Sida 1 av 1

Dioder i H-brygga

Postat: 10 januari 2006, 15:22:45
av dar303
Jag undrar om anledningen till att man använder schlottky-dioder i H-bryggor och motordrivningar, t.ex:
http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_mf.pdf

Nån som kan upplysa mig?

Postat: 10 januari 2006, 15:56:50
av Tekko
Dom e för att shunta bort emf spänningar som annars kan slå sönder trissorna.

Postat: 10 januari 2006, 20:58:46
av Oskar
Och anledningen till att just Schottky används är väl att den diodtypen är snabbare på att slå om mellan lågresistivt resp högresistivt "läge". Plus att en schottky diod har ett lägre framspänningsfall, cirka 0,3 volt, jämfört med en vanlig Kiseldiod som har cirka 0,7.

Är inte dioden snabb nog på att switcha kan elaka förluster uppstå i motordrivningar.

/Oskar

Postat: 11 januari 2006, 14:17:59
av dar303
Tack för svaret! Forumet är en guldgruva!

Postat: 11 januari 2006, 16:18:24
av dar303
En följdfråga: Hur dimensionerar jag dioderna? Om tex motorn drar 2A vid maxström, vilket värde behövs då på dioderna?
I(f) är på 1A på de 1n5818 som ses i mitt exempelschema.

Postat: 11 januari 2006, 16:48:55
av $tiff
Dioderna bör klara dubbla motorströmmen, så har du både livrem och hängsler!

Postat: 12 januari 2006, 01:24:13
av danei
Räkna med att pikströmen blir samma som motorn max ström. Men medel strömen blir mycket mindre. Säg max halva max strömen. Men sen är det ju bra att ha lite marginal.

Postat: 13 januari 2006, 21:51:44
av Henrik
Hur stor kan en backström egentligen bli, om man bromsar en motor genom kortslutning? Kan man helt enkelt säga att rörelseenergin förbränns genom lindningarna (friktionsfritt)?

Postat: 14 januari 2006, 21:17:46
av monstrum
Rörelseenergin förbränns (idealt) genom en effektutveckling i lindningarna. Dock så beror ju strömmen på även av resistansen så om den totala resistansen i hela kretsen (med motor) inte är samma då man driver och kortsluter så kommer även strömmen bli olika.