Sida 1 av 3
Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet
Postat: 4 januari 2006, 18:35:29
av Kristoffer Mårtensson
Hej!
Som vissa vet, så för att få ut nån hk till ur en bilmotor så ska man få insugsrören att ändra längd med varvtalet (och lite till) på motorn. Detta för att det ska bildas stående vågor.
Så jag undrar hur man enklast kan få t.ex. en stegmotor att hålla en viss position vid ett visst varvtal. På stegmotorn kan man ha nåt hjul som drar i en vajer när insuget ska ihop och sen fjäderbelastning på andra hållet.
Varvtalet får man väl enklast med en hallgivare på vevaxeln.
Insugsrören är då två delar där den ena delen löper inuti den andra.
Detta är inte nåt superseriöst men det hade varit roligt att prova om det finns nån enkel lösning!
Postat: 4 januari 2006, 19:14:33
av tecno
Hur hadde du tänkt dig att lösa det mekaniska? Menar att du kommer att ha en hel del att pyssla med att få 'skarven' tät och samtidigt få det hela att ha så lite friktion som möjligt. Hur långa rörelser är det frågan om och hur snabbt ska detta röra sig? Jag tror inte på stegmotorer utan här ska du nog kolla på ett servo system med rejäl utväxling för att få kraften som behövs.
Re: Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet
Postat: 4 januari 2006, 20:04:11
av Andy
Kristoffer Mårtensson skrev:På stegmotorn kan man ha nåt hjul som drar i en vajer när insuget ska ihop och sen fjäderbelastning på andra hållet.
Låter nästan som en cruise control, den fungerar ungefär så!
Postat: 4 januari 2006, 20:13:27
av Kristoffer Mårtensson
Hade tänkt använda tre smalare stänger, två längst ut och en i mitten som sen den andra delen löper utanpå..

värdelöst utan bilder. Iallafall så blir stängerna som styrningar till det hela. Kanske kan man då använda nån hårdare o-ring som går på insugsröret som löper inuti det andra.
En förenklad formel för att räkna ut längden på rören: L = (V/(r/s))*90/720 , där V är ljudhastigheten
Längden vid 4000 r/min blir då 0,63 m och vid 6000r/min 0,425 m. Så 20-25 cm är ungefär hur mycket det ska röra sig på kanske en sekund som mest.
Postat: 4 januari 2006, 21:22:37
av tecno
Hoppsan hoppsan....
20-25cm t.o.r på <1sek (för det är väl nåt potent du ska gasa med?)
För mig är detta ett utväxlat servomotor jobb utan tvekan. Det blir ingen lätt match att fixa den saken är klar. Har du fysiskt plats under huven för detta?
Postat: 4 januari 2006, 22:00:23
av Kristoffer Mårtensson
Jo såklart är det en potent motor!
Är en gammal B21 från en Volvo 240! Siktar på 300 hk iaf.
Plats under huven är ett problem men det tar vi senare.
Vad för någon servomotor tänker du på?
Sen hur jag ska få den ökade frekvensen/varvtalet översatt till nåt som servomotorn fattar?
Hittade basic stamp på elfa.se, är det något kanske?
Postat: 4 januari 2006, 22:03:23
av tecno
Först måste det mekanska fram för att sen kunna ta fram rätt motor/drivning/utväxling mm mm
Det här blir ingen enkel match ska du ha helt klart för dig.
Vad har du för budget till det hela?
Postat: 4 januari 2006, 22:38:43
av Kristoffer Mårtensson
Budgeten är...låg. Tror inte det behöver kosta så mycket faktist. Elektroniken tänker jag på då.
Själva insuget ska byggas ändå och svarva och svetsa lite extra för att få det justerbart är bara roligt.
Ska tänka lite på hur stor kraft det ska till för att dra ihop insuget!
>>Det här blir ingen enkel match ska du ha helt klart för dig.
>>Vad har du för budget till det hela?
Jag och ett par kompisar har klarat att bygga både en 240 och en 740 radiostyrd, kostnaden var lite reläer från biltema.

Postat: 4 januari 2006, 23:52:18
av speakman
300hk ur en B21 genom ställbart insug?

(eller missade du en smiley månne?)
Mvh
speakman
Postat: 5 januari 2006, 11:33:06
av tusse
Då får man nog ha ställbart avgasrör också.

Postat: 5 januari 2006, 15:12:48
av Kristoffer Mårtensson
Ni vet vad ni pratar om och jag vet vad jag pratar om. Jag skrev att med ställbart insug skulle det öka någon hästkraft.
Det där med ställbart avgas hade varit fint. T.o.m. Ett ställbart ändrör hade ökat effekten på motorn.
Postat: 5 januari 2006, 15:17:56
av frejo
om du ändå siktar på 300hk gör väl inte nån hästkraft mer eller mindre nån direkt skillnad? hur pass fördelaktigt blir ett ställbart insug gentemot ett öppet luftfilter egentligen? det senare är ju betydligt enklare att fixa och få plats med.
Postat: 5 januari 2006, 15:26:13
av Tekko
300 hästar från en B21:a tycker jag låter omöjligt

Har själv meckat en B21:a och jag tyckte då inte att delarna såg ut att klara mycket mer än motorn i orginal ger.
Postat: 5 januari 2006, 15:41:14
av Kristoffer Mårtensson
Vill ni prata om hur man trimmar bilar så rekommenderar jag
www.savarturbo.se eller
www.turboperformanceclub.com
En B21 är faktist relativt hållbar, 300 hästar är ABSOLUT inga problem med balanserad bottendel.
1127hk /1000nm har några från STR i sin rödmotor. Inte orginal innehåll dock.

Postat: 5 januari 2006, 21:11:04
av warpcore
haha ja varför skulle man inte kunna få ut 300hk ur en b21???? Finns mycket potensial i de motorerna, billiga och trimma med
