Bakgrundstanken är att jag fick en Atari joystick (styrspak med en knapp) av en person som present.
Han hade sett jag hade gjort ett NES med Raspberry Pi Zero så detta var en kul grej han gav mig.
Så nu blev man lite nyfiken att bygga ett spel till den kontrollen.
Tanken är att jag ska programmera den på en UNO och sedan sätta kretsen standalone med ett batteri (Som Brick spelet)
Det jag undrar är om någon har byggt ett Arduino spel och hur svårt är det?
De ser enkelt ut men undrar om det är det.
Sedan ska jag "bryta" loss kretsen som sagt och bygga en standalone så tanken är att bygga en del av skissen av brick spelet och den andra av gameboxen.
Re: Arduino spel
Postat: 28 oktober 2016, 22:53:24
av Micke_s
Tror det inte är speciellt svårt om du har arduino sketchen tillgänglig,
När det gäller standalone, varför inte köra arduino nano v3 eller mini från ebay.
Det som är svåra med arduino är generera en video-signal, inte mycket tid över där.
En cortex-m3/m4 är mer lämplig för videogenerering...
Re: Arduino spel
Postat: 6 november 2016, 17:05:55
av cazz
Kollat lite vad jag har hemma och det visade sig att jag en arduino leonardo och en Pro Micro - 5V/16MHz
Micro var ju liten en men vilken ska man köra?
Sedan måste jag fixa batteri till den alternativ köra på 5v USB.
Re: Arduino spel
Postat: 6 november 2016, 21:39:23
av Klas-Kenny
Byggde ett skoj "Airhockey" med bland annat Arduino för en tid sedan.
Där är dock Arduinon egentligen en väldigt liten del av det hela, allt den gör är i princip att skyffla data ifrån ett gäng avståndssensorer in i en PC, så det hela var ju inte särskilt Arduino-standalone, men men.
Fungerade riktigt bra i alla fall. I videon fanns det en bugg för den vänstra spelaren, därav kan man se ett par missar som inte borde varit. Hittades och rättades strax efter filmning.
Klas-Kenny:
Snyggt gjort, gillar den men lite overkill för mig att ens försöka göra
Micke_s:
Japp upptäckte det själv att båda är 16MHz
Kollar man på denna sida https://www.hackerstore.nl/BlogArtikel/13
Så ser man att konstruktionen är rätt så enkel, 5 motstånd och en RCA anslutning för TV
Samt koden
Det var dock länge sen jag jobbade med Arduino och speciellt Pro Mini som jag hade totalt glömt bort att jag hade men måste fråga en sak
de nummer stift som finns på UNO, är det samma som Pro Mini??
Har för mig det men har inte sett något som säger att det är det
Undrar om det räcker med 3x1,5v batterier serie så jag får 4,5V och den orkar driva Pro Mini
Re: Arduino spel
Postat: 6 november 2016, 23:29:02
av adent
Jag har kod för ATmega328 som genererar compositesignal via två motstånd. Den här låg upplösning och ingen högupplöst textmöjlighet, men den har en framebuffer med tillhörande API, typ setpixel(x,y). Väldigt enkelt att koda för. Vår implementation var spelet Blitz. Ren C-kod med assemblerinslag för videosignalsgenereringen. BSD-licens, ska bara hitta den om du är intresserad.
Re: Arduino spel
Postat: 7 november 2016, 17:32:19
av cazz
kanske det, om inte jag så kanske någon annan här vill testa.
Kommer nog ta och testa med Space Invader.
Re: Arduino spel
Postat: 14 januari 2017, 22:37:18
av Platis
Klas-Kenny skrev:Byggde ett skoj "Airhockey" med bland annat Arduino för en tid sedan.
Där är dock Arduinon egentligen en väldigt liten del av det hela, allt den gör är i princip att skyffla data ifrån ett gäng avståndssensorer in i en PC, så det hela var ju inte särskilt Arduino-standalone, men men.
Fungerade riktigt bra i alla fall. I videon fanns det en bugg för den vänstra spelaren, därav kan man se ett par missar som inte borde varit. Hittades och rättades strax efter filmning.