Strömbegränsare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

150K'n SKA kopplas bort HELT om du ska ställa in begränsningen. Det är den som får den att minska strömmen vid "triggad" läge, vad du ska justera är att de 2 låg-ohm-motstånder ska (vara 1 bara) hålla värdet 0,65V/0,14A=4,6 ohm. När det är fastställd att det fungerar kan du återmontera 150K'an.
335dot
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 november 2005, 12:49:27

Inlägg av 335dot »

Kopplar jag bort 150k händer inget om jag justerar den lilla resistansen...jag har använt mig av 4,6 ohm(och alla möjliga värden) och justerat spänningar, resistanser...mätt spänningar, strömmar...MEN ändå kommer jag inte på någon lösning! :( :( :(

Jag kommer inte på något sätt upp i en begränsningsström på 140 mA i min simulering men kanske jag skulle behöva koppla upp det i verkligheten? Som bästa resultat jag har kommit fram till, bryter kopplingen vid belstningen ca.1000 ohm alltså med 36 V = nästan 40 mA

Skulle någon vänlig själ kunna simulera och ta lite bilder på en ICEKAP-krets(eller någon annan) med 140 mA gränsvärde...kortslutningsströmmen kan ligga på ett par mA bara, eller strypa helt...

Jag använder mig av MicroSim för simulering, börjar undra om det inte är det som sviker.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kan i alla fall säga att den koppling fungerar alldeles utmärkt i praktiken. Den sitter i ett produkt som just har kommit på marknaden (1 enhet = 20K, de första 150 st är sålda iaf.) och skyddar alldeles utmärkt, precis som planerat. :-)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

"Den sitter i ett produkt som just har kommit på marknaden"
Janfire NH, kanske? :wink: :?:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jupp....
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

OT:
Fan, Icecap. Kunde du inte kläckt ur dig NH:n ett halvår tidigare? :wink:
Jag handlade en flex-a i höstas, och nu känns ju den helt föråldrad när man läst om allt godis och lull-lull som du har stoppat i NH:n... :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Skulle gärna men det har varit en lång väg dit. Vi har testat väldigt mycket och ändrat en hel del, laboratorieversionen av mjukvaran medger justering av samtliga 120 parametra via det seriella gränssnittet under drift och det har mätts, justerats och testats som en idiot för att hitta de "logiska bomber" som ju "alltid" finns och jag skulle påstå att den är ett stabilt system numera.

Men det är väl inget fel på en Flex-A heller? Den har definitivt visat sin styrka och driftsäkerhet men den har ju inte lika mycket "lull-lull" som en NH men NH ska ju också vara top-of-the-line som jag förstår.

Men det är ju så: mer vill ha mer... ;-)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Jag förstår att det varit ruskigt mycket jobb för att få ett sån't system klart för marknaden, och saker brukar ofta vilja dra ut på tiden.
Jag är jättenöjd med min flex-a, men som tekniskt miljöskadad vill man ju åt "lull-lullet""! Mycke vill ha mer som sagt! :D
Nåja, fördelen är ju att jag får fixa mitt eget lull-lull - och lära mig en del på köpet. Och det är ju faktiskt både roligare och bättre. :wink:

Sorry för denna trådstöld...
335dot
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 november 2005, 12:49:27

Inlägg av 335dot »

Är lite besviken att en massa inlägg har fyllt ut tråden utan en enda hjälp???

Antar att jag skall testa den praktiskt??
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

För att citera mig själv: "Jag kan i alla fall säga att den koppling fungerar alldeles utmärkt i praktiken".

Om du inte kan testa en grej utan att ha simulera den är det väl din ensak men för mig fungerar den rent logisk.

Men ja: bygg den och testa och kolla hur du ställer in olika nivåer, din simulering fungerar ju tydligen inte.

När du skrev att den inte fungerade osv antog jag att du faktisk menade på riktigt! Jag känner mig ganska besviken över att du menar att din simulering inte fungerade...för det kom ju ganska mycket senare eller hur?

Under experimenterandet kan jag rekommendera att du har koll på tempen på strömbegränsningstransistorn (kanske en liten kylvinge), bara till allt är på plats.

Och du: nästa gång du inte kan få din simulering att fungera tycker jag att du ska skriva att simuleringen inte fungerar, inte att kretsloppet inte fungerar!
335dot
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 november 2005, 12:49:27

Inlägg av 335dot »

Jag skulle väl inte fråga om jag VISSTE VILKET FELET VAR??????DET händer att något värde är fel i en koppling o dyl saker, men man skall väl inte fråga.

OCH JA KOPPLINGEN FUNGERAR SOM DEN SKA OM DU HAR EN GRÄNSSTRÖM PÅ 15 mA MEN FÖR MIG FUNGERAR DEN INTE EFTERSOM ATT NÄR JAG FÖRSÖKER TRIMMA GRÄNSSTRÖMMEN TILL MINA 140 mA SÅ SKITER DET SIG. OM DU LÄSER I MINA TIDIGARE TRÅDAR SÅ KAN MAN LUSKA UT (utan att vara raketforskare) ATT DET ÄR JUST DET JAG MENAR!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Då har du KOPPLAT FEL!

Eller hur?

Jag kunne misstänka att du kanske har vänd P-MOSFET'en fel (kastat om på source och drain eller rakt av använd en N-MOSFET) eller PNP-transistorn (för du har såklart inte tagit en NPN ju...) men det är ju mycket svårt att veta då jag inte vet eller kan se hur du har kopplat.

Jag har trimmat begränsaren i "original" till att ge ca: 540mA som max och det fungerar som sagt alldeles strålande. Motståndet jag mätar över är då 1,2 ohm och det finns bara 1 motstånd (av de 2 paralellkopplade).

Men, faktum kvarstår: schemat fungerar alldeles utmärkt och ditt fel är antingen ett komponentfel eller en felkoppling.

När du mätar strömmen MÅSTE motståndet på 150K vara bortkopplat men den biten har du ju förstådd.
335dot
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 november 2005, 12:49:27

Inlägg av 335dot »

Har nu bytt mjukvara och ställer in 140 mA med 150k bortkopplat. Detta fungerar fint! Nu kopplar jag då in 150k:an på nytt och mäter srömmen genom belastningen och får resultatet : strömmen stiger fullt upp till ca. 54 mA där den bryter strömmen som faller ner under 1 mA.

Är det så här kopplingen skall fungera när jag vill begränsa vid 140 mA ?

Isåfall har vi nu lyckats med dilemmat och alla lever lyckliga i alla sina dar. :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Bingo! Give the man a cigarr!

Värdet på 150K'n kan du trimma till önskad kortslutningsström.
335dot
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 november 2005, 12:49:27

Inlägg av 335dot »

Kan ännu inte förstå varför högsta möjliga strömmen genom belastningen är 50-60 mA och ändå stryper först vid 140 mA. Är det så att strömmar försvinner på anna ort?

Jag håller 150k för det gör inget om kopplingen stryper helt bara jag får en signal att någonting har hänt.
Skriv svar