Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jag har lite frågor angånde insugetslängd. Vilken längd är det som det handlar om? Gäller detta även för insprutningsmotorer, där delar väl insuget upp sig till varje spridare. Är det den totala längde som man då räknar ut med den formeln du slängde upp? Eller är det den gemensamma delen efter trotteln tills dom delar upp sig. Eller är det hela längden från luftburken tills dom delar upp sig?
Blev lite nyfiken på hur det hela fungerar.

Angående elektroniken så skulle jag rekomendera AVR eller PIC för att mäta varvtalet och reglera motorn. Detta kräver ju dock lite kunskaper i programering och reglerteknik.
På min bil så mäter jag varvtalet genom att känna av pulserna på lågspänningssidan av tändspolen. För att få det att fungera så gjorde jag en spänningsdelare och slängde dit en diod för säkerhets skull. Fungerar bra för mig. Spänningsdelaren delar ner ca 30 ggr. Så triggar jag på den lilla spik, ca 300V i 50 uS, som blir när spolen laddar ur.
bg
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 december 2005, 15:07:28

SAAB

Inlägg av bg »

SAAB testade det är vet jag .
Var det gummi bälgar tro.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jag tvivlar inte på 300hk från en B21:a, men jag tror nog överladdning är det som gäller då, och då är denna insugsmojäng ganska överflödig. :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Glöm 300hp från en B21a, den har inte ens fyrventils teknik! En 2,3a med 16 ventiler och stor budget bör klara det men inte annars. Det krävs turbo eller kompressor annars, rent mekaniskt håller den i alla fall i bottendelen om den är ordentligt hopskruvad. Variabla insugningsrör gör väldigt lite på effekten men påverkar vridmomentet ganska bra men tekniken är inte enkel och definitivt inte billig.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Är det inte detta som kallas VANOS på en del bilar eller blandar jag ihop det? Isåfall är det väl ett sätt att få gött bottendrag i en liten motor vid lägre varv?
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

VANOS är BMWs variabla kam-timing
jag tror nog att det är mer värt att satsa på variabel kam-timing än justerbart insug
var inne på det där jag med för ett par år sedan och klurade utan att komma på en bra lösning som funkar även vid överladdning

nä, jag tror att du ska lägga tiden på ett extrajobb och pengarna på ett eftermarknadssprut, typ VEMS med tändstyrning
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Andy:Finns en genväg, den stavas: NOS
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jovisst, men med NOSen I röret spelar det ju nästan ingen roll hur långa insug man har! :lol:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

NOS ger korta stötar samt kan få upp bilen i hiskeliga hastigheter samt spränga motorn i gravt övervarv.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Allt är inte som i Fast and Furious Tekko.....
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

<- sitter inne på ett MegaSquirt. ;)
Fint alternativ till VEMS (Open Source å allt!:))
Saknar bara turbo å intercooler för mitt lilla projekt.. hähä.

Mvh
speakman
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Jag har också megasquirt, redan installerat. :D Jag kom på att det har dual table, alltså två mappar om man ska köra med dubbla spridare/cylinder. Så om man kör med enkla spridare får man en mapp som kan styra insuget, utsignalen är PWM.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25086
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

http://www.jpmotorsport.se/

han har gjort ett sånt system. Finns lite bilder.
Daniel Ahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:36:14

Inlägg av Daniel Ahlin »

En alternativ lösning är att använda ett spjäll för att välja mellan två olika insugningsrör.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Skulle det funka att "gasa" med insugsrören kanske?
Skriv svar