Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av lillahuset »

Aahhh nostalgi, aaaaa har/hade ett märkligt men imponerande sortiment. Trevliga var dom också, men det var väl typ 20 år sedan. Kul att de finns kvar.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av Andax »

Tror de kostade någon hundralapp. Vi kör numera med helt digitala enkodrar på jobbet så har vi någon kvar (och jag hittar dem) så kan du få en.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av ViktorSigg »

Jag har några sådana kretsar om det är intressant. 3 st för att vara exakt. Används också till heidenhain 11uA sin/cos signaler.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Kör nu först ett test med LM393 för att se om/att det fungerar innan jag går vidare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

DSC_1014.jpg
Knåpade ihop lösa kort med TT metoden så nu ska det snart etsas bara jag får ordning på alla bitarna därtill, var ju sisådär 6-7 år sedan jag etsade nåt senast.

Detta är utskrivet på Epson Glossy Inkjet Paper på min Samsung CLX380 och kört via ombyggd laminator ett antal vändor på högsta temp (125µ laminat).
Så kanske imorgon har jag ett kort monterat och klart för testning.

Laminatet är dubbelsidigt 0.6mm med 2x35µ koppar = klart enklare att få det hela att fästa bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av X-IL »

Nu har jag missat inlägg i denna tråden igen, får nog ta och slå på aviseringar igen.

Jädrar det var inget dåligt resultat efter TT, framförallt att så mycket papper släppt.

Hur har projektet fortskridit i övrigt?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Kortet är lött men inte kommit längre, en massa annat som hela tiden kommer emellan ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Var kan man ladda ner en XP ISO fil i dagsläget? Ska återinstallera detta i min POS dator som tidigare rullat med XP + Mach3 och så även nu. Mach3 bara för att jag har ProbeIt pluginen som ju kommer väl till pass för detta projektet.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av Jonaz »

Vet inte hur dessa är.
https://pcriver.com/operating-systems/w ... nload.html

Finns ju annars på en känd piratsida.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Tyvärr det skitet fungerar inte.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av Mickecarlsson »

@tecno, vet du vad det är för licens du har till XP’n? Är det en OEM eller boxad?
Eller är det en BIOS-aktiverad? Jag kan ev hjälpa dig, skicka PM.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Håhååjajjaa....... Linux ger en gråa hår ;)

Nåväl, lång historia kort, original HDD:n behagade packa ur igår så det blev jakt på ny disk från bra att ha hyllan 80Gb ner till 40Gb blev det.
Nu dual boot så HDD:n har en XP partition och en LinuxCNC partition.

XP fungerar nu och Touch skärmen fungerar, återstår att installera Mach3 + ProbIt så är den klar.

LinuxCNC var ju inga problem att installera och få till men Touch skärmen = att det ska vara så jävla krångligt. Nu fungerar det till slut även där.



Så nu har jag alla vägar öppna till att få denna mätmaskinen hyfsat automatiserad, nu gäller det att få kulskruvarna på plats samt DC motorerna.
Testa signal omvandlingen från Mitutoyos glasskalor som ju är sinus ut till quadrature som Gecko 320X vill ha är fortfarande ogjort.

Lite snickeri innan bara då jag behöver flytta original datorn under mätmaskinen men det är lite smalt mellan benen på stativet´så jag måste karva ur lite på ett ben för att det hela ska gå att få in. Datorn http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=touch ska sedan ta plats på bordet bredvid.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av Krille Krokodil »

Sladdriga kuggremmar är nog bättre än kulskruvar på en mätmaskin, risk för att styva kulskruvar skapar krafter som förändrar maskinens geometri. Vi hade det problemet i en trådgnist efter att vi bytt kulskruvar, inte ens de s. k. proffsen lyckades justera in dem rätt. Och det var fina raka dyra japanesiska skruvar, inga Kina-bananer...

Vad har man för garanterade tider för att få in mätvärdena och probsignalen i WinDOS? På roboten jag har experimenterat med har jag några ms fördröjning i fältbussen och därför får jag snigla 1 mm/s vi mätningen. En enkel hold-krets som lagrar skalvärdena inom någon us från probflankerna hade snabbat upp det rejält.

Vad finns det för fria/billiga lösningar för att göra mätprogram? CATIA har några enklare cykler för det, deras fulla lösning för CMM kostade SEK 350'000 när jag undersökte det för några år sedan, så det blev det inget av...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Har varit inne på remmar - stum fiskelina och kommit fram till att det inte är så enkelt *** att få till det heller, inte för att kulskruv skulle vara lättare heller ;)

Nu lirar ju jag i korpen så om det blir tvunget till att snigla sig fram så får det bli så.

Mätprogram, ja i mitt fall http://www.craftycnc.com/probe-it-wizard-mach3/ som kan banka ut CSV och/eller DXF.
LinuxCNC bör detta gå att sno ihop också, finns inget färdigt direkt men fler än jag tittar på hur lösa detta.


*** enkelt dvs jag vill göra så lite åverkan på original maskinen som det bara går
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av meconer »

På Zeiss mätmaskiner, i alla fall de vi har haft så är drivningen löst genom två rullar som löper på var sin sida mot ett spänt metallband.
Skriv svar