Sida 1 av 1

Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 16:46:56
av kristercnc
Jag har en Checrolet 1937 i orginalskick. Jag vill ha kvar den i orginalskick, men vissa saker är inte så praktiska om man vill använda bilen. En sak är blinkersen. En utfällbar pil som lyser med fast sken. Dessa var inte orginal från Chevrolet, utan är en ombyggnad gjord i Sverige. Någon gång så blev det krav på blinkers på alla bilar, och då var det vanligt att man monterade denna typ. Den största nackdelen är att den inte blinkar. Så den syns väldigt dåligt. Baklysena innehåller bara belysning och bromsljus. Strömmen till blinkersen går igenom en slang som är ganska trång. Det får bara plats en enkelledare.
Jag vill bygga om så att det blir blinkande ljus. All elektronik måste sitta i blinkerspilen.
Jag har tänkt att använda en PICAXE-08M2 för att skapa blinksignalen. Kopplad till en ULN2802 krets. Jag har 5730 SMD lysdioder. Kommer jag som amatörlödare lyckas med att löda dessa eller skall jag leta efter något annat? Jag har testat att löda, men det är inte så enkelt.
Orginalgeneratorn är av en enkel typ som saknar regulator. Det går att justera strömmen genom att flytta en tredje kolborst. Jag har mätt upp spänningen. Den vatierar mellan 5,5 och 8 volt. PICAXE-08M2 klarar max 5,5 volt, så jag måste reglera spänningen till den. Jag tänkte använda en 3,3 volt regulator.
Spänningsfallet över lysdioderna är 3,3 volt, så jag kan inte koppla dessa över samma regulator.
Krister

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 16:53:17
av säter
Varför inte ha blinkers i bromsljusen istället?
Så är det ju på lite nyare bilar.

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 16:56:32
av kristercnc
Tanken är att jag skall bygga in det i bakljusen också.
Men fram finns ingenstans att placera lampor, utan att det ser konstigt ut.
Krister

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 16:59:50
av säter
Du tänker placera elektroniken mellan dragmagneten och glödlampan alltså?

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 17:38:37
av kristercnc
I "lådan" finns väldigt lite plats. Dragmagneten tar upp ganska mycket.
Tanken är att ha allt i den uppfällbara pilen.
Längst ut är pilen ca 29mm hög. Bredden inuti är ca 12mm.
Det innebär också att vikten inte får bli för hög.
Krister

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 18:01:17
av Norpan
En 555 eller 7555, en lämplig MOSfet transistor och lite smågrejor runtomkring borde få plats, iallafall om det är ytade komponenter, så kan den blinka med lampan som sitter där nu.

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 28 december 2016, 19:01:05
av Glenn
vanligast är väl att man monterar ett par blinkers på lämplig plats, folk titatr ändå inte där pilarna sitter.

En bekant som kör A-ford har fått till det väldigt snyggt utan extra skruvhål ens, nån typ av blinkers med "gammalt utseende" som sitter fastklämda i stötfångarna.

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 1 januari 2017, 11:57:46
av kristercnc
Jag börjar med en krets byggd på 555. Jag har gjort ett litet schema.
Jag har ritat kretskortet i ProgeCAD.
Gjort CAM i Cambam. Fick problem med en del radier, så jag fick rita om, för att få igenom det.
Återstår att fräsa ut kortet.
Krister

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 1 januari 2017, 12:04:28
av Norpan
Hoppas du inte menar att du ska driva lampan med gaten på transistorn.

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 1 januari 2017, 18:01:14
av kristercnc
OOps, så det kan bli.
Tack för tipset. Som tur är så har jag inte gjort kretskortet ännu.
Lampan skall kopplas till D.
Krister

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 1 januari 2017, 19:27:32
av Joe
Annars tidstypiska blinkers är dessa:

Ett tips är att ha många lysdioder eller COB, det ser illa ut med ett par punkter i pilen istället för en jämn upplysning.

Re: Blinkers till Cheva -37

Postat: 2 januari 2017, 17:56:07
av Norpan
Jag skulle nog haft med en transientskyddsdiod på matningen åxå, för att ta hand om eventuella induktionsspikar från lyftspolen.