Sida 1 av 1
HUD
Postat: 4 januari 2006, 18:01:48
av brauer
Är det någon som vet hur en HUD (Head Up Display) funkar? Jag har funderat ett tag på det. Vore kul att veta

Postat: 4 januari 2006, 18:21:25
av MicaelKarlsson
Min fundering går ut på att det är någon form av projicering av informationen så att pilot/förare inte behöver flytta blicken från det de fokuserar blicken på.
Det finns ju projektionsklockor och annat som projicerar information på väggar eller i tak. En HUD borde fungera på likartat sätt....
Hittade detta:
http://www.bmwworld.com/racing/f1/head-up_display.htm
Postat: 4 januari 2006, 18:50:27
av brauer
Jo, men hur projecerar man på tex glas eller plast? Det blir ju inga otäcka reflektioner heller.
Postat: 4 januari 2006, 19:14:24
av sodjan
Det är väll mer som en halvgenomskinnlig spegel, inte en "projektion" i igentlig mening...
Postat: 4 januari 2006, 20:33:56
av Icecap
De HUD som sitter i jaktflyg t.ex. har en glasskiva som sitter i 45° vinkel och som fungerar som ett nattspegel. Om du har siffror (t.ex. 7-segment LED med mattsvart bakgrund) kan du lätt placera dom så att speglingen i framrutan på bilen t.ex. syns tydligt och klart. Sen är det bara en fråga om att justera ljusstyrkan till rätt nivå.
Jag testade det i min bil för ett anseeligt tag sedan och det fungerade skapligt med tanke på att det var tejpad fast...
Postat: 4 januari 2006, 23:58:32
av speakman
Hur är det med ögonens fokusering i ett sånt länge? Jag tänkte på de system som redan används idag (bl.a. BMW har HUD som extrautrustning).
Det kan ju vara ganska farligt att ställa om fokusen på något som är 50cm framför en när man kör. Tänkte dom kanske hade löst det på något smidigt vis?
Mvh
speakman
Postat: 5 januari 2006, 07:19:13
av Icecap
Njaa....man fukuserar ju på något som är ca: 80 cm framme, fokuseringen är inte på rutan men den totala längd som synsvägen har till HUD-displaudelen. Men jag har också funderat MYCKET på om man med linsar kan flytta fokus till ett antal meter fram för bilen, det ville ju vara suveränt.
Sen är instrumenterna ju ganska nära och dom fokuserar man ju på lite då och då.
Men att ha "ställbar" fokus vore mumma....fan vad mycket mindre man skulle bli trött i ögonen vid långfärd.