Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösningar
Postat: 9 april 2017, 20:30:40
Hej! Har inför sommarens drabbningar (Gatebil mm) införskaffat ett lite större elverk, skicket är dock högst okänt.
Motorn är en Mercedes OM621, Diesel med helt mekanisk pump.
Huvudgeneratorn är en Asea 3-fas, 11Kva. 1500rpm Magn 110V/4.5A
Shuntgenerator (monterad i änden på huvudgeneratorn) är på 115V, 4.5A.
Sitter ett jätteskåp med nån form av kolstavar har jag försökt läsa mig till, för mig helt obegriplig konstruktion.
Har idag bytt ut dom gamla trasiga trådglödstiften mot nya snabbglödstift och dito relä. Motorn både startar, svarar på gas och går stänga av. Nu är det tre små saker till som behöver en lösning.
1. Utspänning mellan faserna är lite låg, ca 6v vid uppskattat 1500 rpm.
2. Varvtal/gaspådrag sköts med ett chokereglage från en gräsklippare, en automatisk reglering måste till.
3. Den ska gå att starta med nyckel/knapp. Inte ett stort handtag som ska hållas i rätt position i en viss sekvens för att starta.
Vi börjar med det mest primära att den inte ger någon användbar spänning ut. Resterande problem tar vi efter hand. Jag felsökt lite på egen hand sådär.
Huvudgeneratorn levererar ca 6Vac mellan faserna obelastad.
Den bakre shuntgeneratorn levererar ca 2Vdc, samma spänning går även till magnetiseringen av huvudgeneratorn. Har bara provat att köra den i automatiskt läge på reglerskåpet.
FRÅGA 1: Kan jag i felsökningssyfte koppla bort shuntgeneratorn och koppla på ett litet labb aggregat (max 12V, 1.5A) direkt på magnetiseringen bara för att se så den ökar i spänning på trefasen?
Har kikat på lite olika AVR-lösningar men blir inte helt klok på inkopplingen, t.ex denna:
http://www.leroy-somer.com/documentatio ... 72e_en.pdf
Finns det bättre alternativ i samma prisklass (runt tusenlappen) så tas rekommendationer gärna emot.
Inkoppling enl SHUNT modellen hade ju varit det klart smidigaste och skrota likströmsgeneratorn i sin helhet.
Jag har dock bara 6 pinnar ut från huvudgeneratorn?
FRÅGA 2: Hur ska en eventuell inkoppling av AVR i SHUNT-matning ske? Mer bilder kan vid behov lösas imorgon.
Hoppas innerligt EF har koll på detta, kommer bli mycket testande annars
MVH Hampus
Motorn är en Mercedes OM621, Diesel med helt mekanisk pump.
Huvudgeneratorn är en Asea 3-fas, 11Kva. 1500rpm Magn 110V/4.5A
Shuntgenerator (monterad i änden på huvudgeneratorn) är på 115V, 4.5A.
Sitter ett jätteskåp med nån form av kolstavar har jag försökt läsa mig till, för mig helt obegriplig konstruktion.
Har idag bytt ut dom gamla trasiga trådglödstiften mot nya snabbglödstift och dito relä. Motorn både startar, svarar på gas och går stänga av. Nu är det tre små saker till som behöver en lösning.
1. Utspänning mellan faserna är lite låg, ca 6v vid uppskattat 1500 rpm.
2. Varvtal/gaspådrag sköts med ett chokereglage från en gräsklippare, en automatisk reglering måste till.
3. Den ska gå att starta med nyckel/knapp. Inte ett stort handtag som ska hållas i rätt position i en viss sekvens för att starta.
Vi börjar med det mest primära att den inte ger någon användbar spänning ut. Resterande problem tar vi efter hand. Jag felsökt lite på egen hand sådär.
Huvudgeneratorn levererar ca 6Vac mellan faserna obelastad.
Den bakre shuntgeneratorn levererar ca 2Vdc, samma spänning går även till magnetiseringen av huvudgeneratorn. Har bara provat att köra den i automatiskt läge på reglerskåpet.
FRÅGA 1: Kan jag i felsökningssyfte koppla bort shuntgeneratorn och koppla på ett litet labb aggregat (max 12V, 1.5A) direkt på magnetiseringen bara för att se så den ökar i spänning på trefasen?
Har kikat på lite olika AVR-lösningar men blir inte helt klok på inkopplingen, t.ex denna:
http://www.leroy-somer.com/documentatio ... 72e_en.pdf
Finns det bättre alternativ i samma prisklass (runt tusenlappen) så tas rekommendationer gärna emot.
Inkoppling enl SHUNT modellen hade ju varit det klart smidigaste och skrota likströmsgeneratorn i sin helhet.
Jag har dock bara 6 pinnar ut från huvudgeneratorn?
FRÅGA 2: Hur ska en eventuell inkoppling av AVR i SHUNT-matning ske? Mer bilder kan vid behov lösas imorgon.
Hoppas innerligt EF har koll på detta, kommer bli mycket testande annars

MVH Hampus