Bygga eget styrsystem till värmepump

Berätta om dina pågående projekt.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av Glycol79 »

Jag funderar lite på att göra samma sak på min Mitsubishi Ecodan anläggning. Där finns två ingångar för SG. Ena skall tydligen påverka husvärmen och andra varmvattenladdning.
Skulle vilja ha en lösning där jag kan ställa in ett specifikt spotpris som övre gräns. Blir det dyrt för länge så får jag manuellt forcera varmvattentillverkning.
Värme i huset kommer jag lösa med dieselvärmare eller elverket till luft/luft pumparna. Jag har tillräckligt med sunkig diesel för att klara mig genom vintern och sen hoppas på lägre elpris eller att solcellerna är i drift.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Har kollat styrkortet nu och ingångarna som man kan styra har en pull-up på 10kohm och sedan 56kohm i serie innan de går in i en CD4051BCM för att sedan gå in i uC (PIC16F876A).

Om det skulle vara fel på styrkortet så kan jag tänka mig CD4051BCM alternativt ingången på uC.
Om det skulle vara ingången på uC så borde det påverka fler ingångar i och med multiplexen så det lutar åt CD4051BCM.

Så vad kan paja på en analog multiplexer?
dkallback
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 december 2017, 08:50:11

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av dkallback »

ankan skrev: 26 augusti 2022, 13:55:27
Bättre hade annars kanske varit att styra pumpens ingångar för inomhus temp och varmvattentemp. Men jag har inte hittat något annat än ngenic tune som dessutom bara gör halva jobbet (emulerar inte varmvattnet). En Shelly 1 med digital potentiometerutgång skulle vara något.
Ta en titt på detta projekt, det kanske kan ge något uppslag:
https://github.com/olalid/SmartRoomSensor
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Tack, har tittat på det bygget tidigare. Kanske dags att bygga ihop en.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ecenier »

Kolla in min tråd här, viewtopic.php?t=94118&hilit=1235

Jag har kör den i flera år till min fighter 1235

Den ser för bvpn ut som en RBU 10/11/20 och den ska vara kompatibel med fighter 1115.

Koden, https://bitbucket.org/foogadgets/bvptograf/src/master/
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Hade säkert funkat fint om min pump hade haft en RS485 bus att kommunicera med.
Men tyvärr ingen sådan på denna pump.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av salle »

Ankan, vad gjorde du för att få till fördröjning på varmvattnet på din Nibe.
Håller på och ska montera något motstånd parallellt med givaren till varmvattnet, och det skulle underlätta om jag fick reda på värdet på ett som skulle funka.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Kör med 1kohm just nu men funderar på att byta till något högre då den går från typ 40 grader till 65 grader. Skulle vilja att skillnaden är något lägre så det finns chans till att periodhöjningen går in vilket den inte gör nu av någon anledning.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av salle »

Tack, går det inte att höja periodhöjningen till 67 grader, så slipper du bygga om.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Skulle kunna göra så men tänker ändå att det är lätt att byta ett motstånd. Men det är knappast prioriterat så vi får se. Lätt att testa vad olika motstånd ger för värde genom att bara "bygla" tempgivaren med olika motstånd. Värdet ser jag iallafall på min direkt på displayen.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av salle »

Jag har ju en gammal elektronikbyggsatslåda, får nog ställa mig med motstånden och se om.jag hittar något som ger ett värde på 50-55 grader i displayen, undrar om det funkar att bara låta den värma på natten, och skulle ju ha ett motstånd som triggar igång värmen kl 5 eller 6, då borde ju varmvattnet räcka längre på dagen.
Jag kommer att köra med en vanlig vägguttagstimer som styr ett reläkort till att byta givare, ev så kör jag in det i IKEAsystemet om detta funkar som jag tänkt.
Peter_Fammarp
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 november 2022, 07:27:14

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av Peter_Fammarp »

Jag har satt tidsstyrning för att hindra att elpatronen går igång dagtid på vardagar - då är elen i regel onödigt dyr...
Skulle vilja styra varmvattenberedare så att den också pausade dagtid vardagar. Irriterade att den sätter igång att jobba vid 7 för att vi har duschat. Är ju oftast inte i behov av mer varmvatten förrän nästa dygn.
Nibe Fighter 1215. Nån som vet hur man kan sätta varmvattenberedare på paus?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av ankan »

Koppla in ett motstånd parallellt med tempgivaren från ACK tanken när du inte vill att den ska värma upp vattnet. Pumpen tror att vattnet är värmare än vad det egentligen är.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av svanted »

det är inte alls säkert att det är billigast på natten, nedan är elområde 2 idag...
Screenshot 2022-11-26 at 07.48.04.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Bygga eget styrsystem till värmepump

Inlägg av grottan »

ankan skrev: 22 september 2022, 21:21:06 Har kollat styrkortet nu och ingångarna som man kan styra har en pull-up på 10kohm och sedan 56kohm i serie innan de går in i en CD4051BCM för att sedan gå in i uC (PIC16F876A).

Om det skulle vara fel på styrkortet så kan jag tänka mig CD4051BCM alternativt ingången på uC.
Om det skulle vara ingången på uC så borde det påverka fler ingångar i och med multiplexen så det lutar åt CD4051BCM.

Så vad kan paja på en analog multiplexer?
Har motsvarande problem på vår Fighter 360P där ett av styrkorten inte längre känner av att det sitter två shuntgrupper på den (golvvärme + radiatorer).

Konstruktionen verkar vara snarlik din med ett antal ingångar kopplade till en PIC via analoga multiplexorer, förmodligen samma kort då NIBE använder det i en massa olika modeller. Då givarna är resistiva (1.8kohm) blir det en spänningsdelare in mot PIC:en så jag gissar att mjukvaran avgör närvaron av andra shuntgruppen om framledning och/eller returledningsgivare sitter på plats.

Skulle kunna köpa ett kort men 2100:- på det där gamla vraket till pump så en reparation är ju tilltalande. Kortet är inte direkt trångt och komplext:
img_0467_79.jpg
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/n ... -2002.html

Kom du vidare i din felsökning om det är mux:en? Känns väl mest rimligt att det är den men med tanke på att CPU kortet en dag vände texten upp och ned i display:en (tydligen en bugg, NIBE skickade ett nytt CPU kort för småpengar) så skulle det ju kunna vara något i koden som spårat ur också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar