Sida 3 av 3

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 27 januari 2017, 08:32:01
av Glenn
:D

Men hur gör du på andra sidan då, en excentrisk bussning även där ?

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 27 januari 2017, 20:05:32
av malman
Somliga verkar ha gjort det.. men då behövs den genomgående axeln svarvas ner... eller huset borras upp....
Andra låter axeln sitta lite på snedden... (enligt inlägg i lilluffes julafräs tråd)

Jag mätte lite fel och gjorde inte asymetrin tilltäckligt stor, så jag kan fn inte spänna så mycket jag borde... har inte bestämmt mig om det blir en ny, eller om jag åtgärdar andra sidan....

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 00:39:38
av DW
Det var väl en bra maskin med rejält till taget med tillbehör :tumupp:
Nästan bättre än SEX :vissla:

Så till det viktigaste när du lekt färdigt. Måla, måla ,måla...

Jag brukar måla innan det är för sent. Livsfarligt att börja o jobba i maskinen för sen hinner man inte.
Inget bra kort men hitom växlingsplåten sitter en chuck-elbrytare. Du bygger lätt en sådan själv på 12v
som drar ett relä/kontaktor.
Turret 1640.jpg

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 11:48:26
av malman
:D tänkte vänta med målning till typ sommaren när man kan ha garagedörren öppen när man slipar osv....
Insåg det när jag provade med grovrengöringstrissan i vinkelslipen... å tyckte det tog bra.... men för att sen upptäcka att resten av garaget nu fick ta del av färgen... o att lytsen-dimman just anlänt....

Nästa upptäckt var att min städning och uppsmörjning av 4-backskivan resulterade i motivlack av garagetak, väggar mm när oljan slungades ut vid högre varvtal.. :shock:

När det gäller chucknyckel så har jag inte varit så orolig ännu.... (kanske dumdristigt) stor chuck gör den svår att missa... hydralisk koppling gör att jag normalt mjukstartar spindeln... så jag har inte sett behovet ännu.... (kanske måste lära mig av misstag först.....) :)

Kom över en del Aluminiumbrons JM7-15... mkt trevligt att svarva i.... blev snygga ytor trots noll koll på matningar och varvtal....

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 11:51:38
av säter
DW skrev:Så till det viktigaste när du lekt färdigt. Måla, måla ,måla...
Alla är inte av den uppfattningen.
Maskinen fungerar knappast bättre för att det är en massa färg på.

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 12:01:59
av malman
Är nog mest en släng av nyvunnen entusiasm för maskinen som väcker önskan om att den är ren o fin.. .;)

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 12:03:37
av säter
Ren och fin är helt ok, men färg, nja. :)

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 12:21:43
av tecno
Lättare att hålla ren med nytt lager färg, så måla på du.

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 21:04:50
av malman
En kompletterande bild för Glenns funderingar om symetri med excenterbussningar för pinolmatningen.
Julafräs Pinolmatning.png
För att få dit en excenterbussning på andra sidan behöver man svarva ner 32mm lagerytan och ersätta denna med en bussning, men för att få full symmetri måste man ta även 22mm och fixa en bussning även där.
Det man måste klura ut är hur man fäster den nya lagerbussningen då denna har mkt litet ingrepp i det genomgående hålet i huvudet på fräsen. Så det är lite ont om plats att få till en infästning av denna. Inte omöjligt... kräver dock lite klurande.

(BTW Glenn, Har inte hunnit ut i garaget ännu... å ser lite mörkt ut även för morgondagen.... Familjen har så mycket kontrasterande önskemål... :humm: )

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 21:24:56
av malman
En till.... :mrgreen:
Julafräs Pinolmatning Sammansatt.png
Axeln hålls på plats av skruv som sitter i godset på husets högra sida och sticker in i spåret till höger på axeln....

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 28 januari 2017, 21:41:06
av malman
Oj.. tankegroda... de två senaste inläggen borde kanske legat i lilluffes julafräs tråd....

Followup på dessa inlägg kanske vi skall ta i den tråden...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1300017

Tar och korspostar lite.....

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 1 april 2017, 17:59:00
av malman
Nya funderingar...

Tog bort höger sidoplåt på svarven och hittade nya spännande detaljer. :)

På powerfeed stången fanns denna brytare.
20170401_173001.jpg
Är en brytare där den gulkromaterade plåten kan tryckas
Uppåt varpå brytaren hamnar i ett andra läge, ej återfjädrande. Finns dock inget som kan påverka brytaren. Och därtill inget som kan återställa den.

Tolkar det som att det saknas delar.
20170401_173102.jpg
Påverkat läge.

Möjligen kan det ha nåt att.göra med den vänstra knappen på panelen, som jag inte kommit under fund med.
20170401_185725.jpg
Någon som har en idee vad detta handlar om?

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 30 mars 2019, 17:45:55
av tecno
Broms som är elmanövrerad kanske?

Re: Svarv, Misal 819

Postat: 30 mars 2019, 18:09:21
av malman
Kanske dags att uppdatera lite i tråden.
(Edit: Haha.. såg nu att det gått 2år minus två dagar sedan förra uppdateringen)

Går inte så fort men lite har hänt iaf...
  • Byggt travers över svarv
  • Rev ner delar av svarven... bla åkvagn / förkäde och dubbdocka för att fixa lite smått o gott...
  • Bytit packboxar för powerfeed stången i förklädet
  • Fixat insatsgängor i dubbdockans sidojustering
  • Temporärfix av glapp bussning för av o påslag mot sin reglerstång...
  • Bytit ett par slitna märkskyltar...
  • Rengöring av det mesta, samt målat merparten av den...
Men det går långsamt av olika anledningar... borde kunna hälla olja i förklädet och sen köra nu.
Men hade en intention att montera hembyggd DRO på längsaxeln först. Fast det var trångt i garaget och behöver städa lite först... å skulle då behöva lite vår/sommar för att kunna använda garageuppfarten för lite av kinapuzzlet.... ( sa jag att det är lite trångt ...:) har lite för för mycket bra att ha saker där)
Hmm... mycket bortförklaringar där.....
3D953FBE-51D0-4C9A-A5FA-4422CE110462.jpeg
Blandad bröte, men man kan iaf notera att svarven är lite renare och fräschare nu..

2F643D7B-12C4-4763-A0CE-3B7E1F777B78.jpeg
Nya skyltar, anskaffade från CNCdesign... forum medlem Kanki.
Hela förklädet och åkvagn togs ned städades ur, målats och oljeslangar fixats... en av dessa slangkopplingar måste någon varit på förut då den inte satt ihop, vilket gjorde att oljepumpen inte levererade olja till alla smörjpunkter utan läckte mest ut nedanför svarven. Dessutom byttes packboxarna till power feed stången, som läckte ganska rejält. Olje reservoaren är både smörjning till växellådan på förklädet samt till glidytorna via manuell pump.

38509CF6-470B-4D47-995C-55B32AD5AB2E.jpeg
Insatsgängor i del innanför de svarta skruvarna i nederlant på dubbdockan

96189A51-F9B8-49E5-94D4-C6C9287E74EC.jpeg
Elpanel också utbytt, samt bytte även Ampere-metern som hade gjort sitt.

15CA0FD0-BDD4-44EC-99B8-FF17CF8E4591.jpeg
Temporärt 3dprintat påslag... printad hylsa som får duga ännu så länge... tanken är att fräsa en ny hylsa i metall när det börjar vara ordning på masknerna...

E29793B4-1A89-4B73-9935-BF1F53F84801.jpeg
Plats och aluminiumprofil för DRO-skalan som skall sättas dit på baksidan av ramen.

0DDE181D-CDF7-41CE-BF49-B24D0B3BD433.jpeg
Och till sist en vy över platsbristen bakom svarven... o röran i stort....

Man kan skymta en jula fräs... ett par 3d-skrvare.. och div annan hobbybråte i form alv elektronik och rcflygplan....

Man kan också se lite mer av traversen som knåpades ihop av div I-balk, gängstänger upp runt takstolar, och en rejäl bunt kullager kors o tvärs.