Läsa av spänningar på 14s batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Jag sitter och fnular på hur jag ska lätt kunna logga spänningarna mellan de olika cellerna på mina 14s pack av 18650 celler.

ivf 14s pack -> Något -> Rasperry pi -> graf

Så frågan är på detta med något. Jag vill få fram något enkelt som kan läsa värdet och rapportera detta till pajen.

Har ni tips på vad som finns som funkar? Nogranhet ja det får väl vara 0.05V samt visning 0.01V kanske? Ivf ung som vilken normal enklare mätare är.

Satt och funderade på att använda: DS2438Z över 1wire. Dvs 14 st sådanna... Men då tillkommer nästa problem att det kommer vara 5st av dessa 14s paketen :) Visserligen kanske inte ett jätte problem.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av tecno »

danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Tecno. Skulle gå men jag tror nog jag vill gå vägen med 1 sensor per batteripack. Och då helst 1wire i mitt fall. Ivf vill jag utforska den möjligheten.

Nu är det stora problemet nollpunkten. T ex DS2438z hade ju funkat bra om den inte mäter mot sin egna ref-nolla. Tittar man på diagrammen så mäter den mellan t ex Vsens+ och Vsens- där Vsens- är bundet mot GND.

Verkar vara ganska tydligt för de flesta.

Jag vill inte driva kretsen i fråga från batteripacket utan det ska drivas från en universal punkt. Annars hade man ju kunnat isolerat varje pack och dess mätning.

Famlar jag i mörkret eller finns det något enkelt sätt att få till mätaren med ovan på annat sätt?

Orsaken till 1wire är just för att det är enkelt att koppla på slingan efter varandra och det är klart. Även tempsensorer mm går att koppla in.

Eller behöver man gå den vägen där man kör GND som GND och sedan spänningsdelar för varje pack?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Sådan här kanske: http://www.mouser.se/new/Avago-Technolo ... -acpl-c87/

lite hög drivspänning på läsande sidan samt ev något i högsta kanten i pris. Hmm
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Pratar vidare med mig själv. (Känner mig snart som Roger som spammar konstigt innehåll :D )

https://datasheets.maximintegrated.com/ ... X14921.pdf

Kändes ju lite som om den kunde funka också.

Börjat överge att få ett kort per pack och istället samköra det för att köra alla samtidigt hmm
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Hmm får nog sova lite på hur man ska göra.

Något behöver jag få ihop och de sist kanske är mer lämpat men det är nog ev något över min kunskapsbank.

Så finns det någon som vill hjälpa mot en summa ersättning eller så för att få ihop ev koncept. Lite svårt med skälig ersättning med då det är rellativt dyrt och det vet jag.

Jag sover på saken så får vi se.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av Supersnigel »

Använd en LTC6804-1. Byggd för 12 celler men det finns exempel i databladet på hur du kan använda ett par GPIO med kringkomponenter för att mäta 14 celler. Kommunikation mot RPi går över SPI alt. Linears egna tvåtrådsprotokoll om du kopplar RPi:n till en LT6820.
Som en extra bonus får du också möjlighet att balansera celler med denna lösning.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Tack Supersnigel. Verkar vara typ samma grej som de andra 2 jag htitat så närsom på bara 12 celler. Kan dessvärre inte hitta något om att köra den som 14 och isåfall tappar man ju balanseringen också? Om man nu inte kopplar ihop flera sådana chip efter varandra.

Att få med balanseringsfunktion vore bara positivt. Den måste dock köras externt. Helst skulle jag dock ha sett balansering som laddar de cellerna som ligger under istället för att bara dra ur dem och göra värme av det :) Men man kan inte få allt så oavsett så skulle det varit extra krams då spänningsövervakningen är det jag behöver i första hand.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

http://www.ti.com/product/bq76pl455a/description

En till. Ja det verkar finnas en uppsjö när man tittar åt detta hållet.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av Supersnigel »

Hmm, stämmer visst med att det inte står något i databladet trots allt. Måste varit någon app-note jag fick vid något tillfälle. Tror man la systemet på cell 2 som referens och använde en dcdc-omvandlare till negativ spänning för att driva ett par opampar som mätte cell 1 och 0 och skickade värden till GPIO. Alt. skulle du kunna konfigurera GPIO till I2C-master och driva en separat ADC. Gillade att använda den kretsen hur som helst då de har en del färdiga mjukvarubibliotek för implementation i Arduino.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Läsa av spänningar på 14s batteri

Inlägg av danielr112 »

Det lutar åt att faktiskt modulärt göra så att man kan hänga på ett kort för aktiv balansering om man vill detta.

Får se vad det hela tar oss. Vi har börjat sätta stolparna vad som ska göras. Har en kille som jobbar med liknande som ska hjälpa så jag är förhoppningsfull.
Skriv svar