100W LED driver - Få bort 100Hz blinkandet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

100W LED driver - Få bort 100Hz blinkandet?

Inlägg av dadde »

Köpte mig precis ett par billiga Constant Current 100W LED drivers från kina.
Tog en chansning och drog tyvärr en nitlott. Visade sig att den switchar utgången med 100Hz, eller ja, den blir en sinuskurva ut som håller 100Hz.
Detta gör att LED'en blinkar något bedrövligt när man använder den för video ändamål. Allt annat än slutartid på multipel av 50 funkar resulterar i linjer och pulser.
Skulle kunna leva med det om det inte var så att jag vill använda dem till slow motion inspelning och där blir problemet genast mycket värre.

Spelade in en liten film i ~700FPS för att visa problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=kkraIvlUqRY

Testade att lägga till en 12000uF 63V kodning från en gammal stereo vilket gjorde stor skillnad. La till en till och det hjälpte lite mer.
Jag kan få plats med dessa 2 kodningar, men det börjar bli trångt med utrymme på fixturen. Dock är det är fortfarande störande mycket blink.

Gjorde lite mätningar med skåpet och fick dessa resultat;
IMG_20161108_073336.jpg
IMG_20161108_073246.jpg
IMG_20161108_073938.jpg
Tänkte att det kanske fanns något jag kunde modifiera lite, så jag tog och öppnade lådan.
De skojade inte när de sa att den var vattentät. Hela boxen var fylld med silikon :doh:
Lyckades få bort en del dock;
IMG_20161108_154026.jpg
IMG_20161108_154013.jpg
Botten lyckades jag iaf få ren;
IMG_20161108_153948.jpg
Lite svårt att läsa på IC'n men tror att det står L26545 OB33OSCP. Sökte runt lite men hittade inget vettigt på den beteckningen. Dock hittade jag den här tråden. Den drivern använde M101AI Switching Controller samt L6562 TRANSITION-MODE PFC CONTROLLER. Kikade igenom databladen och jämförde med kopplingarna jag såg på kretskortet och det verkar kunna stämma rätt så bra. Nu har jag dock kört fast. Hade hoppats på att det skulle vara en simpel switch regulator som jag kunde ändra frekvensen på, men icke.
Hänger inte riktigt med i hur kretsen fungerar. Mätte runt lite och blev inget klokare.
Använder kretsen switch frekvensen från 230 nätet för att generera outputen? 100Hz efter likriktning.

Vette fasen hur jag ska lösa detta eller om jag ska ge upp och skaffa något annat. Dock alltid kul att pilla lite innan man ger upp.

Har en annan LED som jag kör via ett 15V aggregat som jag sedan steppar up till ~36V (ingen strömbegränsning) (Trimmade spänningen så att strömmen ligger på 2.8A när dioden är varm) Den ger bra ljus då den har en löjligt hög switchfrekvens. Men det hade varit mycket trevligare att bara använda en inkapslad liten smidig box utan fläkt istället.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få lite jämnare spänning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 100W LED driver - Få bort 100Hz blinkandet?

Inlägg av Icecap »

Att bygga ett kretslopp som ger konstant ström går definitivt! Men om det går att bygga om det du har där känns inte helt enkelt.

För att se om det finns chans till att bygga om måste gjutmassan bort och det i sig vill göra livet ganska svårt.

Det enklaste och snabbaste är att se om du kan skaffa en "riktigt" konstantströmsgenerator till detta och kolla med säljaren att det verkligen är DC den ger.

Vi har sådana på lager - men bara med 1A om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
ahlsten

Re: 100W LED driver - Få bort 100Hz blinkandet?

Inlägg av ahlsten »

Eftersom 100 Hz är dubbla nätfrekvensen så undrar jag om du kan testa att snurra kontakten, om det skulle vara nått udda med filtreringen som gör att växlad fas/nolla ger problem. Det är ju enkelt att testa iaf... om du inte redan gjort det.
Skriv svar