Sida 1 av 2
Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)
Postat: 19 december 2005, 21:42:19
av rawsezx
Hallå!
Att svarva/fräsa egna tryckcylindrar borde inte vara det svåraste att göra!
Håller på med ett litet projekt hemma i garaget och funderar lite över hur jag skall dimensionera dessa pneumatiska cylindrar med tanke på styrka, hållbarhet etc.
Jag har använt mig av formeln kraft i kg = ((r * r) * pi) * tryck.
radien i cm, och tryck i bar.
Om jag då skulle tillverka en cylinder med diametern 5 cm så ger den mig alltså en "lyftkraft" på 117,75 kg om jag trycksätter den med 6 bars tryck.
Det jag undra är om jag har använt mig av rätt formel?
Med vänliga hälsningar
Karl-Henrik Söderqvist
Postat: 19 december 2005, 21:53:13
av baron3d
Hej
Ser rätt ut. Har själv gjort något liknande.
Tog dock en pump, tryckregulator och höjdregleringsventil från
en Citroën. Tryck 140-170 bar. Det gav bra lyftkraft!!!
Postat: 20 december 2005, 02:33:42
av rehnmaak
Vad är det för pump som levererar sådant tryck?
Postat: 20 december 2005, 02:54:04
av Henry
Kanske är hydraulpumpen som används till ändring av frigången beroende på belastning som Citroën bilar har som det handlar om.
Postat: 20 december 2005, 08:01:24
av rawsezx
Får tacka för svaren!
Postat: 20 december 2005, 08:21:19
av Gimbal
Troligen pumpen från en cittra, det är en trevlig liten fem eller sju-kolvspump som lyfter bilen och ger tryck till servostyrningen samt servobromsarna på de "riktiga" cittrorna.
Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)
Postat: 20 december 2005, 11:36:30
av GFEF
>Om jag då skulle tillverka en cylinder med diametern 5 cm
>så ger den mig alltså en "lyftkraft" på 117,75 kg
>om jag trycksätter den med 6 bars tryck.
Det som är största problemet med cylindar är:
böjningen av tryckbelastade kolvstänger
Det är detta som bestämer användbart "lyftkraft"
Re: Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)
Postat: 20 december 2005, 12:47:39
av rawsezx
Hur menar du? Utveckla gärna, jag är inte sådär jätteinsatt i pneumatik

Postat: 20 december 2005, 12:59:12
av danei
en av de få regler som finns här är at inte citera föregående inlägg. Läs gärna reglerna.
Postat: 20 december 2005, 18:16:15
av Henry
Kunde köpa en sådan här pump för ungefär 5 år sedan i perfekt skick för 300:-. Ångrar mig som bara den att jag inte gjorde det..
Postat: 21 december 2005, 09:41:59
av ADMJ
Henry: Det skulle du ha gjort, billiga kolvmaskiner växer ju inte på träd. Men du har ju en kugghjulspump
rawsezx: Hur ska du göra den? Vad skall den användas till?
Postat: 21 december 2005, 11:41:12
av rawsezx
ADMJ:
Ja troligtvis så är det en av alla mina miljoner projekt som aldrig kommer att förverkligas, men jag håller på att skissa på en bilsimulator som får signaler från LFS S2
http://www.liveforspeed.net/ för att därefter kunna simulera g-kraft. (inbromsning, svänga höger, vänster, gropar etc).
Tanken är att ha tre stycken pneumatiska/hydrauliska/el kolvar som styrs från en separat styrenhet Kallad ESX CS
http://www.sensor-technik.de/
Jag har vissa tekniska detaljer att lösa fortfarande
Antingen så skall jag försöka mig på att beräkna vinkeln=G-kraft eller så funderar jag på att slakta några G-Tech mätare, och sedan låta systemet försöka matcha värdena från LFS så att G-tech mätarna stämmer överens.
Jag är dock lite fundersam över om luftkolvarna kommer att vara tillräckligt snabba för detta ändamål men som sagt det finns vissa tekniska detaljer som måste klargöras först.
Idén fick jag efter att genom jobbet har varit på SAS och besökt deras flygsimulatorer, och precis efter att ha kollat på filmen från
www.force-dynamics.com så bestämde jag mig för att kolla upp möjligheterna att kunna bygga en egen simulator.
På frågan om hur jag skall tillverka kolvarna så låter jag en av våra leverantörer på jobbet svarva dem. Har satt vår konstruktör på lite hemjobb över jul att rita en kolv som ev. skulle passa mitt bygge.
Det blir en kolv med en slaglängd på 800mm, detta för att kunna få en korrekt vinkel till själva "stolen" där man sitter och själva bottenramen, och att man kan få 45 graders vinkel oberoende acceleration + svängning höger/vänster.
Jag har för enkelhetens skulle räknat på att 1G är lodrätt nedåt, och 0,5G är 45 graders lutning och 0G är helt vågrätt.
På den vägen är det!
Postat: 21 december 2005, 12:36:37
av Gimbal
Ja då skall du nog använda hydraulik och inte pneumatik, blir nog lite svajigt annars.
Postat: 21 december 2005, 14:33:51
av rawsezx
Mjo. Hydraulik är nog att rekommendera helt klart. Det är även en helt annan kostnad. Beträffande svajjigheten har jag en idé om att trycksätta båda sidorna samtidigt och sedan släppa ut luft på motsatt sida för att få den mindre svajjig.
Det är inte sådär jätte genomtänkt och hur det skulle fungera i praktiken vet jag inte, har ritat en skiss på hur jag har tänkt mig att det ska fungera.
Frågan är hur det kommer att fungera, eller om rörelserna kommer att bli alldeles för långsamma. En sak är säker, den kommer att låta illa iaf.
Tanken är att ingående luft skall vara runt 6-8mm och utgående 10-12mm detta för att få flödet ur kolven snabbare än vad den fyller.
backventiler är nog också att föredra på trycksidan.
Ev. att använda sig av dubbla magnetventiler, när man aktiverar ena sidan så stänger den på den andra. Finns många funderingar kring det här, och jag har lite andra pneumatiska cylindrar liggandes, dock inte så här stora som jag tänker testa på.
Postat: 21 december 2005, 15:19:44
av Gimbal
Luft funkar bra när kolven skall slå mellan ändlägen, men ska du positionera hyffsat snabbt och med en föränderlig last (föraren kränger hit och dit i stolen) så tror jag det blir MYCKET svårt.