Alla bilder hittar du här --> https://flic.kr/s/aHskHB5r4E
Bakgrund
Jag har en dyklampa som har extremt bra ljus i sig. I höstas dog något av batteriets celler och lampan blev obrukbar. Tillverkaren har haft en tjänst där man kan skicka in lampan för batteribyte. Men tyvärr så har tillverkaren slutat med denna tjänst av någon oförklarlig anledning. De erbjuder istället ett rabatterat pris på en ny lampa. Detta är då inte intressant av flera anledningar. Men den främsta är att min gamla lampa (2år) kostar 12.000kr. Där jag inte är intresserad av en ny lampa som dessutom är sämre än den lampan jag redan har men kostar många tusenlappar i onödan.
Projektet
Jag har bestämt mig för att försöka byta dessa battericeller själv. Jag vet vilka specifikationer som befintliga batterier har.
Kod: Markera allt
Battery: Rechargeable Li-ion
Battery capacity: 11.1 volt, 7.8 amps

Detta har de troligen gjort för att få bort all luft. Detta då luft kan komprimeras och detta skapar då ett vakuum som kan medföra att batteripaketet blir vattendränkt. Här skulle jag istället valt att fylla innanmätet med gel av något slag. Så att man i framtiden enkelt skulle kunna reparera lampan.
Så för att komma åt alla delar i lampan har jag fått använda mig av slägga, hammare, stämjärn m.m..
Nu har jag äntligen fått isär alla delar och har börjat fundera på vad jag skall ersätta befintliga batterier med. Jag har kommit fram till att de har använt sig av formatet av 18650 med undantagen att jag uppfattar att de är ca 1-2mm kortare. Något som kan vara mätfel.
En annan sak som jag hittade var en krets som satt i ena änden av batteripaketet. Jag skulle gissa på att det är något typ av laddnings modul vilket skapar en del frågor...

Varför har de en extern laddningsmodul. Har inte alla 18650 batterier inbyggd laddningsmodul som skydd mot överladdning?
Är detta något annat?
Är detta något som kanske inte alls tillhör batteriet utan snarare lampans elektronik?
Så det är här jag behöver din expertis hjälp.
Öppna frågor
Vart hittar jag kvalitets batterier med löd öron. Eller skulle det fungera med vanliga batterier och bara putsa upp dessa.
Vad kan jag fylla innanmätet med istället för hårdplast som tillverkaren gjort. Det måste fylla ut alla luftfickor.
Vad är det för extern krets monterat på batteripaketet.
Tacksam för all hjälp jag kan få!