Mjukvara i pelletspannan...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Mjukvara i pelletspannan...

Inlägg av Icecap »

Det slog mig just hur idiotisk det egentligt är att jag byter mjukvaran i min pelletsbrännare gång efter gång.

Jag har ju grejat Janfire's styrning till deras "Janfire NH" och då jag har mer utveckling att göra med den har jag kopplat upp en brännare hemma och har kommunikationskabel genom huset till mitt kontor där jag hart den på datorn.

Så jag kan, vid att slå på en brytare, flasha in den nyaste mjukvara, köra pannan och har en övervakning på som heter duga.

Men det slog mig hårt och bestämt: det låter sinnessjukt att man har laddat värmepannan med den senaste mjukvara!

Jag är i övrigt mycket nöjd med brännaren för dom som vill veta.....och mjukvaran är så nära perfekt det bara går ;-)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Det blir ju mer och mer vardagsmat att de flesta saker har mjukvara i sig som uppgraderas. Snart kan man inte få en kopp kaffe utan att spisen ska ha ny mjukvara. :roll:

Kul med lite "verkliga" saker att labba med. Inomhusvärme är ju ett av de områden som mp kan göra enorm skillnad inom. Önskar att man INTE hade elvärme det är nog det sämsta, men hyr man så hyr man.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Icecap,

Jag är på G att byta ut min oljebrännare till en pelletsbrännare till sommaren som kommer. Har en gammal kombipanna som jag tänkte köra skiten ur innan jag byter till en modernare panna så jag behåller den så länge och har då även el-patroner och vedeldning.

Vad är det man ska titta på speciellt då man ska konvertera till pellets enligt din mening och vad är det som gör Janfire till 'bästa' valet?
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

"Men det slog mig hårt och bestämt: det låter sinnessjukt att man har laddat värmepannan med den senaste mjukvara! "

Jag tycker att det låter sunt och förnuftigt :)

Jag kör själv en Janfire flex-a och skulle mer än gärna koppla upp den också (All info ang detta är välkommen) om det var möjligt. Det skulle vara mycket trevligt att kunna läsa larm och "pelletsförbrukning" på distans... den händer mer än en gång i veckan att jag kör slut på pellets i mitt "veckoförråd" och har man då koll på förbrukning och larm via datorn så är det lätt att fixa SMS, email eller annan form av larmning så att kåken slipper frysa :)

/Nicke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

v-g: Jovisst, det är tråkigt att inte ha valmöjligheten :-(

tecno: Min panna är en CTCT 265 från .... öhhh ... 1800-talet eller nåt... Det var bara att skära till monteringsluckan, borra hål till bulten, allt motsvarande den gamla oljebrännarens monteringslucka. Det tog sin lilla tid (1 timme ca) och då jag hade lite olje kvar fick oljebrännaren göra slut på det. Sen, då den hostade MYCKET slog jag av pannan, kopplade jag in strömmen från termostaten till Janfire'n, skruvade av oljebrännaren (4 mutter), monterade den anpassade platta med samma 4 mutter, körde in pelletsbrännaren och snäppade den fast, satte tanken på plats och fyllde i pellets.

Från jag slog av oljan till pelletsen började ge värme tog det ca: ½ timme!

Om Janfire är så sinnessjukt mycket bättre än andra vet jag faktisk inte men man behöver inte att byta panna och är därmed inte låst till pellets, jag kan återgå till olja på ½ timme eller elda med ved om jag vill (kombipanna).

Verkningsgraden är bra och det tror jag att den är på andra pelletsbrännare också men det finns tydligen INGEN annan på marknaden som man inte ska rensa varje vecka! Janfire NH (= No Hands) askar sig själv och rensas av sotaren, den startar elden automatisk med elektrisk tändning och är en "fire-and-forget", det ska vara ström och pellets, sen klarar den resten själv.

Min svåger har en annan typ och den måste man tända manuellt och rensa varje vecka!

Jag håller på med statistik och har än så länge en som anger hur många 1/100'dels sekunder som det är matat in pellets varje drifttimme, ska "putsas en del".

GSM-larm, fjärrstatus osv. är nästa steg, jag håller på för fullt. Att koppla en nivåsensor till veckoförrådet är inget problem sen, det kan sedan visa att det behövs "toppas upp" i fjärrstatus/SMS efter önskan.

Kommunikation med de äldre typer är "dödfödd", är inte inbyggd. Jag vet dock om att den nya version styrdosa ska styra de äldre typer brännare så småning om, därmed kommer kommunikation osv. som ett brev på posten....
Senast redigerad av Icecap 30 december 2005, 08:26:04, redigerad totalt 1 gång.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

> Croaton
Har du också handlat av Rantala? :D
Jag har också en Flex-a sedan i höstas och håller på att fila på en liten sniffer som man löder in på kontakten till panelen + ett par punkter på huvudkortet. Då kan man hålla koll på alla larm-LEDs, status på doseringsskruv mm och alla data kommer att överföras med RS232 via optokopplare.
Än så länge har jag bara etsat fram ett testkort att labba med och ingen mjukvara är ännu skriven, men det kommer väl...


> Icecap
Du får mycket gärna dela med dig av din lösning på driftststestik om du vill/får.
Efter att ett antal gånger mätt upp hur mycket pellets som matas ut under 10 minuter - och fått gigantiska skillnader - får jag nog lägga ner mina planer på att kunna presentera pelletsförbrukningen i kWh baserat på 4.8kWh / kg.
Någon form av tidsangivelse i stil med dina "antal 10ms inmatning / drifttimme" känns nu som det enda vettiga, även om en så'n siffra är svår att få en uppfattning om och inte "säger" så mycket.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Pjoms: Det är ju faktisk så att den statistik säger en hel del faktisk....
Med Janfire NH finns det ett par kundinställningar där man matar in pelletsvärden (g/L och Wh/g) varefter matningen justeras enligt detta.

Man kan alltså köra allt från kanonpellets till "rent bark" och fortfarande kunne använda de tal till något vettigt. Jag har funderat på att omvandla den totala matningstid jag mätar just nu till just KWh och använda det tal som statistik men jag har en del annat att göra innan.

Jag håller på att göra en "analog" styrning som mätar panntemperaturen och anpassar värmegeneringen (KW) till det behov som finns, detta ger att pannan aldrig stoppas (utom för automataskningen såklart) och därmed får en ännu bättre effektivitet.

Jag funderar även på att greja en funktion som mätar total matningstid sedan senaste "nollställning", den funktion kan då användas till att förvarna om förestående pelletsbrist i K-Silon, detta kombinerat med trådlöst fjärrdisplay med statusvisning är ju en ganska hygglig lösning för "normalfallen". Kan såklart kombineras med GSM.....(larm via SMS osv)
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

Pjoms: Jepp, den är köpt av Rantala, men det var gjort innan jag köpte kåken.
Du får gärna uppdatera oss på hur din övervakning går!

För att lösa mätningen av mängden pellets så tänkte jag koppla en optokopplare direkt på matarskruven så får jag direkt statistik där... däremot så kommer det som du säger att skilja en del mellan mätningarna, men det är ju dygnsmedelvärdet som kommer att vara av intresse.

Kombinerar man det med en tempsensor ute och inne så borde man kunna få ganska bra statistik på energiförbrukning, husets K-värde m.m. (har bara funderat lite vagt på detta ännu)

/Nicke
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Icecap: Jag uttryckte mig otydligt. Jag menar att det är svårt att få en upppfattning om statestikens innebörd. Vad är igentligen t.ex. 648.12sek pelletsmatning sista drifttimman? kWh är ju en enhet som många har lättare att bilda sig en uppfattning om.
Det blir lite som att säga "min nya TV är 81-centimeter". Säger man 32-tum:are vet dom flesta ungefär hur stor den är...

Problemet, som jag ser det, är att just vikt och energi-innehåll kan variera en del - med felaktiga resultat som följd.
Jag har som sagt mätat upp den pellets som matarskruven ger på 10min och fått allt mellan 3.3 till 3.8kg.
Kanske är det bättre att kolla om utmatad volymen är mer konstant än vikten, vilken den igentligen borde vara om man tänker efter... Så genom att istället ange gram/liter - som du tipsade om - kommer man ju åt det problemet.
Frågan är se'n bara hur man får fram energi-innehållet - 4.8kWh/kg är väl minimum?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Pjoms: jag förstår vad du menar.....matning i sekunder är enbart användbart för JUST min brännare! KWh är definitivt mer "gångbart"...och jag ska komma dit! Inte för din skull men för min ;-)

Jag håller även på att koppla ihop dessa driftdata med datum/tid och ska sedan koppla ihop det med utomhustemperatur osv.

Energiinnehållet framgår av pelletstillverkarens data, det är bara att begära datablad. Den största variation jag har sett är faktisk vikten (g/L) fast vissa av de vita mycket hårda pellets har energiinnehåll upp emot 5,10 Wh/g som max.

Edit: Jag räknade ihop hur många parametra jag kan justera via serieporten, under tiden pannan kör...det är 120 st! Jag kan ändra en hel del av dessa via panelen på brännaren (16x2 LCD + 4 knappar) och kunden kan ändra en liten del av dessa. Jag kan ju alla trixen ;-)
Croaton
Inlägg: 137
Blev medlem: 23 november 2005, 10:06:26
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Croaton »

Wow! 120st känns som en hel del skillnad motför en flex-a :)

Har en polare som har byggt en egen pelletsbrännare, men han har ett ganska enkelt prog i en PLC som styr det hela. I alla fall långt ifrån 120 parametrar!

/Nicke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har nån tips om var man kan hitta ritningar på gör det själv byggen av pelletsbrännare? Har ju tid på mig att titta på detta innan jag har kört slut på oljan och det blir dags att skära ner tanken och slänga ut skiten inkl brännaren.

Från det ena till det andra, har nån koll på om vi kommer att få skatte bidrag nästa år för konvertering till pellets alt. säd brännare??
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hittade svar på min egen fråga :)

http://regeringen.se/sb/d/6168
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Icecap


Är intresserad av vilka sensorer som finns på den nya JF brännaren och hur själva systemet fungerar om du får avslöja dessa detaljer utan att bli ett huvud kortare ? :D


går motorer för matning och fläkt på nätspänning ?



mvh nyfiken Minus
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jaaa.....sensor för pelletsnivå är som tidigare en kapacitiv givare, matningsmotor, externmatning samt askskrapning är vanliga 230Vac 1-fas (som tidigare), fläkten är en 24V specialversion av en datorfläkt (så att säga) och det finns ett par analoga värmesensorer som tar hand om övervakningen och säkerhetsdetaljer.

Sen finns det ett betjäningspanel med ett 16x2 LCD + 4 knapper för att stoppa/starta och justera vissa saker. Man kan bla. inför sotning begära en driftavslut där den slutar all bränning, kyler ner brännkoppen och skrapar askan varpå den går i stand-by, perfekt för sotaren.

Då enheten ju redan är på marknaden ser jag ingen anledning till att hålla tillbaka upplysningar som alla kan se med blotta ögat så att säga.

Men HUR systemet fungerar i detalj.... där får jag hänvisa till Janfire's hemsida.... jag kan bara säga att det fungerar mycket bra (såklart!) ;-)
Skriv svar