Bygga eget styrsystem till värmepump

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Börja med det grundläggande först, justera in värmesystemet korrekt.

När temperaturen utomhus är <5°C.
Skruva av samtliga termostathuvuden/värmemotorer från ventilerna.
Sätt värmepumpen på kurva 1 och 0K förskjutning.
Vänta någon dag eller så.
Mät och notera temperaturen i varje rum, Mät mitt i rummet, ca 1200mm över golv.
Målet är att få samma temperatur i samtliga rum.
Om reglercentralen har rumsgivare, så blir det rummet det styrande, och alla andra rum justeras till dess att temperaturen överensstämmer med det styrande rummet.

Tänk på att en stor radiator/golvslinga kräver större flöde än en liten.

Det uppnår man med att justera injusteringsventilen till varje radiator/golvslinga.
Injusteringen är antingen inbyggd i radiatorventilen eller radiatorns returventil.
När man uppnått temperaturbalans i varje rum, så är det dags att justera in korrekt kurva och förskjutning.
Detta utföres vid två olika utomhustemperaturer, dels när det är mellan +5 och +10 och dels när det är kallare än -5.
Detta skall utföras med termostaterna/motorerna bortplockade.
Efter varje förändring får man vänta en dag eller två, för att systemet skall kunna stabilisera sig.

Har man termostater i varje rum/termostathuvuden, så ställer man värmekurvan så att rumstemperaturen är 0,5 - 1 K över önskad temperatur.

Först därefter kan du börja fundera på andra energibesparande åtgärder.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Det där lät väldigt omständligt. Är det någon installatör i detta land som gör på detta sätt eller är det upp till husägaren att ställa in pumpen rätt?

Sätter jag på kurva 1 som kommer det inte räcka länge innan jag önskar höja temperaturen. Ska jag då ändra kurva eller hur ska jag trimma?

Är det rätt kurva man eftersträvar? När ändrar man på förskjutningen?
I manualen står det att jag borde köra kurva 11 och -2 för att jag har radiator system. Min fundering är lite varför just kurva 11 som är en av de högsta. Vad är det som gör att jag måste ha högre framledningstemperatur vid tex -10 än någon som bor i Norrland?

Det jag kan tänka mig är att luftfuktigheten skiljer sig, eftersom jag bor nära Mälaren, varför man kanske borde ha en luftfuktighetsgivare som hjälper till och styr pumpen.

Jag vill gärna kunna justera in radiatorerna i de olika rummen, men jag är osäker om jag har någon injusteringsventil på radiatorerna om den inte finns inbyggd i termostaten med tanke på att radiatorerna är från 30-talet? då det var självcirkulation i systemet.
Termostat sattes sedan på radiatorerna när bergvärmepumpen kopplades in 2004. Men inga rör är bytta.

Ska jag ha rumsgivaren till pumpen ansluten vid injusteringen?

Mina termostater ser ut så här om jag inte minns fel (Är inte hemma så jag kan kolla)
Bild
Bild

Det räcker inte med att bara sätta termostaten på max, utan man måste skruva bort den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Injusteringen kostar ju pengar, så det är ju alltid kunden som bestämmer.
I nybyggda hus är allt så väl simulerat så man får beräknade injusteringsvärden, vilka i princip alltid stämmer.

Och ja det är tidsödande och komplicerat att justera in det korrekt.
Målet med injusteringen är att få jämn temperatur överallt vid lägsta möjliga framledningstemperatur, och därmed högsta COP vilket i sin tur ger dig lägsta möjliga driftskostnader.
Vill du ha lägre temperatur i något specifikt rum (funkar bara om dörrar är stängda egentligen) så sänker du inställningen på termostaten.
Och ja du måste skruva av termostathuvudena för att få fram korrekt temperatur i rummet (detta för att termostaten inte skall begränsa temperaturen).
Fotografera dina ventiler, både returventil och radiatorventil.

Om du har en rumsgivare till värmepumpen, så bör du koppla ur den, så att pumpen enbart reglerar efter kurva.

När jag säger "Kurva 1" så menas det en kurva med 45° lutning, dvs 1 grads ändring ute ger en grad på framledningen.

Beträffande framledningstemperaturer, så är de flesta moderna radiatorsystem dimensionerade med framledningstemp runt 55/45, vid dimensionerande ute-temperatur, vilket då innebär att framledningstemperaturen bör ligga någonstans runt 55°C vid lägsta utetemperatur (DUT)
Senast redigerad av TomasL 29 september 2017, 13:34:14, redigerad totalt 1 gång.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Gissar att kurva 9 passar bäst in på 45 graders lutning (1:1)
Bild

Så här ser mina termostater ut:
BildBild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Då är det inte lätt att justera in.
Varför lät du inte installatören byta till riktiga ventiler?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Det var före min tid. Att byta ut alla termostater gissar jag inte är lönsamt. Men är det själva termostaten som skulle ha varit annan eller skulle man ha satt dit en separat injusteringsventil?

Hittade en handledning hur man justerar in radiatorventiler. Är det inte vad jag ska göra eller funkar det inte på mina?
http://www.vvs-klimat.se/dokument/Handb ... system.pdf

Varför ska det vara <5 grader när man justerar?

Om jag nu inte kan justera med min setup, vad är det bästa jag kan göra då? Ha öppet på max i de rum där det krävs för att uppnå önskad temperatur och sedan strypa med termostaten på övriga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Orsaken till att det bör vara kallt ute är fört att relativt snabbt kunna se ändringarna, eftersom ett hus normalt sett är väldigt långsamt.

Skall man göra jobbet riktigt, så sätter man dit riktiga ventiler som är injusterbara, det som gjordes på ditt värmesystem är en lågprisfix vad det verkar.
Så för din del gäller, skruva av ventilerna, mät rumstemperaturerna, justera kurvan tills du får de minsta rumstemperaturer du önskar, sedan är det bara att hoppas att termostaterna funkar någorlunda och klarar av att dra ned temperaturen i de rum som blir för varma (vilket de inte är gjorda för egentligen).
Sedan är det rätt bra att ha en avstängningsventil på radiatorns retur, så man slipper tömma systemet om man vill lyfta av en radiator för till exempel tapetsering o dyligt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Hur vet man om en ventil är injusteringsbar?

Justera kurva, syftar du på att byta kurva eller ska jag ratta på + och - ratten också?

Om en termostaterna inte är gjord för att justera flödet efter rumstemperatur, vad är de då till för?

Om det skulle ha gjorts riktigt, hur skulle det se ut då, eller vilken termostat skulle suttit istället?

Nu blev det väldigt lite elektronik ett tag, men tanken är att komma dit när mitt värmesystem har sats i balans. :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Termostaterna är konstruerade för att begränsa övertemperatur, inte för att reglera rumstemperaturen.
När det gäller injusteringen av reglercentralen, så mät av rumstemperatur/Framledningstemperatur vid en temperatur mellan +5 och +10 grader, sedan gör du nästa mätning vid temperaturer under -5 då kan du plotta en kurva över fastighetens temperaturberoende.
Har för mig kurvans lutning påverkar i mest vid låga temperaturer, och parallellförskjutningen vid höga temperaturer.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Jag ska alltså ändra kurva så jag får rätt inomhustemperatur, och sedan när jag har haft både mellan 5-10 grader och under -5 grader så kollar jag vilka framledningstemperaturer jag har haft vid dessa tillfällen och väljer kurva i diagrammet som passar bäst in med ev. viss justering med hjälp av +- ratten?

Har identifierat termostaterna till att den ena är en TA Termorett TRV 300 och den andra är någon typ av MMA MTW? termostat. Om inte de är "riktiga" termostater, vad är det man då ska ha som har injustering?

Är det inte bara att ta bort termostaterna på elementen i de rum där jag vill ha vanlig temperatur nu när jag justerar och låta termostaterna sitta kvar i tex sovrum där jag vill ha lägre temperatur. Då begränsar de just övertemperatur som för visso kanske är lägre än i övriga huset.

Grunden verkar hur som helst vara att värma upp huset med så låg framledningstemperatur som möjligt så pumpen kan jobba så lite som möjligt.

Sedan är frågan hur man ska styra pumpen för att få ner elpriset tex, om det är bäst att spärra elpatron och pumpen vid högt spotpris. Eller om det är bättre att ändra utomhustemperaturen efter spotpris eller kommande väderprognos?

Annars låter det lätt att tex säga att elpatronen får bara gå in om spotpriset är under dagens medelpris och pumpen får gå igång om spotpriset är max tex 5% över dagens spotpris eller vad man nu vill ha för tolerans.

Hur ska man värma upp varmvattnet bäst? Smalt spann men med lägre maxtemperatur vilket medför fler starter eller en hög maxtemp men färre starter? Är det lönt tex att boosta varmvattnet lite extra under natten när spotpriset är lågt så att pumpen slipper gå igång för att värma vattnet när priset är högt?

Sedan funderar jag på hur Ngenic Tunes algorit ser ut. Tar det väderprognosen och skickar temperaturen timme för timme till utomhusgivaren fast x antal timmar i förtid så pumpen hinner fått upp temperaturen lagom mycket inför kommande kyla och stänger av sig innan det blir en varm och solig dag. Det borde iallafall kunna vara grunden och antalet timmar som man förskjuter prognosen analyserar man fram med hjälp av innetemperatur för att ta reda på husets tröghet. Sedan får man nog analysera skillnaden mellan verklig utomhustemp och prognosens för att ta hänsyn till lokala skillnader. Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Själva termostathuvudet i sig är ointressant, det intressanta är själva ventilen, men efter vad jag kan se så verkar det som man satt dit någon form av adaptrar på vissa ventiler.

Beträffande inställningen, ungefär så.
När det är mellan +5 och + 10 justera med +/- tills du får rätt temp.
När det är under -5 justera med skalan, sedan får du göra om det med +/- igen, och förmodligen upprepa ett par gånger tills du får det rätt.

Termostaternas uppgift är att begränsa vid hög temp, exempelvis kraftig solinstrålning, Spisen i köket, fest med många personer i vardagsrummet/bodegan osv.

Det där med Spotpris, vad för något elabb har du?
Personligen tror jag inte du tjänar ett öre på att reglera på spot-priset, då det maximalt kan påverka ditt elpris med typ 10 öre/kwh eller nått sånt, resten är fasta avgifter och skatt. Vilket i slutändan gör någon hundring eller två per år.

Beträffande varmvatten så skall du värma upp det i beredaren till minst 60-65 grader, annars riskerar du tillväxt såsom legionella mm, vilket du garanterat inte vill ha, dessutom, eftersom vattnet blandas ned till 45 så får du större buffert ju högre temperatur du har, å andra sidan kräver temperaturer över 55-60 grader elspets.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Kan ta bort huvudet och ta någon bild så ser du närmare vad det är.

Vid injusteringen är väll egentligen det enda intressanta vilken uttemperatur som behövs vid olika utomhustemperaturer för att hålla tex 20 grader inomhus. Alltså spelar det ingen roll om jag rattar på +- eller ändrar kurva under injusteringen. Bara att logga VB-ut vid olika utomhus och inomhustemperaturer.

I dagsläget har jag rörligt elabb men har funderat på timdebitering om jag kan styra när uppvärmningen sker eftersom det är den större delen av elförbrukningen. 10 öre/kWh kan iallafall ge 1750kr/år i mitt fall, så visst finns det pengar att spara.

Vattentemperaturen höjs var 14e dag i dagsläget till 65 grader eller vad den nu är satt till. I övrigt är den mellan 44 och 55 vilket låter som vettigt span. Det man skulle kunna påverka är att den laddar till 55 grader innan spotpriset så man klarar sig förbi peaken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Men det förutsätter att du sparar 10 öre jämt, på varje kWh över hela året, vilket du inte gör, personligen tror jag du bara sparar någon hundring eller två totalt sett på hela året.
Du kanske klarar det låga elpriset 10-20% av den totala driftstiden.

Nej du behöver inte plåta ventilerna närmare, då de inte är injusterbara.Vid all injustering så rör man bara en inställning i taget för att se vilken effekt den får, följaktligen, när det är över +5 så justerar du enbart +/-.
När det är under -5 enbart kurvan.
Du justerar alltså enbart en sak i taget.
Tycker att var 14 dag är lite väl sällan.
Ju lägre temp du har på varmvattnet, ju större ackumulerad volym behöver du.
För en normalfamilj så är väl rekommendationen att man har minst 160l - 200l vid +60, för att klara av störttappningar morgon och kväll, (Dvs då hela familjen behöver duscha i en följd, typ)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

När det gäller logiken så funderar jag på om man ska låta spotpriset påverka utomhustemperaturgivaren. När tex spotpriset är över dagens medel så höjer man utomhusgivarens värde lika mycket som priset är över medel för att sedan falla tillbaka till verkligt värde eller beräknat värde om man ska köra på prognos när man kommer till medelpriset eller under.

Okey då det är själva ventilen som man skruvar på termostaten på som det handlar om. Ja den vet jag inte hur man kan se om den går att justera eller ej. Men säger du att du ser att det inte går så antar jag att det är så.

Okey, jag förstår att man inte borde både justera kurva och +- men egentligen är det väll bara förhållandet mellan se olika temperaturerna det handlar om. Att man ändrar kurva när det blir <5 grader har nog med att du kanske inte kan sänka tillräckligt med ratten utan måste byta kurva. (min gissning iallafall)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av TomasL »

Om du utgår från en standardkurva (den startar vid 20 grader inomhustemp) med lutning 1 dvs 45 grader, framledningstemperatur vi 20 grader ute = framledning 20 grader inne, så kommer du att upptäcka att det enda sättet att ändra framledningstemperaturen är att ändra förskjutningen, dvs dina +/- knappar, (att kurvan egentligen startar vid + 15 inomhus spelar ingen roll) Kurvans lutning påverkar inte framledningen någonting, däremot påverkar förskjutningen temperaturen direkt.

Därför, vid höga temperaturer, dvs över +5 förskjutning enbart, vid låga temperaturer kurvan (dock kan du, om du vet vad du gör kompensera med förskjutningen, eftersom kurvan till viss del även påverkar de högre temperaturerna,
Grejjen är att hitta en kombination av de båda inställningarna som ger korrekt temp vid höga såväl som låga temperaturer.
Dessutom är det hela helt linjärt, oavsett eventuella konstigheter med brytpunkter osv, husets energiförbrukning är en helt linjär funktion av utomhustemp och inomhustemp.
Skriv svar