Köpråd för tigsvets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av hawkan »

Stahlwerken? Klart det är en bra svets.

Nu får du direkt köpa på dej lite elektroder, jag rekommenderar 2% lanthanated elektroder (blåa) för all svetsning men 2% thoriated (röda) är bra med om man inte bryr sej om detta med radioaktivitet. Inga gröna med ren wolfram, använd de istället för att rista streck på metall innan kapning, de håller rätt bra till det. Kolla ebay för elektroder, kostar typ en hundring för 10 st 2.4mm. 2.4mm som allround, eller möjligen 1.6mm för lite mindre.

Nu följde det med en wp-26 och den funkar bra till allt, ända upp 200A även om allt, jag menar ALLT stålbiten, handskar, brännare, allt, blir snabbt väldigt varmt vid 200A. Och smått går också. CK9 nämndes, den har ingen on-off-switch så det får fixas vid sidan om, via en fotpedal eller om du kan rivstarta brännaren. Du behöver ingen CK9, men det är klart att man kan tycka att wp-26 är stor ibland. Det finns ett mellanting man kan göra med att sätta på en "stubby lens" kit (se ebay) som minskar ner storleken på keramikdelen fast blir lite bredare. En "gas lens" är fördelaktig i vilket fall för man kan dra ner lite på gasflödet och spara gas. Inget måste, wp-26 funkar som den är, men somliga bara måste ändra på saker.

Det finns vattenkylda varianter av brännare och jag vet att när jag började med tig-svetsning så hade jag redan slutat läsa efter ordet "vattenkylda". Way overkill, inte behövde jag det. Men jag har ändrat mej där och tycker att det kanske inte är så dumt. Det är en onödig komplikation med en vattenkylare, men det går att göra egna kylare för hundralappar inte tusenlappar. Och den stora fördelen som jag ser är att använda en WP-20 brännare som är stor (eller liten) som en wp-9 och klarar 200A. Den klarar iså fall alla mina behov även när platsen är minimal. Men vet inte, det här med vattenkylaren... Får se.

Fotpedal kan du hoppa över om du ska svetsa stål och enstaka aluminium. Det ser fräckt ut men det är inte så lätt i början att använda pedal. Och det bara krånglar till det för stål där värmeutbredningen är mer kontrollerad.

En hjälm med ett vettigt svetsglas är ett måste. Nu gäller det att kunna se den smälta metallen, det funkar inte att svetsa på måfå som man kan göra stundtals med miggen eller pinne.

Och ett par tig-handskar kommer du nog inte ifrån att skaffa dej. Kanske speciellt för den hand som föder tillsatsmaterial, måste kunna röra tumme och fingrar där på ett vettigt sätt för att mata fram material. Gör man bara korta strängar kan man klara sej att hålla fast och flytta hela handen. Men längre sträckor så måste man klara att mata fram tråden med ena handen. De tjocka läderhandskarna för miggen är för stela, vanliga arbetshandskar för 10 spänn funkar en kort stund sedan är hela ovansidan i textil borta av värmen(?).

Det är väl vad jag har snappat upp. Och sedan gäller det att öva öva och öva. De här snygga strängarna man ser i t ex Youtube ja de kommer inte första dagen. En del där är riktigt duktiga.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Anders K »

thewho skrev:Tack för länken :tumupp:

Blev en sån 200A AC/DC från tyskland, håller tummarna att de är något att ha :humm:
Jag har också en sån och är helnöjd. Den har gått ca 100h senaste året. :tumupp:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av thewho »

Ifall någon ramlar in i tråden med samma funderingar som mig:

Svetsen är hemma och jag är helnöjd!
Den ser kanske lite "B" ut med alla rattar på frontpanelen, men efter att ha använt den lite så gillar jag att snabbt kunna ändra den inställningen jag vill direkt istället för att behöva trycka mig genom en meny.
Brännaren är på tok för stor för "normal användning", men det var ingen nyhet.

Observera att deras argonregulator inte passar på våra flaskor (Finland), vet inte hur ni har i Sverige.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av svanted »

vi väntar på en recension :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av svanted »

väntar fortfarande :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av PeterH »

väntar fortfarande :wink:

(fick vi nån klarhet i om argonregulatorn passar svenska flaskor?) Är det något nytt intressant som hänt på marknaden för TIG svetsar eller är det Stahlwerk som gäller än för hobbybruk? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av tecno »

??

Tysk Argon flarra skall ha dito tysk regulator.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av AntiZ »

Har även jag en Sthalwerk Tig 200A (endast DC) köpt från deras egna (tyska) hemsida.
Det jag fick göra från fabrik var att fixa till slangkopplingen internt då den läckte. Annars har den levererat.

Har köpt fylle-pinnar (vanliga stål) hos Swedol. 4-5 kg för 400-500:- Kändes när man kom hem med bunten att man hade så det räcker livet ut, men de går åt även om man inte svetsar så mycket. Bra att göra krokar av när man målar något med sprayfärg också :) Betydligt billigare än 10 st på ebay (eller Jula för den delen).

Ex.
https://www.swedol.se/tig-svetstrd-stl- ... v_products
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av PeterH »

Vad tror kollektivet om denna svets för 3999:- med fri frakt? Snubblade över den när jag sökte återförsäljare för handtaget som diskuterats tidigare i tråden... Alldeles säkert inte helt perfekt, men den har en betydligt lägre prislapp så frågan är om det kan vara ett alternativ för dom som svetsar sällan och inte vill lägga ner en större summa?
10020161-1_600x600.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av danielr112 »

200A DC svetsar ligger runt 2500 och uppåt skulle jag säga så ska du svetsa lite svartstål så lär den funka bra :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av PeterH »

Fortsätter mitt sökande efter en lämplig kandidat och vet ju inte riktigt vad jag behöver men vill inte välja en "för enkel" svets så man upptäcker att man saknar något när man väl börjar lära sig att svetsa... Vill ju gärna kunna svetsa aluminium så då är det ju AC/DC som gäller har jag förstått. Besökte en kille som hade en Kemppi med stor LCD display (MasterTig) som verkade riktigt smutt, men 70.000:- var lite väl mycket även för mig... :vissla:
Kemppi-MasterTig-with-cooler-MTP35X-reddot-w.png


Tittade runt lite på Ebay och hittade denna (som säljaren skriver att den tillverkas i polen) Inte fullt så dyr även om 10.500:- är nära smärtgränsen för vad jag tänkt lägga på en svets. Finns även att köpa paket från firma i Polen för ca: 10.300:-(med gas, regulator, pinnar, mask m.m.) eller rena maskiner här för 8.700:-. Verkar även säljas som "Magnum THF238" och är då gula och kostar lite mer(ca: 12.000:-) Vet inte vad som skiljer. Verkar trevligt med LCD och minnesplatser ur användarsynpunkt även om det kanske är viktigare med själva svetsfunktionen (men det skadar inte för min del om det är lite "High Tech" :mrgreen:
s-l1600.jpg
Ideal_paket3.png

Hittade också en intressant tillverkare från kina som säljer flera modeller som har både MIG/MMA och DC/AC-TIG i samma enhet :) Kan ju vara lite smutt när man har ont om plats eller inte vill ha flera enheter stå på hyllorna... Man kanske skulle skicka iväg en förfrågan vad dom tar från kina för dessa svetsar.
rebel-emp-205ic-ac-dc25281236710.jpg
Rebel EMP 205ic AC_DC.png
Video
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Jag har bara hört dåligt om kombimaskinerna, men aldrig testat en själv. ..Hade ju varit smidigt annars.

Mina krav är ganska låga tycker jag, AC, DC, HF-tändning.. men priset springer iväg fort :/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Teknikern »

Jag har en stor Stahlwerk, AC-DC-MMA-HF-tändning och den gör det den ska och dessutom väldigt bra, det är mycket svets för pengarna. I princip allt som är smältbart går att svetsa och det går tom. att mjuklöda och kapillärlöda med den. Endast fantasin sätter gränserna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Min gamla LUNA MiniMig vill nog inte vara med längre, inte förvånande då den troligen är närmare 30 år gammal.
Trådmatning och annat krånglar.
Funderar på en Parweld XTM211DI
https://www.parweld.co.uk/xtm-211di-4-i ... 1?XTM211DI

MIG/TIG/MMA, DC+AC+HF dubbla gasanslutningar mm.
Kan det vara nått tro?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av PeterH »

Såg trevlig ut men vad kostar en sån? :humm:
Skriv svar