Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet
Jag har lite frågor angånde insugetslängd. Vilken längd är det som det handlar om? Gäller detta även för insprutningsmotorer, där delar väl insuget upp sig till varje spridare. Är det den totala längde som man då räknar ut med den formeln du slängde upp? Eller är det den gemensamma delen efter trotteln tills dom delar upp sig. Eller är det hela längden från luftburken tills dom delar upp sig?
Blev lite nyfiken på hur det hela fungerar.
Angående elektroniken så skulle jag rekomendera AVR eller PIC för att mäta varvtalet och reglera motorn. Detta kräver ju dock lite kunskaper i programering och reglerteknik.
På min bil så mäter jag varvtalet genom att känna av pulserna på lågspänningssidan av tändspolen. För att få det att fungera så gjorde jag en spänningsdelare och slängde dit en diod för säkerhets skull. Fungerar bra för mig. Spänningsdelaren delar ner ca 30 ggr. Så triggar jag på den lilla spik, ca 300V i 50 uS, som blir när spolen laddar ur.
Blev lite nyfiken på hur det hela fungerar.
Angående elektroniken så skulle jag rekomendera AVR eller PIC för att mäta varvtalet och reglera motorn. Detta kräver ju dock lite kunskaper i programering och reglerteknik.
På min bil så mäter jag varvtalet genom att känna av pulserna på lågspänningssidan av tändspolen. För att få det att fungera så gjorde jag en spänningsdelare och slängde dit en diod för säkerhets skull. Fungerar bra för mig. Spänningsdelaren delar ner ca 30 ggr. Så triggar jag på den lilla spik, ca 300V i 50 uS, som blir när spolen laddar ur.
Glöm 300hp från en B21a, den har inte ens fyrventils teknik! En 2,3a med 16 ventiler och stor budget bör klara det men inte annars. Det krävs turbo eller kompressor annars, rent mekaniskt håller den i alla fall i bottendelen om den är ordentligt hopskruvad. Variabla insugningsrör gör väldigt lite på effekten men påverkar vridmomentet ganska bra men tekniken är inte enkel och definitivt inte billig.
VANOS är BMWs variabla kam-timing
jag tror nog att det är mer värt att satsa på variabel kam-timing än justerbart insug
var inne på det där jag med för ett par år sedan och klurade utan att komma på en bra lösning som funkar även vid överladdning
nä, jag tror att du ska lägga tiden på ett extrajobb och pengarna på ett eftermarknadssprut, typ VEMS med tändstyrning
jag tror nog att det är mer värt att satsa på variabel kam-timing än justerbart insug
var inne på det där jag med för ett par år sedan och klurade utan att komma på en bra lösning som funkar även vid överladdning
nä, jag tror att du ska lägga tiden på ett extrajobb och pengarna på ett eftermarknadssprut, typ VEMS med tändstyrning
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag har också megasquirt, redan installerat. Jag kom på att det har dual table, alltså två mappar om man ska köra med dubbla spridare/cylinder. Så om man kör med enkla spridare får man en mapp som kan styra insuget, utsignalen är PWM.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25086
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25086
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 18 januari 2006, 21:36:14