Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag trodde det hette alligatorclips ... :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Car-men var en riktigt usel rysk technogrupp medan Kajman är ett djur med lite bett, på tal om allegat och kokodiller.

Här är en kajmanförstärkare, som säkert också omnämnts tidigare och vars bygge avslutas 'mitt i' och utan synbar orsak, troligen bara pyspunka.
Rören är 12B4A, ett rör som lämpar sig för lite lägre spänning och har lite lägre Ri och kan, om man stackar det, användas i OTL-konstruktioner. Här har jag tänkt till så det knakat om det - hela förstärkaren ryms i en trälåda från HM och i botten sitter en HV DC/DC-omvandlare som matar HSP till rören. Glöden tas från 12V-intaget (som också matar spänningsomvandlaren). Jag kan alltså mata förstärkaren från ett 12V-batteri eller en lämplig väggvårta.

Att göra: Löda klart alla lösa sladdar och installera en stor bauta-LED på fronten. Jag har några 8mm men vill ju helst ha blå (eller röd).

Bilder på hur ovansidan kan tänkas se ut och så undersidan. En kik ner i lådan.
IMG_6232.JPG
IMG_6233.JPG
IMG_6234.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:doh:
Jag hittar inget schema till den här .... men det jag letar efter är inte det jag borde leta efter.
Här är schemat:
12B4-A-03.jpg
Jag missade lysdioderna och trodde de satt för för effektens skull men icke. De sitter där för att fixa lite bias. Och vad gäller anodlasten (CCS) får jag titta och se hur jag fixat det (det har jag inte utan får hitta på en bra lösning).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag lever fortfarande i ovissheten om vad för schema jag byggde den här maskinen efter ... Lysdiodsbias är ju kul och har jag sett några gånger.

Jag gräver vidare och skulle egentligen behöva (min andra tråd) få ihop en enkel sekvenser (555+4017, jag har 11st 50K potar som är som klippta och skurna för detta. Tror jag kan ha en enkel byggsats för rinnande ljus med SM;D-kretsar).
Jag letade efter chassit till en SE-stärkare för 2A3 som jag påbörjade för 175 år sedan (precis efter svenskarnas förlust i Poltava: HÄR BET KARL XII I GRÄSET ||||||||___||||||). Det var bara några få lödningar kvar som att justera spänningen till likriktarröret med ett lagom litet motstånd. Röret ska matas med 5V men jag hade bara 6.3V. Lagom motstånd 0.7Ω/5W.
2A3-13.jpg
2A3-01.gif
Jag hittade inte chassit men väl (och det fick stanna kvar i källaren så länge) chassit till en unik pjäs - 5W PSE med 6SN7. Men nu blir det märkligt så det skriker om det:
Inte nog med att jag hittar åtta stycken 6SN7, jag hittar faktiskt rören till 2A3-SE (då avser jag utgångsrören och likriktaren men jag låtsas att drivrören finns i närheten).
6SN7-000.png
6SN7-04.jpg
IMG_6344.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag undrar vad för kamera som registrerade PSE:n ovan. Av någon anledning fick jag ju dit en datumstämpel - tretton år senare ... :vissla:

Mer arkeologiska fynd. Det här kanske kan redas ut, snyggas till och placeras i en vettig låda. Denna härva är egentligen en EL84-PP efter ett schema från Rimbo-Lasse, en instrumentkille i Norrtälje. Han bistod med schemat vilket är oförskämt enkelt.
IMG_6352.JPG
el84_0.jpg
EL84-04.jpg
Och medan jag tänker på det, den här enkla 6AQ5/EL90-PP var ju en favorit hemma. Men nästan 10W uteffekt och bra ljud klarade den de flesta av mina krav. Jag fick dock ett bud på nättrafon som kommer från en Heathkit (Hitskit) AA32 - 32W (2x16W PMPO typ) förstärkare med ECL86. Den lyckades kidsen sabba när det var FF en vecka för massa år sedan. En ny trafo och vi är klara att köra vidare.
Nu återstår att hålla mig i mittfåran där det är gott flyt och inte ramla ner i något segt och motigt.
Bild 003.jpg
Transformatorerna till EL84 kom från nån firma i Stockholm - Bandspelarexperten eller nåt sånt och till 6AQ5 från amerikanska EdcorUSA. De senare gör/gjorde bra och skapligt billiga transformatorer.

En sak till, EL84 heter 6BQ5 på utrikiska och det låter ju snarlikt 6AQ5. De är snarlika men A-varianten har lägre anodförlust och kommer är för en 7-polig
sockel (vilken, tycker jag) är lättare att jobba med/löda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av petertub »

Till din 2A3 kan du förmodligen använda EZ81 i stället för att labba med motstånd. ( fast hittar du motstånd
som duger äe det ju minst jobb )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Räcker det med en EZ81? Jag har nog en krage för novalsocklar och kan klämma dit en novalsockel men en 5AR4 ser ju biffigare ut.

Nu när jag tittar på alla projekt som ligger halvbyggda eller nästan färdiga är att de med skapligt små åtgärder kan fås att fungera. I hyllan bakom mig står en maskin med ett par 6N1P - en ryZk variant av 6AQ7. Lite sladd så tickar den igång och då har jag inte nämnt en GU-50SE (i min garderob), en 6L6-SE and 6L6-PP (två stycken?? I källaren).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bytt högtalarkontakterna då de gamla var lite skramliga. Klippte en plåt till undersidan för att hålla kletiga fingrar borta.
IMG_6466.JPG
IMG_6468.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av Jonyverse »

Kul med rörgrejer.

Saknar den tatuerade ankan som är med på de tidigare bilderna.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av ELTompa »

Ja, var är ankan?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den glada änkan ... har jag glömt honom. Det förklarade ett visst o-ljud när jag spelade lite igår. Misstänker att plåten i botten funkar som antenn. Måste jorda hjenast.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av petertub »

HUGGBÄVERN skrev: 15 mars 2023, 19:03:41 Jag undrar vad för kamera som registrerade PSE:n ovan. Av någon anledning fick jag ju dit en datumstämpel - tretton år senare ... :vissla:

Mer arkeologiska fynd. Det här kanske kan redas ut, snyggas till och placeras i en vettig låda. Denna härva är egentligen en EL84-PP efter ett schema från Rimbo-Lasse, en instrumentkille i Norrtälje. Han bistod med schemat vilket är oförskämt enkelt.

IMG_6352.JPG

el84_0.jpg

EL84-04.jpg

%%%%snip%%%%
Detta schema fungerar med ECC82 som försteg ( inte 12DW7 )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OK, jag fick det av Rimbo-Lasse en gång i tiden.

12DW7 = ECC823 vill jag ana.

Här springer jag på sista-minuten-bekymmer. DC-kontakten jag hittade och satte i synten som MÅSTE fungera var av fel dimension .... :wall:
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av petertub »

Schemats värde på katod och anodmptstånd för första trioden funkar på en ECC82
men inte på en 12dw7 ( där första trioden motsvarar en ECC83 )

Sätt du lugnt en ECC82 i den här positionen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Quack! Quack!
anka.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar