Sida 1 av 3
Hemmagjord fan controller som inte funkar
Postat: 11 januari 2006, 19:35:15
av ghb
Jag håller på och gör en mycket enkel fläktkontroller, men den fungerar inte som den ska. Fläkten är kopplad genom en potentiometer som sedan är kopplat till en transistor. Den delen fungerar som den ska. Nu till det som inte fungerar.
Jag har 6 dioder som ska tändas en och en beroende på hur mycket volt som fläkten får. De ska tändas vid en viss volt och fortsätta vara tända tills volten understiger det vardera är inställt på. Jag lägger in lite bilder så ni kan få se:
Schema
Kretskort
Jag har etsat kortet och lött på ena sidan. Det är nämligen två fläktkontrollers på samma kort för att spara lite kontakter från nätaggregatet. Det är den högra som jag använder just nu.
LED1 tänds när den ska (runt 3,5 V), men vid ca 4,0 V så tänds helt plötsligt ALLA dioder! Jag kan inte hitta nån kortslutning nånstans, och även om jag kopplar ur strömtillförseln till en operationsförstärkare så beter den sig fortfarande lika. Vad har jag gjort för fel? Jag kan inte hitta det... Som ni ser på schemat så är det ju en väldigt enkel kontroller så vad fasen har gått snett?
Snälla hjälp mig!
Postat: 11 januari 2006, 19:44:45
av JimmyAndersson
En snabb fråga: Vad är det för IC-kretsar?
Postat: 11 januari 2006, 19:47:33
av ghb
Shit, glömde nämna det!
Det är operationsförstärkare, LM324N. På ELFA har dem artikelnummer
73-016-82.
Postat: 11 januari 2006, 20:17:14
av JimmyAndersson
Lätt att missa, men nu blev det lite lättare att följa schemat.
Det jag kan komma på såhär direkt är hur motstånden till varje OP-förstärkare är valda. Det kanske helt enkelt är så att motstånden för de andra op-delarna är satta så att alla lyser vid 4v?
Postat: 11 januari 2006, 20:21:40
av ghb
Hmmm...
För varje diod är det spänningen över 12k-motstånden som används som mätare. Om spänningen över fläkten överskrider spänningen över 12k-motståndet så utlöses operationsförstärkaren (på den dioden) och tänder lampan. För varje diod finns det ytterligare ett till motstånd. Det är förhållandet mellan dessa två motstånd som bestämmer när lampan ska tändas. Iallafall är det så jag har tänkt...
Men det blir något knäppt... Alla lampor ska bara inte tändas samtidigt! Det är som om det kortsluts eller nåt sånt... Jag förstår det inte. Det är då inte samma motstånd på alla -- alla ska tändas olika enligt motståndenas förhållande.
Jag har gått igenom schemat om och om igen och förstår inte vad som går fel... Det SKA fungera!
Jag såg en annan som höll på med operationsförstärkare och dioder, och såg att han/hon hade kopplat motstånden i serie. Det skulle ju också fungera, om inte bättre! Färre kompontenter till och med! Ska nog testa göra en sån koppling med massa sladdar för att se om den kanske fungerar bättre...
Postat: 11 januari 2006, 20:31:24
av macgyver
bara för att få koll på att spänningen ut från varje spänningsdelare verkligen stämmer kan du ju göra en snabb mätning på varje + ben hos OP förstärkarna. Sen jämföra med den verkliga instänningen på - benen
Postat: 11 januari 2006, 20:37:55
av ghb
Jag har gjort det. Kunde inte hitta något skumt där... =(
Postat: 11 januari 2006, 21:11:34
av JimmyAndersson
Då kan jag tyvärr inte komma på fler grejjer än det du redan testat.
Prova serie-varianten du skrev om. Lite trist när man redan gjort kretskort, men vad gör man....

Postat: 11 januari 2006, 21:43:25
av ghb
Ska göra det. Går åt hälften så många motstånd då.

Dessutom ska jag ha blå dioder så då kan jag skita i motstånden till dioderna. Visst om man vill hålla det lite generellt så man kan använda andra dioder, men tror nog inte jag orkar 12 byglar på varje kort... Slipper man sånt så gör man fan det!
Postat: 12 januari 2006, 00:14:14
av danei
Motstånden till dioderna kan du inte ta bort. Kolla FAQ om dioder. Jag skulle nog mäta lite mer innan jag ger upp.
Postat: 12 januari 2006, 00:25:16
av ghb
Blå dioder kör på 5.0 V (iallafall dem jag använder) och operationsförstärkarna matas med 5.0 V. Operationsförstärkarna styr sedan dioderna med sina 5 V. Alltså behöver jag inget motstånd. Om jag hade använt 12 V så hade det varit en annan femma, men det gör jag inte i det här fallet.
Jag håller ändå på att rita en ny design. Jag kan inte komma på vad felet är, så om ingen här vet så är det kört.
Postat: 12 januari 2006, 01:05:50
av JimmyAndersson
Kolla hur mycket max-ström de blå lysdioderna klarar. Mina klarar bara 30-40mA (och 3v) därför behövs motstånd som begränsar strömmen, inte spänningen alltså. Ganska lätt att missförstå. Jag har visserligen kört alla möjliga färger direkt på 5v utan motstånd och de har bara blivit aningen varma, så det fungerar oftast, men inte så länge.
Postat: 12 januari 2006, 01:16:37
av danei
ghb: gör som jag sa. Läs FAQ tråden. Du behöver resistorer tro mig. Möjligt att du behöver öka matningen till 12V för att det ska funka bra.
Postat: 12 januari 2006, 09:51:18
av oJsan
Ska fläkten verkligen vara inkopplad mellan emittern och jord? Mer lämpligt vore att koppla fläkten mellan +12V och kollektorn. Men uppenbarligen så funkar ju detta också!

Och om jag räknat rätt så ligger referensspänningarna på OP-förstärkarnas (-)ingångar på 4.5V, 5.33V, 6.54V, 8.2V, 9.8V 11.1V. Men den drivs med +5V... och eftersom det sitter skyddsdioder på varje OP-ingång så lirar det helt enkelt inte bra ihop. Så en väldigt enkel lösning vore att byta till 12V matning på OP-förstärkarna samt att byta ut alla LED-resistorerna mot lämpligt (större) värde. Du borde inte behöva göra om kortet, det borde räcka med att skrapa av lödbanan som går till +5v-kontaken och att göra en bygel där texten "POWER" är på kretskortet.
PS. Använd LM324N-symbolen som finns i eagle istället för den "kapsel" du använt. Genom att använda den färdiga symbolen så får du varje OP för sig. För att ansluta VCC/GND så klickar du på knappen "Invoke" och sedan på någon av gate:arna.)
EDIT: Skyddsdioderna sitter alltså inuti OP:n!
Postat: 12 januari 2006, 10:21:36
av rehnmaak
Jag kollade på ditt "schema" men orkar inte reda ut eländet. Du får rita en kretsritning som går att fatta om du ska ha hjälp.