Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med primärerna för min trafo.

Den sista biten blev inte enkel men som tur var så rusade jag inte vidare och bara lindade på sekundären.

Jag fick alltså runt 20% fel i matchningen mellan de båda primärerna, denna matchning är mycket viktig för annars förlorar min KJA HELA dess funktion dvs att kunna "kortsluta" bort jämna övertoner.

Jag var mycket konfys över denna mismatch för jag hade ju lindat ganska precis samma antal varv per primär men uppenbarligen var så inte fallet.

Så jag fick trixa en del, jag började med att linda på exakt 10 varv, sen mätte jag ena primären till att vara 100 varv och andra till att vara 83 varv, så det fanns en bevisbar ganska stor mismatch.

För att inte sabba trafons struktur helt gjorde jag sedan ungefär som så att jag linade AV 10 varv på ena primären och PÅ 10 varv på andra varvid de c.a 20% felen kompenseras bort.

Jag har nu kanonbalans och behöver bara linda på sekundären, iom att summa primärer är knappt 200 så skulle jag idealt behöva komma upp i runt 141 sekundära varv för att få 8 Ohm_dd dvs 2 Ohm_d som dessutom är ganska idealiskt vad beträffar effekt (ungefär (16Vp*16Vp/2)/2*2=128W, teoretiskt), jag vill dock bara linda ett enda sekundärt lager som tycks kunna bli runt 100 varv dvs jag får ungefär 16 Ohm_dd och 4 Ohm_d vilket preliminärt innebär max 64W.

Nu är denna mindre uteffekt bara bra för maxström blir då 16Vp/4=4Ap per trissa vilket är mer sannolikt att HR22-ackarna (9V) klarar att leverera.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med detta :)

Trafon blev färdiglindad ikväll, hade lite problem med mätningarna initialt men på nåt nästan mystiskt sätt löste det sig.

Jag har nu kopplat upp den som en "insticksmodul" för byte av den gamla ferrit-kärnan och dess modul, behöver bara göra en enda omlödning (matningen).

Efter bygget på 6-polig sockerbit gjorde jag ett test vad beträffar reflekterad impedans, jag hade beräknat denna till 53 Ohm och när jag adderade 100 Ohm i serie med primärerna fick jag mycket riktigt nära halva spänningen så det här är jag nöjd med.

Övriga mätningar:
1) n/2=8DIV/4,4DIV=1,82 (samma känslighet per CH, mätvärdet avser varvförhållandet mellan EN primär och sekundären)
2) 2Np/Ns blir då 2*1,82=3,64
3) Zdd=(3,64^2)*4=53 Ohm
4) Zd=Zdd/4=13 Ohm (per trissa)
5) Ns~200/3,64=56 varv (200 är väldigt osäkert men säg +/-10%)
6) Put~(16Vp*16Vp/13)/2*2=20W (systemet matas normalt med 18V men svinget är ändå inte så stort som 16Vp)

För att kunna testa det här fullt ut måste jag bygga in trafon i KJA för min funktionsgenerator klarar inte så låg last även om det faktiskt är på gränsen för Zdd är ganska precis 50 Ohm och generatorn är på 50 Ohm...

Fortsatta spännande mätningar är:
7) fl(OL)=
8. fh(OL)=
9) fb (kärndistorsion)=
10) fl(BF=4)=
11)fh(BF=4)=
12) F(OL)=
13) Av(BF=4)=

7) tror och hoppas jag kommer ligga runt 150Hz
8. tror jag kommer ligga runt 20kHz (ferrit-kärnan gav 27kHz men den hade färre varv)
9) Kärndistorsionen tror jag ligger runt 30Hz, det är därför jag bytt kärna (ferriten distar runt 600Hz)
10) Symbolisk nedre gränsfrekvens vid feedback, kan hamna runt 50Hz men vid denna frekvens är maximalt effektuttag mindre.
11) Övre gränsfrekvens hoppas jag blir minst 60kHz (samma gäller dock här).
12) Råförstärkningen innan feedback
13) Den motkopplade förstärkningen

Jag kommer f.ö göra om exakt dessa mätningar för ferriten (3F3) innan jag byter till järnpulver.

MVH/Roger
PS
Nåt som oroar mig lite är att jag var tvungen att skarva ena primären då jag på nåt knepigt sätt hade lyckats linda hela 20% fel, jag gjorde då som så att jag lindade av 10 varv på ena primären och på tio varv på andra primären för som Ni vet är primärerna på nära 100 varv, jag är inte jättenöjd över hur jag skarvade tåtarna men det blev rakt och fint, vad kan en taskig skarv innebära för resistans speciellt i relation till hela primären som är på runt 0,5 Ohm?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

För att få lite "flöde" i mätningarna har jag nu bestämt göra dom i den ordning som bilden visar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått ett problem med min trafo som inte är av denna värld!

När jag adderar de båda "exakt" likadana primärerna och applicerar en 100kHz-spänning över dom (i flödesmässig serie) så får jag resultatet att om jag oscilloskopsjordar på ena sidan av de båda seriekopplade primärerna så får jag snällt applicerad spänning delat på två när jag mäter på mitten MEN om jag flyttar den flytande oscilloskopsprob-jorden till andra sidan så får jag en helt annan spänning (typiskt -3dB) dvs inte alls applicerad spänning genom två, men hur kan jordningen av en oscilloskopsprob överhuvudtaget spela nån roll när skåpet flyter?

Jag fattar ingenting och HOPPAS bara att detta kommer funka även om jag som sagt är mycket skeptisk.

MVH/Roger
PS
Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen, jag fattar ingenting :(

För om du skickar in en signal över en splittad transformators båda primärer i serie som har EXAKT lika många varv i ena primären som i den andra då SKA du få ut halva spänningen på mitten OAVSETT hur du mäter, eller hur?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag lite klokare men ändå inte.

När jag applicerar en 100kHz-spänning över de båda primärerna i serie så får jag en spänning på mitten som är typ +10% av halva påförda spänningen, när jag kastar om polerna får jag en spänning på mitten som är typ -10%.

Detta implikerar att antalet varv hos dom båda primärerna ingalunda är lika, när jag räknar på det får jag ungefär 108 respektive 92 varv (antagit P1+P2=200 varv) DVS primärerna är olika.

Men HUR kan dom vara det?

Jag har ju mätt med både oscilloskop och DVM för att säkerställa balansen samt lindat av 10 varv hos den ena primären och på 10 varv på den andra varvid mätresultatet blivit okej.

Fast det var då det, nu när jag är färdig med trafon visar mätresultaten nästan samma fel IGEN.

Jag fattar ingenting!

När jag mäter är det lite grand som när jag söker på saker på internet, det blir skit!

Jag skulle nöjt mig med dom tämligen exakta varvtalen jag hade i huvudet när jag handlindade primärerna.

Mätningar i min värld tycks bara ställa till saker!

MVH/Roger
PS
Men jag orkar inte linda om trafon, jag har en kärna till men nu får det räcka. Om jag skall linda om trafon så får det bli på en Lundahl C-kärna där jag kan nyttja bobin för jag orkar inte nyttja nål/skyttel och en jävla massa tejpande igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat mäta på ferrit-kärnan (3F3).

Eftersom jag vill mäta fb vid full uteffekt som är 20W och jag bara kör ett 4 Ohms-motstånd på 9W så får man inte köra för länge, fb är lite osäker just nu men lutar åt hela 800Hz fast jag vill göra om mätningarna och måste då låta systemet svalna en stund, annars är mätvärdena enligt (blev tvungen att dra bner utsignalen så lågt som till 0,1Vpp för att kunna mäta nedre gränsfrekvens):

Jag har nu gjort lite mätningar på den motkopplade varianten (BF~4).

MVH/Roger
PS
Det "enda" som är dåligt är frekvensen där kärndist börjar (fb), om vi säger att den är 800Hz och jag önskar kunna spela ner till 200Hz så måste volymen sänkas hela 12dB, med andra ord fungerar inte min ferritkärna för detta ändamål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt under omotkopplat tillstånd (OL).

Råföstärkningen (F) är bara dubbelt så stor som den motkopplade förstärkningen (Av) och eftersom jag har 20W max ut igen över 4 Ohm så innebär det en utsignal om U=sqrt(20X4)~9Ve, ett F på 20 innebär då en känslighet om 9/20=0,45Ve som dubblas i det motkopplade fallet så i skapt läge när jag nyttjar 0dB återkoppling så har jag en känslighet på nära 1Ve, undrar om detta räcker för elgitarrmikrofoner?

Bifogar mätningarna.

MVH/Roger
PS
Jag är inte nöjd med min uppenbarligen asymmetriskt lindade Fe-toroid som annars är bätte (speciellt map fb) men idag kom jag på att det är inte så jättejobbigt att inda av sekundären och kompletteringslinda primärerna, tråkigt bara att behöva göra det men hela konceptet faller om inte primärerna är i balans (dessutom inbillar jag mig att det blir DC-magnetisering av kärnan vid asymmetriska primärer vilket inte alls är bra), skumt bara hur jag mätte och trimmade lindningarna när det i slutändan visade sig varit rätt från början (tror jag).

Det står inte helt rätt i excel-arket ser jag nu men jag orkar inte ändra det, utspänningen jag haft vid mätningarna blev att bli 0,1Vpp ty 1Vpp mättade transformatorn såpass tidigt att jag annars inte kunde mäta fl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag testat Fe-kärnan både framlänges och baklänges.

Tyvärr kommer jag fram till att den är snett lindad, verkar som om skillnaden mellan dom båda primärhalvorna är "hela" 10%.

Jag vill minnas jag korrigerade med runt 20% så detta värde är bättre.

Dock handlar ALLT om att kortsluta jämna övertoner dvs primärerna måste vara lika stora för att det skall fungera fullt ut.

Eftersom en asymmetrisk trafo kan leda till DC i kärnan så att fb blir lite irrelevant (i förhållande till ideal trafo) så är det ännu mera önskvärt med en balanserad symmertrisk trafo, tror jag.

MEN 10% är inte jättefel, dock tror jag faktiskt jag skall överarbeta det här och linda av den yttersta sekundären och efterkorrigera lite nu när jag verkar fått grepp om hur man gör för innan hade jag ett frekvenssvar som spretade åt alla håll, till exempel kunde jag få förhållandet mellan ena primären och den andra att variera beroende på vilken frekvens jag valde att mäta vid, jätteskumt!

MVH/Roger
PS
Fast kanske jag skiter i att överarbeta det här för vem bryr sig ändå men jag hade tyckt det vara kul att riktigt se "rörklippet" vid överstyrningen som jag kan se med den annars kassa ferritkärnan.

Jag förstärker ytterligare det jag säger med att säga att hela poängen med min KJA är att kortsluta bort jämna övertoner med hjälp av en (symmetriskt lindad) utgångstrafo och om detta inte funkar ordentligt så faller projektet pladask, tycker jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag monterade jag Fe-kärnan på KJA och mätte lite.

Det blev katastrof!

fl hamnade så högt som 700Hz men fh blev bra med sina 77kHz.

Detta skall alltså jämföras med ferrit-kärna med fl=38Hz och fh=58kHz (fast fb på 800Hz).

Jag har inte mätt fb på Fe-kärnan för den kukar ur redan map fl men fb är bättre än ferrit-kärnan ty dels har jag dubbla kärnarean dels tål den runt 5ggr mer B så en uppskattning är fb~80Hz vilket skulle vara perfekt :)

Jag har faktiskt bestämt mig för att linda om Fe-kärnan men nu med den reservkärna jag har, denna gången skall jag dock bara linda två lager primärer detta dels för att jämföra vad "exakt" samma antal varv på dessa olika kärntyper betyder dels "presenteras" trådändarna trevligare ty dom kan najjas ihop vid samma "ända" av trafon.

Två lager kommer teoretisk ge 15ggr (2420nH/164nH) högre fl än ferrit-kärnan för detta är vad som skiljer i AL-värde, med exakt lika många varv så lär jag med andra ord ha en fl på c.a 15*38=600Hz att förvänta :humm:

MVH/Roger
PS
Verkar alltså som att jag byter kärndist mot bandbredd (neråt) här, jag har f.ö inte plats för att linda fler än tre primärer. Kanske jag hellre borde leta efter ett annat kärnmaterial eller satsa på mina LL C-kärnor, jag kan tänka mig linda för fb=150Hz på C-kärna ty detta ger dom minsta antalet varv vilket i sin tur ger dom minsta förlusterna, om sen dom dynamiska parametrarna som bandbredd neråt (fl) inte räcker, ja då lindar man bara på fler varv (varvid man får ännu lägre fb). Att ha ett högt fb är bra för vi snackar höga strömmar och det är då bra om man nyttjar så få varv som möjligt. I ett annat läge kommer jag linda för fb=20Hz men då snackar vi HiFi och inte gitarrförstärkare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag till insikt.

Jag har nämnt det förut men det går faktiskt inte att korrigera fl med olika antal primära varv (kommer lite av att man har en fast sekundär impedans).

Det gör inte det för att:
1) L~n^2
och
2) Z~n^2

dvs Z följer L och därmed följer Z XL och eftersom det är Z som theveninskt driver XL så får man bara att fl står still, fl kan således bara justeras mha järnets permeabilitet (eller AL-värde).

Detta gör att jag vill testa mina C-kärnor.

Kruxet är bara två, dels saknar jag slangklämmor dels saknar jag bobin-material (fenolpapp UTAN Koppar är tanken).

MVH/Roger
PS
Jag har lite fenolpapp utan koppar men det är väldigt lite.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar mätningar av fl och fh.

Jag stoppade när jag upptäckte att fl var så hög som 700Hz, arrangemanget blir värdelöst med en så hög nedre gränsfrekvens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev:Idag kom jag till insikt.

Jag har nämnt det förut men det går faktiskt inte att korrigera fl med olika antal primära varv (kommer lite av att man har en fast sekundär impedans).

Det gör inte det för att:
1) L~n^2
och
2) Z~n^2

dvs Z följer L och därmed följer Z XL och eftersom det är Z som theveninskt driver XL så får man bara att fl står still, fl kan således bara justeras mha järnets permeabilitet (eller AL-värde).

Detta gör att jag vill testa mina C-kärnor.

Kruxet är bara två, dels saknar jag slangklämmor dels saknar jag bobin-material (fenolpapp UTAN Koppar är tanken).

MVH/Roger
PS
Jag har lite fenolpapp utan koppar men det är väldigt lite.
Ovanstående är bara nästan riktigt.

Rent teoretiskt kan jag få bättre fl om varvförhållandet bibehålls SAMTIDIGT som antal varv ökas.

Detta får nämligen primärinduktansen att öka UTAN att reflekterad primärimpedans ökar.

MEN jag har ingen plats för fler lager på min järnpulvertoroid så det går inte ändå, jag måste byta kärnmaterial och jag kommer byta till mina LL C-kärnor.

Fast då måste jag först bygga bobiner.

MVH/Roger
PS
För lite laborerande tror jag att lite eltejp funkar men slängklämor krävs nog ändå (kan eventuellt gå med buntband i ett experimentläge dock :humm: )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skaffat ett par slangklämmor och nyttjat den ena till att dra ihop C-kärnan, sen har jag tejpat ena långsidan med ett lager eltejp detta för att runda av de annars rätt skarpa kanterna ty jag avser nu testlinda minst 10 varv (men kanske så många som 100 varv) för att beräkna kärnmaterialets permeabilitet och räkna ut hur många varv som minimum krävs för 12Vrms@150Hz/1,6T (dessutom tillkommer induktanskrav pga nedre gränsfrekvens men kärnmättnad vill man inte ha så den har högre prioritet).

Jag har ju gjort två försök med toroider som ungefär föll ut:
Ferrit: fl=30Hz, fB=800Hz
Järnpulver: fl=700Hz, fB=40Hz

dvs i ferrit-fallet har jag bra nedre frekvens men helt kass kärnmättnadsfrekvens, i järnpulver-fallet är det tvärtom samtidigt som det är nåt typ mitt emellan jag behöver.

MVH/Roger
PS
Bobiner kommer sedan tillverkas av FR2 som jag eventuellt har på ingång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt upp data på kärnan, detta visas i bifogat excel-ark.

\(\mu_r\) ligger på typiskt minst 10000.

Med 10 varv får jag en induktans om c.a 3mH.

Jag har bestämt mig för en last på 4 Ohm per trissa och högtalaren är på 4 Ohm, detta ger 16 Ohm Drain-to-Drain (D2D), man kan visa att denna impedans motsvarar wL (faktiskt både vad gäller LF och HF, om läckage är modellen).

Så om vi önskar en nedre gränsfrekvens på 6Hz så betyder det runt 0,5H (60kHz betyder runt 42uH leakage inductance, mina toroidförsök har visat bandbredder på över 30kHz).

Eftersom mitt test innebär 10 varv och då en induktans på runt 3mH så krävs för 0,5H

\(N=10*\sqrt{\frac{500}{3}}=129 varv\)

Om vi för tillfället skippar att bobinen kommer ha en lite tjocklek [förmodligen FR2 på 1,7mm] så har jag bruttostorleken på bobinen som 48mm (inre djup får sedan inte vara mer än 7,5mm ty "fönstret" är 15mm).

48mm/0,7mm_Cu=69 varv per lager.

Oavsett hur jag bygger bobinen kan jag nog lova 50 varv minst per lager och bobin.

Två bobiner kommer användas där jag som sagt vill ha halva antalet sekundära varv jämfört med hela D2D-primären för då får jag 16 som D2D-impedans med 4 Ohm högtalare.

Ett tacksamt tips jag precis fått av Per Lundahl är att linda sekundären bifilärt för då får jag automatiskt halva sekundärvarven samtidigt som båda bobinerna och därmed hela D2D-primären täcks vilket är viktigt ur HF-synpunkt.

Jag har sedan tacksamt nog fått ett par A4 typ med FR2 från en god vän på forumet så nu har jag material att bygga mina bobiner med MEN jag känner lite att det både är svårt att såga FR2 rakt, utan att det spricker och att epoxy-limma FR2 rakt.

Så jag har börjat lura på en radikal grej, bobiner av 4mm plyfa :D

Jag gör det för att det blir lättare att limma rakt i vinkel, det gäller ju mest att ha sågat av plyfan rakt sen stryker man på lite trälim fast på kortsidorna applicerar man smältlim vilket gör att man bara behöver hålla ihop grejerna nån minut varvid man sedan kan släppa så får trälimmet göra sitt.

Ett stort (men frågan är hur stort) problem med denna lösning är att läckaget blir stort, ett mindre problem är värmen.

En bra sak med det här är att jag kan nyttja geringslåda och vanlig fintandad träsåg för att kapa till bitarna samtidigt som limningen blir enkel.

Jag får se hur jag gör samtidigt som det finns fane'r ner till 2mm och jag gillar verkligen alla former av trä.

MVH/Roger
PS
Jag ser nu att jag lindat på ett varv för lite för det är bara nio varv ditlindade MEN vet ni va, det här gör att jag behöver ännu färre varv för 0,5H och detta helt enkelt för att jag ju har 3mH (oavsett hur kasst jag räknat varven) och när nu varven är färre än tio så blir varvkravet lägre dvs ännu bättre :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av YD1150 »

Ta en pappskiva (baksidan på ett kollegieblock funkar bra) och gör ett bobin som passar kärnan.
Sen tar du Styren + härdare = Polyester (används till "plastbåtar" tillsammans med glasfibermatta)
och penslar/ "dränker in" bobinet så att pappen suger in polyestern och sedan
låter allt härda i 30 minuter eller mer, sen är det färdigt. Bobinet blir rätt hårt när allt har härdat.

Styren + härdare bör inte vara svårt att få tag på i Göteborg, finns väl ett antal fritidsbåtar där.
Det stinker en del om kemikalierna så det är bra att hålla till utomhus :)
Skriv svar