Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

*Inledning som inte behöver läsas om du har lite tid*
----------------------------------------------------------------------------------------
Jag har fått ett haveri på minigrävaren i förra veckan, efter några timmars skruvande, letande på internet efter el-scheman och en del felsökning med multimetern så hittade jag boven; kallstartsreläet och batteriet! Kan vara så att reläet har dödat batteriet men batteriet är några år så det kan lika gärna varit slut av åldern... Det hela började med att jag skulle starta den och då sa det bara klick och allt blev svart! Den påtagliga doften av elektronik som mår mindre bra nådde mina näsborrar och jag blev rejält matt, jag hade ju massor att köra med maskinen innan höststormarna börja komma på allvar :doh:

När jag så kommit fram till platsen för elektroniken (det är en hel del som måste demonteras i en trång maskin innan man når dit), gått igenom alla reläer och öppnade kallstartsreläet får jag se den typiska runda toppen på en av kondingarna, när jag löder bort den blir ena benet kvar på kortet, kondingen var på väg att krypa ur sin kapsel (hela botten hade trycks ut). I med en ny konding och provar, fortfarande dött så när som på att något av reläerna står och klapprar. Fundera en stund på om startmotorn kan ha gett sig då jag hittar en 25A säkring som är smält till oigenkännlighet! :shock:

Kör den klassiska felsökningen där jag kopplar bort alla förbrukare och ansluter sedan en efter en medans jag håller koll på batterispänningen, 12,8V sjunker snabbt till 9,6V när jag börjar ansluta plintarna till säkringshållaren, vad är det som kopplas in? Hmm, bara instrumentpanelen med indikeringsdioder, bränslemätaren och lite annat som inte bör dra så mycket... Det är nu jag börjar misstänka batteriet (som för övrigt stått på laddning ett dygn), åker till Biltema och köper ett nytt och se på f*n, nu sparkar den igång direkt! Skönt att det inte var startmotorn eller något annat som hade krävt åtskilliga timmar med ytterligare skruvande! :tumupp:
-------------------------------------------------------------------------------------

Nu kommer vi till projektdelen i allt detta;

Spänningsövervakning batteri
Eftersom jag fick haveri på batteriet och för att lyxa lite extra så tänkte jag komplettera instrumentpanelen med en liten LED-voltmeter så att jag både ser batterispänningen i avstängt läge, men också för att se batterispänningen när maskinen arbetar (och förhoppningsvis laddar batteriet). Jag vill implementera detta enligt bilderna nedan.

Skoplås
jag har ju också bestämt mig för att komplettera grävaren med ett skoplås som jag kan manövrera från hytten så att jag slipper kliva ut när jag skiftar mellan gräv-, kabel- och planerskopan (det görs oftare än man kan tro). Jag var först inne på en hydraulisk låsanordning men både priserna på hydraulikkomponenter och komplexiteten fick mig att inse att det aldrig skulle bli av. Valet föll istället på ett elektriskt manöverdon som blir både billigare och enklare att implementera. För att ett skoplås ska kännas tryggt så vill jag ha en indikering som visar att skopan är låst, också en summer skall ljuda om låset inte går på en viss tid (här finns det öppningar för förslag). Låsningen skall kännas av med en separat hallgivare.

Bild på motorn som skall användas...
EC15_skoplåsmotor.jpg
Båda dessa delar tänker jag implementera i befintlig instrumentpanel (en mycket enkel panel för övrigt, men jag gillar den och vill hålla allt så när original som möjligt). Tanken här är att ta hjälp av någon här i forumet med att göra en ny front på lämpligt vis (screentryck eller som jag såg i denna tråd, tryck på vinyl som verkar mycket intressant, jag ska PM:a till Meduza och se om han fortfarande håller på :) ).

I panelen ska ett nytt fönster läggas till för voltmetern och en extra LED för att indikera att skopan är olåst (att man indikerar olåst är för att man reagerar bättre på en lampa som tänds än en som släcks. Det ska också vara en indikeringslampa någonstans där man ser den medans man kör (exempelvis på bommen eller i ögonvrån på framrutan).

Nuvarande design på panelen överst och den nya designen under... (slänger också med ett par bilder på instrumentet nederst)
Volvo_EC15B_instrument_panel_original.jpg
Volvo_EC15B_instrument_panel_new.jpg
Volvo_EC15B_instrument_panel_overview.jpg
Volvo_EC15B_instrument_panel_inside.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 25 september 2016, 21:54:56, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av danielr112 »

Min erfarenhet av skoplåsningen är att det kan sitta som fasen och att man kan behöva jucka lite på de som är handhållna. Och då är frågan om en elektrisk kommer funka i längden? Jag har själv hydraulisk och så dyrt är det ändå inte. Beg kolv + omkopplare för nån tusenlapp. Men ja en elektrisk är billigare :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32543
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av säter »

Här är ett bra tips jag fick angående vårt hydrauliska redskapslås.
YngLi skrev:Undrar vad som är säkrast, att använda en separat jord till låsets ventil och låta denna jord vara flytande när låset är inaktivt (så en kabelskada inte gör att låset går upp om en annan funktions ledare kommer i kontakt med signalledaren för öppna lås), eller att jorda signalledaren till låsventilen när låset inte är aktiverat (så att en säkring går om en annan funktion kortsluts om styrkabeln skadas så att flera signalledare kommer i kontakt med varandra, om man jordar så beror det förstås på hur skadan ser ut om det skyddar)? Tycker separat flytande jordledare till låsventilen skulle vara säkrast men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

danielr112 skrev:Min erfarenhet av skoplåsningen är att det kan sitta som fasen och att man kan behöva jucka lite på de som är handhållna. Och då är frågan om en elektrisk kommer funka i längden? Jag har själv hydraulisk och så dyrt är det ändå inte. Beg kolv + omkopplare för nån tusenlapp. Men ja en elektrisk är billigare :)
Nu vet jag inte vad du har för maskin men på min är det väldigt trångt så man kan inte få plats med vilken kolv som helst, dom som inte kostar skjortan var för stora när jag kollade. Jag har letat under dom senaste två åren utan att snubbla över någon prisvärd kolv, varken begagnade eller nya... Vidare så vill jag ju inte använda en hydraulisk omkopplare utan en elektrisk och då ska en styrd ventil införskaffas vilket också kostar (har inte sett några begagnade små heller, bara nya och då drar det iväg igen). Till allt detta ska man införskaffa lämliga slangar, kopplingar och då rullar kronorna igen... Om man håller på med detta eller känner någon som har lite "bra att ha lådor" med hydraulikprylar så kanske man kan komma undan lite billigare, men alla jag känner spar prylatrna för eget bruk eller vill ha alldels för bra betalt...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av danielr112 »

Jag har en maskin i liknande storlek och har pysslat lite med maskiner mellan 1.5 och 2.5 ton.

Kolvarna är inte stora nej. Vi snackar riktigt små saker :)

Ventiler har jag köpt på ebay (nya) samt från lokala verkstäder som servar maskiner. Kolvar har jag dock inte koll på exakt men vet andra som köpt för ett par hundringar som passat. (15cm långa total längd med slaglängd på kanske några cm.)

Jag ska kolla med några under morgondagen om just kolvar ( för refferens)


Oavsett vilket är ju frågan lite om en elektrisk kommer funka i längden? Jag frågar för att jag själv funderat på dem till liknande men inte vågat med tanke på erfarenheten av just dem och att dom inte tål så mycket.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

säter skrev:Här är ett bra tips jag fick angående vårt hydrauliska redskapslås.
YngLi skrev:Undrar vad som är säkrast, att använda en separat jord till låsets ventil och låta denna jord vara flytande när låset är inaktivt (så en kabelskada inte gör att låset går upp om en annan funktions ledare kommer i kontakt med signalledaren för öppna lås), eller att jorda signalledaren till låsventilen när låset inte är aktiverat (så att en säkring går om en annan funktion kortsluts om styrkabeln skadas så att flera signalledare kommer i kontakt med varandra, om man jordar så beror det förstås på hur skadan ser ut om det skyddar)? Tycker separat flytande jordledare till låsventilen skulle vara säkrast men är inte helt säker.
Jag har läst om och om igen men får inte riktigt ihop vad "YngLi" försöker säga... :humm: Men det är så med den motor jag valt att den går till sitt ändläge när man spänningssätter den, om spänningen försvinner stannar den och står kvar där. På samma sätt stannar motorn i ändläget oavsett om spänningen försvinner eller ligger kvar. För att ändra riktning på motorn polvänder man motorn.

Om man drar separata ledningar till en hallsensor/switch likt denna så har man en separat funktion för lås och indikering, skulle motorn fallera så att låset inte går i visar indikeringen detta. Det bör gå att koppla lite smart så att felindikering ges tills dess att hallswitchen känner låset, klipps ledaren från hallswitchen så kommer aldrig låsidikeringen att slockna oavsett om låset är stängt eller inte.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

danielr112 skrev:Jag har en maskin i liknande storlek och har pysslat lite med maskiner mellan 1.5 och 2.5 ton.

Kolvarna är inte stora nej. Vi snackar riktigt små saker :)

Ventiler har jag köpt på ebay (nya) samt från lokala verkstäder som servar maskiner. Kolvar har jag dock inte koll på exakt men vet andra som köpt för ett par hundringar som passat. (15cm långa total längd med slaglängd på kanske några cm.)

Jag ska kolla med några under morgondagen om just kolvar ( för refferens)


Oavsett vilket är ju frågan lite om en elektrisk kommer funka i längden? Jag frågar för att jag själv funderat på dem till liknande men inte vågat med tanke på erfarenheten av just dem och att dom inte tål så mycket.
Ja jag vet ju inte nu hur länge dom kommer att hålla, men det är mycket små krafter som behövs och motorn består bara av en utväxlad gängstång som flyttar "kolven" fram och tillbaka, inte mycket som kan gå fel. Och med en så pass liten maskin är det inte heller lika farligt om skoplåset falerar, jag ser inte att risken skulle öka för att en motor flyttar spärren istället för att jag gör det manuellt. Stannar motorn i "öppet läge" så räknar jag kallt med att jag märker det både när jag börjar gräva och med hjälp av felindikeringen. Det är ju inte så att man lyfter en massa tunga prylar högt över saker och ting med en sån här maskin :D

Skulle vara kul om du hittade någon så liten kolv till bra pris, den storlek du pratar om skulle kunna passa fint 8)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av danielr112 »

Jag tar en kik ivf för att se vad som finns här. Men som du sa är dom ju inte vanliga ivf.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32543
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av säter »

Faran är om kabeln till öppningsfunktionen brinner ihop med någan annan +kabel, då tappar du skopan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

Jag förstår hur du tänker, men eftersom motorn polvänds för att ändra håll kommer den negativa polen ligga på "öppningssidan" vid låst skopa, om då kabeln kommer i kontakt med plusmatning blir det kortslutning istället för att motorn börjar snurra för att öppna låset...
låsmotor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32543
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av säter »

Ja då är ju det problemet löst av sig självt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av grym »

jag hadde haft två induktiva givare för koll av kolv låst och kolv helt öppen

att rubba dom där kolvarna med yttre kraft kan vi nog glömma, dom går antingen sönder eller så händer inget

har man lysdioder som man ser dom induktiva givarna så kommer man märka när det är ok, ex grön är låst och allt är ok
röd är öppen och man kan byta skopa
är ingen av dom påverkad så låt en gul varning blinka, tycker man denär irriterande i normalfall så kolla hur lång tid det brukar ta för att köra från låst till öppen och blockera den tiden + 2 sekunder, och sedan börja blinka varning
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av danielr112 »

Bör finnas överströmsskydd (namn?) på dem också. Eller ja säkring kan räcka men kanske lite tråkigt att smälla den varenda gång det är grus ivägen :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

Bra tankar och idéer, ska rita lite på detta också... tack.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av MiaM »

Nu har du ju redan skaffat instrument, men är inte en med LCD som drar väldigt låg ström annars en bra idé? Vet inte hur lite en sån drar, men misstänker att en strömsnål multimeter drar ungefär i klass med självurladdningen hos batteriet och borde därför kunna vara igång kontinuerligt eller åtminstone en bra stund efter att man slagit av allt. Om nu det är bra alltså. :)

Vet inte hur hytten på en såndär ser ut, men allmänt så tycker jag om att ha en liten vanlig glödlampa igång medan jag startar förbränningsmotorer som kan vara svårstartade. Det syns direkt hur mycket ork det finns kvar i batteriet när startmotorn går och det går att pausa innan batteriet börjar bli för urladdat trots att det inte hörs så stor skillnad på motorn.

Jag är lite förvånat, har man inte varvräknare i en sånhär? Eller hålls varvtalet så konstant att det inte är intressant att se på instrument? Eller är det fler instrumentboxar?
Skriv svar