Re: Köpråd för tigsvets
Postat: 11 mars 2017, 00:21:00
Stahlwerken? Klart det är en bra svets.
Nu får du direkt köpa på dej lite elektroder, jag rekommenderar 2% lanthanated elektroder (blåa) för all svetsning men 2% thoriated (röda) är bra med om man inte bryr sej om detta med radioaktivitet. Inga gröna med ren wolfram, använd de istället för att rista streck på metall innan kapning, de håller rätt bra till det. Kolla ebay för elektroder, kostar typ en hundring för 10 st 2.4mm. 2.4mm som allround, eller möjligen 1.6mm för lite mindre.
Nu följde det med en wp-26 och den funkar bra till allt, ända upp 200A även om allt, jag menar ALLT stålbiten, handskar, brännare, allt, blir snabbt väldigt varmt vid 200A. Och smått går också. CK9 nämndes, den har ingen on-off-switch så det får fixas vid sidan om, via en fotpedal eller om du kan rivstarta brännaren. Du behöver ingen CK9, men det är klart att man kan tycka att wp-26 är stor ibland. Det finns ett mellanting man kan göra med att sätta på en "stubby lens" kit (se ebay) som minskar ner storleken på keramikdelen fast blir lite bredare. En "gas lens" är fördelaktig i vilket fall för man kan dra ner lite på gasflödet och spara gas. Inget måste, wp-26 funkar som den är, men somliga bara måste ändra på saker.
Det finns vattenkylda varianter av brännare och jag vet att när jag började med tig-svetsning så hade jag redan slutat läsa efter ordet "vattenkylda". Way overkill, inte behövde jag det. Men jag har ändrat mej där och tycker att det kanske inte är så dumt. Det är en onödig komplikation med en vattenkylare, men det går att göra egna kylare för hundralappar inte tusenlappar. Och den stora fördelen som jag ser är att använda en WP-20 brännare som är stor (eller liten) som en wp-9 och klarar 200A. Den klarar iså fall alla mina behov även när platsen är minimal. Men vet inte, det här med vattenkylaren... Får se.
Fotpedal kan du hoppa över om du ska svetsa stål och enstaka aluminium. Det ser fräckt ut men det är inte så lätt i början att använda pedal. Och det bara krånglar till det för stål där värmeutbredningen är mer kontrollerad.
En hjälm med ett vettigt svetsglas är ett måste. Nu gäller det att kunna se den smälta metallen, det funkar inte att svetsa på måfå som man kan göra stundtals med miggen eller pinne.
Och ett par tig-handskar kommer du nog inte ifrån att skaffa dej. Kanske speciellt för den hand som föder tillsatsmaterial, måste kunna röra tumme och fingrar där på ett vettigt sätt för att mata fram material. Gör man bara korta strängar kan man klara sej att hålla fast och flytta hela handen. Men längre sträckor så måste man klara att mata fram tråden med ena handen. De tjocka läderhandskarna för miggen är för stela, vanliga arbetshandskar för 10 spänn funkar en kort stund sedan är hela ovansidan i textil borta av värmen(?).
Det är väl vad jag har snappat upp. Och sedan gäller det att öva öva och öva. De här snygga strängarna man ser i t ex Youtube ja de kommer inte första dagen. En del där är riktigt duktiga.
Nu får du direkt köpa på dej lite elektroder, jag rekommenderar 2% lanthanated elektroder (blåa) för all svetsning men 2% thoriated (röda) är bra med om man inte bryr sej om detta med radioaktivitet. Inga gröna med ren wolfram, använd de istället för att rista streck på metall innan kapning, de håller rätt bra till det. Kolla ebay för elektroder, kostar typ en hundring för 10 st 2.4mm. 2.4mm som allround, eller möjligen 1.6mm för lite mindre.
Nu följde det med en wp-26 och den funkar bra till allt, ända upp 200A även om allt, jag menar ALLT stålbiten, handskar, brännare, allt, blir snabbt väldigt varmt vid 200A. Och smått går också. CK9 nämndes, den har ingen on-off-switch så det får fixas vid sidan om, via en fotpedal eller om du kan rivstarta brännaren. Du behöver ingen CK9, men det är klart att man kan tycka att wp-26 är stor ibland. Det finns ett mellanting man kan göra med att sätta på en "stubby lens" kit (se ebay) som minskar ner storleken på keramikdelen fast blir lite bredare. En "gas lens" är fördelaktig i vilket fall för man kan dra ner lite på gasflödet och spara gas. Inget måste, wp-26 funkar som den är, men somliga bara måste ändra på saker.
Det finns vattenkylda varianter av brännare och jag vet att när jag började med tig-svetsning så hade jag redan slutat läsa efter ordet "vattenkylda". Way overkill, inte behövde jag det. Men jag har ändrat mej där och tycker att det kanske inte är så dumt. Det är en onödig komplikation med en vattenkylare, men det går att göra egna kylare för hundralappar inte tusenlappar. Och den stora fördelen som jag ser är att använda en WP-20 brännare som är stor (eller liten) som en wp-9 och klarar 200A. Den klarar iså fall alla mina behov även när platsen är minimal. Men vet inte, det här med vattenkylaren... Får se.
Fotpedal kan du hoppa över om du ska svetsa stål och enstaka aluminium. Det ser fräckt ut men det är inte så lätt i början att använda pedal. Och det bara krånglar till det för stål där värmeutbredningen är mer kontrollerad.
En hjälm med ett vettigt svetsglas är ett måste. Nu gäller det att kunna se den smälta metallen, det funkar inte att svetsa på måfå som man kan göra stundtals med miggen eller pinne.
Och ett par tig-handskar kommer du nog inte ifrån att skaffa dej. Kanske speciellt för den hand som föder tillsatsmaterial, måste kunna röra tumme och fingrar där på ett vettigt sätt för att mata fram material. Gör man bara korta strängar kan man klara sej att hålla fast och flytta hela handen. Men längre sträckor så måste man klara att mata fram tråden med ena handen. De tjocka läderhandskarna för miggen är för stela, vanliga arbetshandskar för 10 spänn funkar en kort stund sedan är hela ovansidan i textil borta av värmen(?).
Det är väl vad jag har snappat upp. Och sedan gäller det att öva öva och öva. De här snygga strängarna man ser i t ex Youtube ja de kommer inte första dagen. En del där är riktigt duktiga.