Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker egentligen att konverteringen från A4 eller millimeterpapper till dator är helt meningslös, nu sprang jag på situationen att jag hade märkt upp alla IC-nummer på papper men glömt att göra det på datorn dvs i ping-format.

Som jag som amatör ser det så finns det egentligen bara en anledning till att föra över A4 till datorn och det är att dela med sig över nätet.

Men det är få gånger jag får "ryggdunkar", som nån sa att jag suktade efter, så vad är då meningen med sakerna i digital form?

Det enda det egentligen innebär är en massa jobb, som ingen tackar mig för (obs).

Börjar bli väldigt trött på det digitala för jag ser det såhär att när jag byggde mitt förra skåp (TV-Scope) så hade jag inte ens nån dator utan ritade på millimeterpapper.

Tror att det faktiskt räckte med säg 10st millimeterpapper (A3).

Nu tror jag att jag skapat typ 40st utprintningar av ett liknande projekt och jag känner mig inte i närheten av att vara klar, bara skapar papper liksom.

Jag fullkomligt älskar att chatta med Er och dom möjligheterna men nåt speciellt effektivt verktyg, vad beträffar kreativitet, är helt enkelt inte datorer.

MVH/Roger
PS
Borde sluta sukta efter bekräftelse, jag duger som jag är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

PROM är stoooort.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Justerat KVM-layouten något.

Nästa layout, KTS.

Denna kommer nypa hårt om hjärncellerna :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat schemat över KVM (Vertical Mode) vad beträffar omkopplare och IC-typ.

Tyckte det var lämpligt att dokumentera hur en omkopplare kan kopplas in, vill ju liksom ha så få omkopplare som möjligt och då får man tänka till ibland (och anpassa sig till dom typer som finns "billigt").

Anser KVM vara färdigplanerad, endast faktiska pinnar kvarstår men det gäller alla ritningar just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skippa KSS-delen (Sweep System) detta för att upplösningen i frekvens blir för dålig.

Att ha 1, 2, 5, 8 per dekad innebär ju till exempel att jag bara kan testa 10kHz och nästa blir 20kHz.

Detta duger inte.

Så jag har börjat tänka i termer om min kommande KSG (Sinus Generator) istället som är analog och kommer vara uppbyggd av ett par OTA-kretsar i VCO-konfiguration mycket likt en en-transistoroscillator fast med spänningsstyrning av frekvens, dessutom har jag planer på att generera log-svep i samma enhet, KSG kommer sen bara hantera 20Hz-20kHz sinus.

Att nyttja extern sinusgenerator har fördelen att den kan optimeras separat på ett enklare sätt, när man sedan jämför signal efter och före DUT så har man färdiga probar att bara hänga på och sen är det bara att trycka på REC-knappen och dom båda kanalerna spelas in.

Mycket smidigare än att baka in den i KOS och dra signaler mha virning i bakplåten bara för att få med en kass svepgenerator.

Med andra ord återstår nu bara att layout-planera KTS (Test System) men ovanstående problematik lärde mig en sak, jag kommer göra plats på bakplåten för två olika typer av trigger-signaler där den ena är en negativ spik (standard) och den andra är en positiv flank (med dito spikbildare), detta gör att KTS skulle kunna fungera stand-alone.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu plockat bort den digitala svepmodulen (KSS) från mitt digitala testsystem (KTS).

Det återstår en liten detalj som jag kallat "Grind-ROM" och som jag avser bygga mha tre kapslar bara, för jag behöver nämligen bara avkoda 11 unika pinnar som typ "adress" och ge en enda bit ut som data, finns ingen anledning att slösa på med komplexitet genom att nyttja PROM för det.

Just nu tycker jag dock ritningen abstraherar bra.

Vad tycker ni?

MVH/Roger
PS
Rätt skönt att bli av med KSS-delen, komplicerade bara allting samtidigt som den dels var kass dels faktiskt inte ens behövdes :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu justerat Sampling Generator vad gäller minnesdjup och dito optionell justering.

Nyttjar Grind-ROM för denna enda bit.

MVH/Roger
PS
Jag tycks ha HCT30, blir perfekt i ett CMOS-system (HC).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 maj 2020, 23:16:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar preliminär variant av DIV Control (DIV ctrl).

Slaktade en del av den gamla ritningen, mest vad beträffar svepmodulen (KSS).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu färdig med grovplanerandet av HELA mitt CRT-skåp!

Sist ut blev hur tidbaserna skall genereras.

Känns skönt att ha kastat ut KSS (svepmodulen) för ALLT blir mycket enklare.

Nästa steg blir att att IC-numrera alla kretsar i testsystemet (KTS) och ge dom en kapsel samt försöka få plats med dom på två halva EU vilket jag inte tror går men antal kretsar är numera inte så många tack vare att KSS är ute ur leken.

Dock tror jag att fyra halva EU krävs för att få plats med alla kretsar så eventuellt blir det typ två moduler ändå :(

Fast dubbla TE finns (slang för för sådant trevligt folk som häger med).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har planerat klart numreringen och reduktionen av kretsar.

Eftersom jag vill behålla ett visst "flöde" i mina byggen kommer jag slösa en aning på kapslar men slöseriet är inte speciellt stort.

Samplingsdelen (KTS) hos mitt (minnes)oscilloskop verkar kräva hela 42 kretsar.

Det finns inte en chans att jag får plats med så många på ett enskilt (och skarvat) EU, med lite flyt kan jag få plats med typ 36 kapslar men då måste alla vara max 16-pin och det är speciellt inte AD'n.

Jag måste alltså nyttja två EU-kort för detta, det blir inte lika snyggt eller smidigt med två EU per "front" så det kan tänkas att skåpet blir asymmetriskt igen så att KTS delas upp på två "moduler" och fronter, vill gärna ha KOSS-stuket vad beträffar paneler och hur de hålls fast i korten.

MVH/Roger
PS
Känner att märket inte är KOSS men har totalt hjärnsläpp modell demens :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Layouten går ihop likt en magisk patiens :D

Jag får alltså plats med alla 42 kretsar på ett EU-kort!

Helt otroligt!

Det är en del jobb att kladda ner layout-planen så vi får se om jag orkar ikväll.

I samband med layout-planerandet kom jag dock på att X-POS låg i fel modul :D

Så jag har konfigurerat om fronten genom att flytta X-POS från KTS till KVM.

Visar det i alla fall.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, jag orkade cadda layouten för samplingssystemet (KTS) också :)

Preliminärt ser det mycket bra ut men chansar en aning på att 9st kapslar med sockel kan staplas på varandra, dom mäter ju lite drygt 10mm (10,16mm) så det går inte att stapla 10st på varandra inom EU-kortets höjd på 100mm, 9 verkar dock gå.

Hoppas jag har rätt i det för det är nu preliminärcaddat för nio på höjd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Justerat texten kring KTS_Layout lite.

Gjort en komplett listning av vilka signaler som utifrån kommer in i EU64.

Sen har jag uppdaterat de signaler jag hade velat få plats med i DSUB15, dom första tre är inga problem men det slog mig att A/D'ns utdata och adressräknarnas utdata egentligen borde gå via DSUB15-gränssnittet också men kontakten blir då för liten.

Jag kommer behöva vira från andra halvan EU till sockeln för RAM på första halvan EU, denna inkoppling kan man dock vänta länge med, går bra att välja lång sveptid och studera om A/D samplar ordentligt innan man knåpar ihop RAM-A/D och därmed korten mha virtråd.

Just nu har jag ett aningen akademisk problem, de fina 28-poliga ZIF-socklarna jag köpt från Mouser har DIL28S som sockel och jag hittar inga vinklade DIL28S, vinklade DIL28W finns dock och det finns även DIL28W ZIF men dom kostar 2-300 och jag har redan köpt ett par.

Sugigt, men det verkar som om jag måste köpa i alla fall en ny ZIF, läsmodulen modell Arduino klarar sig dock med en DIL28S

Observera att jag med DIL28S/W menar underredet hos ZIF-sockeln och att S=RM3 och W=RM6.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar alla preliminära modul-layouter från vänster till höger.

Detta mest för att försöka få lite överblick.

MVH/Roger
PS
Jag hade inte riktigt räknat på det, bara skattat, men själva storleken på CRT passar på ett EU-kort som en schmeck :D Jag hade råkat kasta om ordningen på Phoenix-kontakterna på CRT-modulen, jag hade antecknat att inte göra det men sopa som jag är missade jag det. Vitsen med omkastningen är att undvika korsning av kablar och kontakter på bakplåten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat tre av modulerna vad beträffar kontakter och dito signaler/matning.

Att jag bara satsat på tre har att göra med att dom har speciella "högspänningskontakter" modell Phoenix och jag ville börja med dom.

Jag har dock börja speca Europakontakt också, observera att här gäller det lite att hålla tungan rätt i mun för jag vill hålla kontaktblecken "unika" modell att vilket kort som helst skall kunna sättas i vilken slot slot som helst utan att det brinner.

Så det gäller att bestämma den biten, uppenbarligen har jag via KVM bestämt fyra pinnar men det är inte säkert det blir så.

MVH/Roger
PS
Apropå det, Phoenix-kontakterna har alla olika poltal för att undvika felkoppling, extra jobbigt med högspänning, liksom :) Enligt nedanstående ritningar krockar dock uppenbarligen KVM och KSM vad gäller EU64 som Ni kan se, måste alltså revideras men jag tar det i samband med dom andra tre modulerna där jag också måste speca kontaktbleck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar