Bygga hus - Nu har jag chansen!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Bygga hus - Nu har jag chansen!

Inlägg av RRacer »

Jag ska ganska snart bygga nytt hus, och det börjar vara dags att ta alla de där besluten. Det viktigaste är (kanske inte om man frågar min fru) hur elen ska göras! Jag vill inte missa tillfället att göra smarta installationer av el/data/ljud etc.

Jag har tänkt sätta in ett Lexcomsystem: TV, tele och data via TP. Ingen koax. Rör ska stoppas in i förebyggande syfte där det kan tänkas hamna högtalarkabel eller annat. Har även funderat på att lägga en rörslinga runt hela huset för framtida projekt som temp-/fukt-/ljusloggning, styrning av blomvattning/persienner/fiskmatning, synkade blinkande lysdioder överallt. Eller nåt.

Någon som har några smarta tips?
Jag vill inte stå som ett fån om ett år när jag måste installera öppningsautomatik till köksluckorna och jag inte får fram matningen...
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tycker du bör förbereda dragning för nätverkskabel mellan olika rum iaf.. det får man ju ofta nytta av om man har flera datorer som delar på internet osv..
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Inlägg av salle »

Hej
Här kommer några små tips som kanske kan vara intressanta
Strömbrytare vid ytterdörren som man stänger av all el utom kylofrys samt några små fönsterbelysningar med , braåha om man åker bort några dagar.
En annan grej är ju att du kan göra en slinga med tex fönsterbelysningar som tänds med fotocell eller ur.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Oooh, tasty. Jag har haft många fungeringar på vad jag skulle göra om jag byggde hus någon dag.

Gott om rör i väggarna som du redan tänkte, något sätt att lätt kunna bygga ut befintlig installation och någon form av centralintelligens med möjlighet att styra det mesta är ju nästan ett måste :).

Glöm inte värmepump! :lol:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo glöm värmepumpen. Jag tror biobränslen är det rätta i dag. Elpriserna är inte påväg ner...
Puck
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 juni 2004, 22:01:28
Ort: Ystad

Inlägg av Puck »

Ett mkt bra forum finns på www.byggahus.se där de diskuterar
det mesta ang. nybyggnad av hus, en kille som verkar ha huvudet på skaft när det gäller teknik är T.lovskog (eller liknande).
Han har även gjort en del gästspel in på detta forum.

Lycka till med planeringen och låt det inte bli alldeles för många sena nätter ( Lätt hänt ).
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Om du kommer att ha en "tredje vind" kan en idé vara att dra rören direkt från dosorna upp dit. Då kan du sedan i efterhand koppla ihop vilka rör du vill för att komma överallt i huset. Det går åt lite mer rör och kabel, men blir ganska flexibelt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

snarare midre rör eftersom man inte behöver ha rör för att täcka alla ev kabeldragningar. Mer sladd blir det kanske. Men en lösning är ju att dra alla rör som man vet att man behöver på vanligt vis, och extra rören via vinden. Vad menar du men tredjevind?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Håller med Danei, skippa värmepumpen. Det är den enhet jag ogillar mest i mitt hus.

Efter tre år gick den sönder med en reparationskostnad på 20000:- som följd.

Dessutom, precis som Danei sa, elpriset är inte direkt påväg ner och med en värmepump som enda värmekälla har du inga alternativ. Värmepump idag kostar ungefär lika mycket som direktverkande el för 10 år sen, vad händer om 10 år till?

Jag rekommenderar en panna av något slag som klarar pellets, spannmål och ved. Givetvis med acktank och kompletterat med solfångare på taket. Elpatron i tanken skadar inte som reserv. Med denna lösning kan du välja det alternativ som passar bäst för stunden.

Sen, givetvis, dra massor med tomma VP-rör! Det kostar inte mycket att göra när man ändå bygger, men oj vad krångel det är att fixa efteråt!

En annan sak är att sätta upp vägguttag i kvadrat. Försök tänka ut hur många som går åt och sedan fyrdubblar du det! ;)

/Magnus
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Tredje vind är väl det lilla trånga utrymmet under yttertaket som man inte kan gå upprätt i.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Nu vet jag inte hur du planerar golv/fotlister...
Se annars till at få bra med utrymme bakom listerna (dock ska väl där finnas såatt du har nått att fästa listerna (med skruvar) i =) )
har gjort så i vårt hus att när jag behövde dra nätverkskabel/telekabel igenom vissa ställen drog jag bort lite av gipsen lägst ner och la kabeln där, bakom listerna. Hata utanpåliggande kablar! :evil:
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Lexcoms system är j-igt bra! Kör på det!

Sedan så gillar jag tanken med att dra alla rör rakt upp till vinden och sedan en kabelstege längs med ytterväggaran uppe på vinden som man kan dra all "horisontell" kabel på.

Annars när det gäller alla vilda ideer med tidreläer, skymmningsreläer, "huvudbrytare" och reläer som andra nämnde här i tråden så säger jag bara:

GLÖM DET!

Lösningen heter INSTALLATIONSBUSS!

T.ex. EIB eller någon av de konkurerande standarderna!
Sätt upp massor med adresserbara eluttag och lamputtag.
Sätt upp massor med adresserbara strömbrytare.
Sätt upp ett gäng adresserbara IR-detektorer/rörelsevakter
Komplettera med ett adresserbart skymmningsrelä
En kodpanel/knappsats innanför varje dörr.
Och så en centralenhet.

Sedan kan du själv med din PC bestämma att ena dagen skall den där brytaren i köket bara styra lysrören ovanför diskbänken medans nästa dag konfigurerar du om så att den istället styr eluttaget vid fönstret/fönsterlampan OM det är mörkt ute, samt att den tänder taklampan.

I samma system kan du integrera inbrottslarmsfunktionalitet och "borta knapp" inannför dörren som stänker av allt onödigt när du åker bort, samt sänker temperaturen och sätter vissa lampor på timer + slumptid.

När man bygger ett hus så kan man inte bara tänka på vad som man själv tycker är kul eller fräckt utan man måste tänka på hur installationerna påverkar husets framtida värde. Om man hittar på en Kalle Ankalösning med hempulade reläskåp och lustiga styrningar överallt så sjunker husets värde drastiskt. Ett system med installationsbuss är idag standard för "exklusivare fastigheter" och höjer antagligen värdet på huset.

Usch, nu låter det som jag har provision från nån leverantör men det har jag inte, jag är bara j-igt sugen på att skaffa/bygga ett hus med såväl lexcomsystem som ett buss-system...

//B1n4ry
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har haft många funderingar på det, allternativ 1

gameldagshus, mycket välisolerat, vedpanna med själv cirkulation, ingen el :twisted:

allternativ 2
som 1 men med någon slags kanaler som mynnar i alla rum, skall vara relativ lätt att komma åt, kanalen ungefär 100*100mm till 150*150mm ska klara allt man vill dra runt i huset utom dom grova avloppsrören
sen kan man låta vprör mynna från kanalen till strategiska ställen

vore kanon att kunna få vad man vill vart man vill, lätt avlopp, var/kallvatten, värme/kyla, el , tele opto rubb och stubb


vid nybygge skulle jag mycket noga gå igenom energisituvationen, den kommer bara bli sämre vad tiden lider, i södra sverige skulle kylen vara tung och laddas med kalluft om det går ,resen med kompressor, längre norrut frysen med

att ha luftburen jordvärme/kyla är ett kul och billigt alltenativ, provade i växthuset och det funkar kanon
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Drömmer också om hus så man kan dra alla kablar osynligt. Mina kabelrader på 7cm i diameter är inget man gömmer så lätt precis...


Ett tips oavsett vilken variant med kabelgömmor som väljs:

Gör separata rör för el-ledningar och ljud-ledningar! Detta för att undvika att ljudkablarna drar med sig brum från elen.

Hur man gör med data-kablar beror lite på vilken form av signaler det är. En "video-kabel" eller antennkabel kan plocka med sig störningar om den ligger i samma rör som el-ledningarna.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Är det ens tillåtet att dra något annat i samma rör som elkablarna?

Massor med rör i väggarna, har nån sagt det redan? :lol:
Alla telejack till en central där man lätt kan välja vilket som ska vara först.
Missa inte rör till en dosa i taket för projektorn.
Skriv svar