Arduino spel

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Arduino spel

Inlägg av cazz »

Verkar finnas en del spel man kan lägga i en Arduino.

Typ Brick
http://www.instructables.com/id/TV-Game ... y-Arduino/

Bakgrundstanken är att jag fick en Atari joystick (styrspak med en knapp) av en person som present.
Han hade sett jag hade gjort ett NES med Raspberry Pi Zero så detta var en kul grej han gav mig.

Så nu blev man lite nyfiken att bygga ett spel till den kontrollen.

Tanken är att jag ska programmera den på en UNO och sedan sätta kretsen standalone med ett batteri (Som Brick spelet)

Så tanken är kanske försöka göra ett Space Invader spel till den joysticken.
Spelet går ju fp tag i här
https://nootropicdesign.com/hackvision/games.html

ritningen finns här
http://apcmag.com/arduino-project-7-bui ... mebox.htm/

Det jag undrar är om någon har byggt ett Arduino spel och hur svårt är det?
De ser enkelt ut men undrar om det är det.
Sedan ska jag "bryta" loss kretsen som sagt och bygga en standalone så tanken är att bygga en del av skissen av brick spelet och den andra av gameboxen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Arduino spel

Inlägg av Micke_s »

Tror det inte är speciellt svårt om du har arduino sketchen tillgänglig,
När det gäller standalone, varför inte köra arduino nano v3 eller mini från ebay.

Det som är svåra med arduino är generera en video-signal, inte mycket tid över där.
En cortex-m3/m4 är mer lämplig för videogenerering...
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Arduino spel

Inlägg av cazz »

Kollat lite vad jag har hemma och det visade sig att jag en arduino leonardo och en Pro Micro - 5V/16MHz

Micro var ju liten en men vilken ska man köra?

Sedan måste jag fixa batteri till den alternativ köra på 5v USB.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Arduino spel

Inlägg av Klas-Kenny »

Byggde ett skoj "Airhockey" med bland annat Arduino för en tid sedan. :)


Där är dock Arduinon egentligen en väldigt liten del av det hela, allt den gör är i princip att skyffla data ifrån ett gäng avståndssensorer in i en PC, så det hela var ju inte särskilt Arduino-standalone, men men.
Fungerade riktigt bra i alla fall. I videon fanns det en bugg för den vänstra spelaren, därav kan man se ett par missar som inte borde varit. Hittades och rättades strax efter filmning. :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Arduino spel

Inlägg av Micke_s »

Båda är baserat på 8bit, välj valfri.
https://github.com/Avamander/arduino-tvout/
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Arduino spel

Inlägg av cazz »

Klas-Kenny:
Snyggt gjort, gillar den men lite overkill för mig att ens försöka göra :)

Micke_s:
Japp upptäckte det själv att båda är 16MHz

Kollar man på denna sida
https://www.hackerstore.nl/BlogArtikel/13
Så ser man att konstruktionen är rätt så enkel, 5 motstånd och en RCA anslutning för TV
Samt koden

Det var dock länge sen jag jobbade med Arduino och speciellt Pro Mini som jag hade totalt glömt bort att jag hade men måste fråga en sak

de nummer stift som finns på UNO, är det samma som Pro Mini??
Har för mig det men har inte sett något som säger att det är det

Om det är det så ska jag använda

3 - vänster - jord
2 - höger - jord
10 - skjutknappen - jord
7 och 9 - RCA-Video - jord
11 - RCA-Ljud - jord

3st 10K motstånd
1st 1K motstånd
2st 470 motstånd
2st RCA honor
1st 9pol SUB

Undrar om det räcker med 3x1,5v batterier serie så jag får 4,5V och den orkar driva Pro Mini
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Arduino spel

Inlägg av adent »

Jag har kod för ATmega328 som genererar compositesignal via två motstånd. Den här låg upplösning och ingen högupplöst textmöjlighet, men den har en framebuffer med tillhörande API, typ setpixel(x,y). Väldigt enkelt att koda för. Vår implementation var spelet Blitz. Ren C-kod med assemblerinslag för videosignalsgenereringen. BSD-licens, ska bara hitta den om du är intresserad.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Arduino spel

Inlägg av cazz »

kanske det, om inte jag så kanske någon annan här vill testa.

Kommer nog ta och testa med Space Invader.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Arduino spel

Inlägg av Platis »

Klas-Kenny skrev:Byggde ett skoj "Airhockey" med bland annat Arduino för en tid sedan. :)


Där är dock Arduinon egentligen en väldigt liten del av det hela, allt den gör är i princip att skyffla data ifrån ett gäng avståndssensorer in i en PC, så det hela var ju inte särskilt Arduino-standalone, men men.
Fungerade riktigt bra i alla fall. I videon fanns det en bugg för den vänstra spelaren, därav kan man se ett par missar som inte borde varit. Hittades och rättades strax efter filmning. :lol:
Det var jäkla coolt det! :tumupp:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Arduino spel

Inlägg av GeekJoan »

Till Arduboy finns massor med spel. https://community.arduboy.com/c/games/35 Går tom testspela direkt på sidan.
Arduboy.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar