----------------------------------------------------------------------------------------
Jag har fått ett haveri på minigrävaren i förra veckan, efter några timmars skruvande, letande på internet efter el-scheman och en del felsökning med multimetern så hittade jag boven; kallstartsreläet och batteriet! Kan vara så att reläet har dödat batteriet men batteriet är några år så det kan lika gärna varit slut av åldern... Det hela började med att jag skulle starta den och då sa det bara klick och allt blev svart! Den påtagliga doften av elektronik som mår mindre bra nådde mina näsborrar och jag blev rejält matt, jag hade ju massor att köra med maskinen innan höststormarna börja komma på allvar

När jag så kommit fram till platsen för elektroniken (det är en hel del som måste demonteras i en trång maskin innan man når dit), gått igenom alla reläer och öppnade kallstartsreläet får jag se den typiska runda toppen på en av kondingarna, när jag löder bort den blir ena benet kvar på kortet, kondingen var på väg att krypa ur sin kapsel (hela botten hade trycks ut). I med en ny konding och provar, fortfarande dött så när som på att något av reläerna står och klapprar. Fundera en stund på om startmotorn kan ha gett sig då jag hittar en 25A säkring som är smält till oigenkännlighet!

Kör den klassiska felsökningen där jag kopplar bort alla förbrukare och ansluter sedan en efter en medans jag håller koll på batterispänningen, 12,8V sjunker snabbt till 9,6V när jag börjar ansluta plintarna till säkringshållaren, vad är det som kopplas in? Hmm, bara instrumentpanelen med indikeringsdioder, bränslemätaren och lite annat som inte bör dra så mycket... Det är nu jag börjar misstänka batteriet (som för övrigt stått på laddning ett dygn), åker till Biltema och köper ett nytt och se på f*n, nu sparkar den igång direkt! Skönt att det inte var startmotorn eller något annat som hade krävt åtskilliga timmar med ytterligare skruvande!

-------------------------------------------------------------------------------------
Nu kommer vi till projektdelen i allt detta;
Spänningsövervakning batteri
Eftersom jag fick haveri på batteriet och för att lyxa lite extra så tänkte jag komplettera instrumentpanelen med en liten LED-voltmeter så att jag både ser batterispänningen i avstängt läge, men också för att se batterispänningen när maskinen arbetar (och förhoppningsvis laddar batteriet). Jag vill implementera detta enligt bilderna nedan.
Skoplås
jag har ju också bestämt mig för att komplettera grävaren med ett skoplås som jag kan manövrera från hytten så att jag slipper kliva ut när jag skiftar mellan gräv-, kabel- och planerskopan (det görs oftare än man kan tro). Jag var först inne på en hydraulisk låsanordning men både priserna på hydraulikkomponenter och komplexiteten fick mig att inse att det aldrig skulle bli av. Valet föll istället på ett elektriskt manöverdon som blir både billigare och enklare att implementera. För att ett skoplås ska kännas tryggt så vill jag ha en indikering som visar att skopan är låst, också en summer skall ljuda om låset inte går på en viss tid (här finns det öppningar för förslag). Låsningen skall kännas av med en separat hallgivare.
Bild på motorn som skall användas... Båda dessa delar tänker jag implementera i befintlig instrumentpanel (en mycket enkel panel för övrigt, men jag gillar den och vill hålla allt så när original som möjligt). Tanken här är att ta hjälp av någon här i forumet med att göra en ny front på lämpligt vis (screentryck eller som jag såg i denna tråd, tryck på vinyl som verkar mycket intressant, jag ska PM:a till Meduza och se om han fortfarande håller på

I panelen ska ett nytt fönster läggas till för voltmetern och en extra LED för att indikera att skopan är olåst (att man indikerar olåst är för att man reagerar bättre på en lampa som tänds än en som släcks. Det ska också vara en indikeringslampa någonstans där man ser den medans man kör (exempelvis på bommen eller i ögonvrån på framrutan).
Nuvarande design på panelen överst och den nya designen under... (slänger också med ett par bilder på instrumentet nederst)