Mjukvara i pelletspannan...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Icecap

tack för info ! har tyvärr ingen möjlighet att spana in den nya JF brännaren men har en bekant som kört med pellets väldigt länge och han har en tidig JF och den fungerar väldigt bra förutom att den saknat eltändning efter t.ex strömavbrott.

är väl ute efter en så enkel lösning som möjligt eftersom jag redan har vedpanna med keramik och tankar så jag har tänkt att ha pellets som ett alternativ när man inte kan vara hemma o elda pannan.

det är ju det mekaniska i brännaren som är det svåraste att lösa :(



Croaton

vore det inte enklast att montera in en kapacitiv givare och montera den på en lagom nivå i magasinet och sedan köpa en billig larmuppringare som ringer till din mobil o säger att du måste hem o fylla på bränsle ?


nä nu ska jag ut o rigga lite tomtebloss inför 12 slaget :D

/ Minus
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

NH'n har automatstart vid behov....det finns ett meny-punkt som anger om den ska starta automatisk vid power-on eller inte....

Ska man bygga själv ska man ha rostfritt syrafast stål och det ska vara tjocka bitar men jag skulle tro att det går. Men jag tycker såklart att du ska pröjsa en NH, den är värd det! ;-)

Croaton: hur långt har du till förrådet? eller är det i en pannkällare där man enbart har ärinden till pannan?

För, som Minus säger, en kapacitiv givare (eller 2) rätt placerat kan göra underverk. Har du 2 kan du få "early warning" samt "nu jävlar är det nära!" och det skulle inte vara så svårt att greja med en lampa/LED placerat på strategisk plats (toan? man fisoloferer ju mest där)

Är det problem med kabel finns det radio ju......en trådlös ringklocka, lätt modifierat.....billigt som fan....
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

Låter ju inte helt dumt. Är det någon som har tips på bra givare?

Den givare som jag hittade på Elfa var ju ganska så dyr, men påminner mycket om givaren som sitter på min Janfire brännare.

/Nicke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Rätt givartyp men kolla med din lokala elektriker om den kan fås billigare där, ELFA är ju inte precis de fattigas dröm.

Jag sökte på "kapacitiv givare" och det dök upp ett antal intressanta uppslag, sen får du ringa och fråga priser själv....
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Croaton

du kan väl spana in denna hos Clas O borde ju gå att tejpa för rörelsedetektorn och bara använda uppringningsfunktionen

hade planer på att bevaka en dörr med denna enhet men blev en annan
lösning i stället så jag har inte testat den.



Larmcentral med inbyggd larmuppringare Allt-i-ett. Lämplig för fritidshuset eller lägenheten. Inbyggd rörelsesensor, (räckvidd 12m och 110°) siren (90 dB) och batteribackup (1st 9V batteri medföljer). Larmet aktiveras med kod på knappsatsen eller med fjärrkontroll (tillbehör). Vid larm ringer centralen upp 3 telefonnummer och spelar upp ett förinspelat meddelande. Panikknapp. Kan kompletteras med trådbundna sensorer. Levereras med larmenhet, eliminator, telekabel och propp. Storlek 130x75x60 mm.


32-8071 495,00 st

Icecap

har ju ved gratis om man nu inte räknar arbetet med den fast man kanske skulle sälja veden i små säckar till braskaminsägare och köpa pellets istället så slipper man jobbet med att elda ved :lol:

tror nog att JF nya brännare är bland det bästa på marknaden nu för det är ju skötsel o sotning som avskräckt många köpare men med ett stort magasin o en brännare som sköter sig själv så blir det säkert många fler som väljer pellets istället för värmepump.


snön vräker ner här idag så det blir att starta traktorn o skotta ikväll




God fortsättning på er / Minus
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Då så, ytterligare ett steg i rätt riktning:
Nu har jag lyckats åstakomma en PID regulering av effekten som brännaren utvecklar, den kan stega i steg om 10W och försöker hålla panntemperaturen konstant. Jag har testat under natten och det verkar fungera bra men jag ska ha ställd in alla faktorer osv för att få en stabil styrning och min avkänning av panntemperatur är ... primitiv kan vi kalla det ;-) (en PT100 på utgående rör + shunten på 100% = inte optimalt!)

Men det går åt rätt håll!
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

PID rules! Blir lite sugen på att skaffa en ny brännare!

Problemet med PID är ju att den kan jä..as en hel del om den är feljusterad.

Det största problemet som jag har haft med dom jag har byggt är att justera in dom så att dom inte börjar självsvänga.

Har du byggt med självjusterande P gain eller?
Frågan är om "alla" pannor är tillräckligt lika för att man skall slippa justera in PID:en för varje panna?

/Croaton
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag funderar på att göra olika faktorer beroende på om den ska öka eller minska, pannan reagerar ju hur trögt som helst och av säkerhetsskäl (överhettningsskydd) har jag fortfarande termostat-funktionen inkopplat.

Än så länge har jag D-faktorn till 0 vilket gör att min reglering egentligen är en PI-reglering och jag har en laptop som tar emot alla extra utskrifter över uträkningar (har en extra kommunikationsport i styrningen) stående bredvid brännaren.

Jag ska fixa en temperatur & effektbehov & annat övervakning+loggning så jag kan se självsväng men än så länge fungerar det ganska hyggligt. Men jag måste snart fixa en ordentlig panntemperatursensor....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Croaton: Vad menar du med självjusterande P-gain? Kan du förklara funktionssättet?
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

Icecap: Jag har inte testat att göra någon själv, men som jag förstår det så går det ut på att P-gain (alltså multiplikationsfaktorn för den proportionerliga justeringen) skall justeras automatiskt så att inte kretsen självsvänger. (dvs en optimal P-gain).

Detta är vad jag har förstått det enda som brukar vara automatiskt när man pratar om självjusterande PID värden.

Jag är absolut inget proffs på detta så jag kan mycket väl ha fel, och jag har inte heller hittat några bra exempel på hur man skall koda denna funktion.

/Croaton
stekarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 april 2005, 21:32:56

lite frågor

Inlägg av stekarn »

Icecap: Hittade inget nåt om själva styrsystemet på Janfire's hemsida, jag funderade om lambda värdet är en av det där 120 paramterarna ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Styrsystemet som sådan är ju "bara" en låda.
För tillfället är lambdasond inte med i det system men... :tyst:

Dessutom är lambdavärdet inget att justera, det ska vara fast och brännprocessen justeras efter rätt lambda-värde så det ingår inte i parameterlistan men kan mycket väl ingå i visningen beroende på vad som väljs.

Styrningen eller rättare MMI'n (Man - Mashine Interface'n) är kraftigt ändrat, numera är det ett 16x2 backlight LCD (blå bakgrund m/ vit text) + 4 knapper som gäller, ingen vridomkopplare eller trimpot.

Själva styrprocessen är det inte så mycket att orda om, den fungerar väldig bra och anledningen till att jag inte har mer än 2 dygns sammanhängande statistik är att jag testar "lite saker" på eget bevåg, jag har t.ex. PID-styrningen, ändringar i den externa skruvans styrning osv, det är inget som Janfire begär men lite skoj ska jag väl ha också ;-)
stekarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 april 2005, 21:32:56

Inlägg av stekarn »

Icecap skrev:Styrsystemet som sådan är ju "bara" en låda.
För tillfället är lambdasond inte med i det system men... :tyst:

Dessutom är lambdavärdet inget att justera, det ska vara fast och brännprocessen justeras efter rätt lambda-värde så det ingår inte i parameterlistan men kan mycket väl ingå i visningen beroende på vad som väljs.
Vilket lambdavärdet är det som man styr mot när man kör pellets, jag har bara koll på vilka lambdavärden som gäller för bästa effekt / lägsta bensinförbrukning i bilmotorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är samma som för bensinmotorer, vid det lambda-värde den effektivaste förbränning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Då så, ytterligare ett steg i rätt riktning.

Jag har ju gjort en PID-styrning av pannan/brännaren och nu har jag ett statistisk underlag som säger att jag har sparat ca: 7% bränsle vid att ha "analog" styrning av pannan. Det är inte hela sanningen då det har varit lite kallare under den "analoga" tiden så jag estimerar min vinst till 8-9%!

Känns "lite" bra :-)

Jag ska testa att koppla ihop med utomhustempen när de samplade sensorer kommer, först då kan jag bevisa och verkligen mäta skillnaden, jag har dock en vinst enbart i att matrialet i panna/brännare inte växlar i temperatur så mycket som en termostatstyrning ger.
Skriv svar