Mäta kapacitet/status på batteri?
Postat: 6 oktober 2016, 13:48:36
Jag är, som jag tidigare nämnt, inte speciellt utbildad inom kraftelektronik. Så ni får leva med att det kanske är en dum fråga.
Har sedan rätt lång tid tillbaka funderat på hur man skall kunna mäta hur stor kapacitet ett batteri har. Och då tänker jag mer på äldre batterier som tidens tand har gnagt på, varför jag då också ser detta mätetal mer som status på batteriet.
Det jag vill bygga mig är en liten apparat som skulle bestå av någon mikrokontroller, (troligtvis en arduino). Ett motstånd av finare kvalité (1% tolerans).
Det är en väldigt lätt krets. Dess funktion skall vara sådan att den med bestämd frekvens mäter spänningen över resistansen och loggar detta. Summerar den totala strömmen som går igenom resistansen vilket är lätt med ohms lag. Detta gör den tills dess att den når en brytpunkt (se nedan). Och då presenterar på en display hur många Ah som är kapaciteten på batteriet.
Batteriet skall alltså vara fulladdat innan man startar testet. DEssutom får ingen annan utrustning vara kopplat till batteriet.
Är detta ett korrekt sätt att mäta upp kapaciteten på batterier eller är det något jag missar?
De jag vill mäta är 12volts blyackar. I familjen har vi en herrans massa 12volts batteriet till bilar, motorcyklar, båtar m.m. och det kostar multum att behöva byta dessa. Därför vill jag kunna kontrollera att dess status faktist är dålig innan jag slänger dem.
Men innan jag börjar, så finns det några frågetecken jag vill reda ut.
* Ett fulladdat 12volts-batteri når någonstans 13-14 volt tror jag. Vad jag förstått så kan man då (på ett nytt) ta ut alla dess Ah innan det når 12 volt. Alltså 12V 60Ah, kan jag ta ut 60Ah innan det når 12 volt. Men jag har också hört att 11.8 volt betyder "tomt" för batteriet?! Vilken brytgräns skall jag ha då jag avbryter mätningen och anser batteriet tomt? (Ju längre ner i spänning ju mer Ah går det genom resistorn vilket då ger ett felaktigt värde om jag går för långt).
* Är det olika spänningsnivåer (brytpunkt då de anses urladdat) för olika typer av batteriet? främst 12V bilbatterier tänker jag på.
* Hur kommer det totala Ah-uttaget som uppmäts påverkas om jag ändrar resistansen så olika mängd ström går genom den? t.ex. en Resistor som resulterar i 1Ah, alternativ en Resistor som resulterar i 10Ah. Eller t.om. 100Ah. (Bortse från Värmeutvecklingen som kan störa värdet på resistansen. Tänk rent teoretiskt.)
Mycket tacksam för svar.
/Mattias
Har sedan rätt lång tid tillbaka funderat på hur man skall kunna mäta hur stor kapacitet ett batteri har. Och då tänker jag mer på äldre batterier som tidens tand har gnagt på, varför jag då också ser detta mätetal mer som status på batteriet.
Det jag vill bygga mig är en liten apparat som skulle bestå av någon mikrokontroller, (troligtvis en arduino). Ett motstånd av finare kvalité (1% tolerans).
Det är en väldigt lätt krets. Dess funktion skall vara sådan att den med bestämd frekvens mäter spänningen över resistansen och loggar detta. Summerar den totala strömmen som går igenom resistansen vilket är lätt med ohms lag. Detta gör den tills dess att den når en brytpunkt (se nedan). Och då presenterar på en display hur många Ah som är kapaciteten på batteriet.
Batteriet skall alltså vara fulladdat innan man startar testet. DEssutom får ingen annan utrustning vara kopplat till batteriet.
Är detta ett korrekt sätt att mäta upp kapaciteten på batterier eller är det något jag missar?
De jag vill mäta är 12volts blyackar. I familjen har vi en herrans massa 12volts batteriet till bilar, motorcyklar, båtar m.m. och det kostar multum att behöva byta dessa. Därför vill jag kunna kontrollera att dess status faktist är dålig innan jag slänger dem.
Men innan jag börjar, så finns det några frågetecken jag vill reda ut.
* Ett fulladdat 12volts-batteri når någonstans 13-14 volt tror jag. Vad jag förstått så kan man då (på ett nytt) ta ut alla dess Ah innan det når 12 volt. Alltså 12V 60Ah, kan jag ta ut 60Ah innan det når 12 volt. Men jag har också hört att 11.8 volt betyder "tomt" för batteriet?! Vilken brytgräns skall jag ha då jag avbryter mätningen och anser batteriet tomt? (Ju längre ner i spänning ju mer Ah går det genom resistorn vilket då ger ett felaktigt värde om jag går för långt).
* Är det olika spänningsnivåer (brytpunkt då de anses urladdat) för olika typer av batteriet? främst 12V bilbatterier tänker jag på.
* Hur kommer det totala Ah-uttaget som uppmäts påverkas om jag ändrar resistansen så olika mängd ström går genom den? t.ex. en Resistor som resulterar i 1Ah, alternativ en Resistor som resulterar i 10Ah. Eller t.om. 100Ah. (Bortse från Värmeutvecklingen som kan störa värdet på resistansen. Tänk rent teoretiskt.)
Mycket tacksam för svar.
/Mattias