Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Hej!

Som vissa vet, så för att få ut nån hk till ur en bilmotor så ska man få insugsrören att ändra längd med varvtalet (och lite till) på motorn. Detta för att det ska bildas stående vågor.

Så jag undrar hur man enklast kan få t.ex. en stegmotor att hålla en viss position vid ett visst varvtal. På stegmotorn kan man ha nåt hjul som drar i en vajer när insuget ska ihop och sen fjäderbelastning på andra hållet.
Varvtalet får man väl enklast med en hallgivare på vevaxeln.

Insugsrören är då två delar där den ena delen löper inuti den andra.
Detta är inte nåt superseriöst men det hade varit roligt att prova om det finns nån enkel lösning!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur hadde du tänkt dig att lösa det mekaniska? Menar att du kommer att ha en hel del att pyssla med att få 'skarven' tät och samtidigt få det hela att ha så lite friktion som möjligt. Hur långa rörelser är det frågan om och hur snabbt ska detta röra sig? Jag tror inte på stegmotorer utan här ska du nog kolla på ett servo system med rejäl utväxling för att få kraften som behövs.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet

Inlägg av Andy »

Kristoffer Mårtensson skrev:På stegmotorn kan man ha nåt hjul som drar i en vajer när insuget ska ihop och sen fjäderbelastning på andra hållet.
Låter nästan som en cruise control, den fungerar ungefär så!
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Hade tänkt använda tre smalare stänger, två längst ut och en i mitten som sen den andra delen löper utanpå.. :shock: värdelöst utan bilder. Iallafall så blir stängerna som styrningar till det hela. Kanske kan man då använda nån hårdare o-ring som går på insugsröret som löper inuti det andra.

En förenklad formel för att räkna ut längden på rören: L = (V/(r/s))*90/720 , där V är ljudhastigheten

Längden vid 4000 r/min blir då 0,63 m och vid 6000r/min 0,425 m. Så 20-25 cm är ungefär hur mycket det ska röra sig på kanske en sekund som mest.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hoppsan hoppsan....
20-25cm t.o.r på <1sek (för det är väl nåt potent du ska gasa med?)

För mig är detta ett utväxlat servomotor jobb utan tvekan. Det blir ingen lätt match att fixa den saken är klar. Har du fysiskt plats under huven för detta?
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Jo såklart är det en potent motor! :D
Är en gammal B21 från en Volvo 240! Siktar på 300 hk iaf.

Plats under huven är ett problem men det tar vi senare.

Vad för någon servomotor tänker du på?
Sen hur jag ska få den ökade frekvensen/varvtalet översatt till nåt som servomotorn fattar?

Hittade basic stamp på elfa.se, är det något kanske?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Först måste det mekanska fram för att sen kunna ta fram rätt motor/drivning/utväxling mm mm

Det här blir ingen enkel match ska du ha helt klart för dig.
Vad har du för budget till det hela?
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Budgeten är...låg. Tror inte det behöver kosta så mycket faktist. Elektroniken tänker jag på då.
Själva insuget ska byggas ändå och svarva och svetsa lite extra för att få det justerbart är bara roligt.

Ska tänka lite på hur stor kraft det ska till för att dra ihop insuget!

>>Det här blir ingen enkel match ska du ha helt klart för dig.
>>Vad har du för budget till det hela?

Jag och ett par kompisar har klarat att bygga både en 240 och en 740 radiostyrd, kostnaden var lite reläer från biltema. :lol:
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

300hk ur en B21 genom ställbart insug? :D
(eller missade du en smiley månne?)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Då får man nog ha ställbart avgasrör också. :lol:
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Ni vet vad ni pratar om och jag vet vad jag pratar om. Jag skrev att med ställbart insug skulle det öka någon hästkraft. :roll:
Det där med ställbart avgas hade varit fint. T.o.m. Ett ställbart ändrör hade ökat effekten på motorn.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

om du ändå siktar på 300hk gör väl inte nån hästkraft mer eller mindre nån direkt skillnad? hur pass fördelaktigt blir ett ställbart insug gentemot ett öppet luftfilter egentligen? det senare är ju betydligt enklare att fixa och få plats med.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

300 hästar från en B21:a tycker jag låter omöjligt :? Har själv meckat en B21:a och jag tyckte då inte att delarna såg ut att klara mycket mer än motorn i orginal ger.
Kristoffer Mårtensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 december 2005, 22:28:37
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Kristoffer Mårtensson »

Vill ni prata om hur man trimmar bilar så rekommenderar jag www.savarturbo.se eller www.turboperformanceclub.com :wink:

En B21 är faktist relativt hållbar, 300 hästar är ABSOLUT inga problem med balanserad bottendel.

1127hk /1000nm har några från STR i sin rödmotor. Inte orginal innehåll dock. 8)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

haha ja varför skulle man inte kunna få ut 300hk ur en b21???? Finns mycket potensial i de motorerna, billiga och trimma med :D
Skriv svar