Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av daspunner »

Undrar om nån vet hur en mobiltelefon skulle reagera på att få batteriet utbytt emot en fast strömförsörjning. Har en pensionerad Samsung Galaxy Note 2 med tv out som jag tänkte använda till TV:n istället via MHL på permanent basis. Batteriet är ju på 3.7 volt som mycket annat lithium-drivet idag och är utbytbart och det var direkt på batterikontakterna jag hade tänkt koppla in mej på. Om detta jag tänkt nu är möjligt skulle jag även vilja ha lite tips på strömförsörjningen hur på ett bra sätt löser den.



/David
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av elabbe »

Det är inga problem och används av mobiltillverkare under utvecklingsstadiet, kallas dummy-batteri. Bara ett plastskal med två kablar man kopplar till ett bordsagg.

Någon annan får nog komma in med mer optimala förslag på elektroniken. Men 5V-adaptrar brukar man ju ha, och sen en LM2596 på det för att dra ner spänningen till kanske 4V. Beroende av modell kan den tredje pinnen vara kinkig, kan vara en termistor och bör gå att ersätta med ett motstånd mot jord.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av daspunner »

Okaj det låter bra! Slog upp LM2596 och hittade följande:

Bild

Reglerar man spänningen med den lilla mässingsskruven på den blå fyrkanten då?

Och är inte 4Volt lite högt? Batterierna är ju på blott 3.7Volt. Procentuellt är ju 0.3Volts höjning från 3.7 rätt mycket. Är ju rätt puttig elektronik i mobiler. Vill ju inte mörda den.
Nerre
Inlägg: 26744
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av Nerre »

3.7 V är den nominella spänningen, fulladdat är spänningen högre (och "tomt" är den lägre).

Googlade lite snabbt och man verkar räkna med att de svingar mellan 3,0 och 4,2 V ungefär.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av daspunner »

Vad var det för läsning? Vad söka på?
Nerre
Inlägg: 26744
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av Nerre »

Jag googlade på "charging lithium" tror jag, eftersom jag hade ett minne av att ha läst om spänningarna i artiklar om skyddskretsar för litiumbatterier.

Finns en sida som heter Battery University eller nåt sånt som har mycket bra artiklar.
ConnyK
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av ConnyK »

Nu kan jag bara prata om mina erfarenheter med min Xperia Z Ultra.
Jag har den i bilen, har skrivit lite om det här http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36338
Spänningen har jag satt till 4.2V, max laddningspänningen som batteriet vill ha står tryckt på mitt batteri.
Det var en del :evil: över telefonens överintelligenta kontroll på batteriet och var svårlurad.

För att få igång den (det var "lite" bökigt att komma på, gör man på annat sätt på min telefon är den heldöd)
Anslut spänning, rör inte telefonen under minst 5min.
Starta telefonen.

/Conny
funkis_jackson
Inlägg: 115
Blev medlem: 1 september 2008, 00:22:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av funkis_jackson »

Jag skulle vilja komma med ett tillägg som kan vara värt att ha koll på.
I skyddskretsen i batteriet till min OnePlus sitter en temperatursensor.

Vid för hög/låg temperatur på batteriet "tillåter" den inte laddning, inte heller start av telefonen.
Risken finns att telefonen gnäller när denna sensor saknas då du driver telefonen direkt utan batteri.

Vet inte om din regerar likadant men kan vara värt att veta :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6123
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av Biker »

Samsungnallarna verkar starta fast det är -20
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Fast strömförsörjning till mobil. Samsung Galaxy Note 2

Inlägg av Sverige »

Pga tredje polen på batteriet lät jag batteriet sitta kvar i min motorvärmartelefon och matar med ~4V parallellt med batteriet.
Skriv svar