Bygge av klonk-brytare

Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Sverige »

rogerk8 skrev:Men om man inte kan hålla reda på om man bryter fas eller nolla i hemmet vad spelar det då för roll om man alltid bryter fas utanför hemmet?

MVH/Roger

Det spelar ingen roll om det är i hemmet eller inte, det som spelar roll är om det är fast installation eller inte.

Om man t ex ska byta lampa, slår av brytaren, ska det vara spänningslöst.

Är det inte fast installation, är det bara att dra ur sladden så blir det spänningslöst.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Sverige »

danielr112 skrev:Nej, Alla fasta montage man gör så ska man bryta på fasen. Finns några undantag med trappbrytare och liknande men oavsett så vet man vad som är fas och nolla på en fast installation om ingen klåpare varit framme och pulat...

En förlängningssladd eller liknande med stickpropp i ena änden är inte en fast installation

Även trappkoppling bryter man fasen (fast man "kan" koppla in både fas och nolla i trappbrytare, men det är INTE rätt).
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av danielr112 »

Sverige: precis
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av mange74 »

:humm:
rogerk8 skrev:Nu kör jag skarpt med min surrogat-klonk :D

Det elektriska montaget av sladdbrytaren tillhör inte det bästa jag gjort, hade problem med att stoppa i kardelerna i mässings-hållarna, hos endast en mässingshållare ser man att kardelerna har gått igen på andra sidan och är således bra gjord, alla andra tre ser man inte kardelerna och det är en smågrötig härva av kardeler framifrån, tveksam om huruvida många kardeler faktiskt sitter under skruven :(

Risk för värme här, alltså (går nog 4A i alla fall nu).

MVH/Roger
Varför gör du inte om det om du vet med dig att det är dåligt gjort? :humm:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av PeterH »

Men det är ju ändå ingen som kommer på besök så då är ju inte säkerheten så viktig... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

mange74 skrev::humm:
rogerk8 skrev:Nu kör jag skarpt med min surrogat-klonk :D

Det elektriska montaget av sladdbrytaren tillhör inte det bästa jag gjort, hade problem med att stoppa i kardelerna i mässings-hållarna, hos endast en mässingshållare ser man att kardelerna har gått igen på andra sidan och är således bra gjord, alla andra tre ser man inte kardelerna och det är en smågrötig härva av kardeler framifrån, tveksam om huruvida många kardeler faktiskt sitter under skruven :(

Risk för värme här, alltså (går nog 4A i alla fall nu).

MVH/Roger
Varför gör du inte om det om du vet med dig att det är dåligt gjort? :humm:
Jobbigt :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att bygga två klonkar :D

Båda kommer vara av typen tvåpoligt brytande och tvåpoligt skiftande (DPDT, tror jag visst det heter).

Detta för att på bussen idag kom jag på att man kan ha en klonk till flera saker:
1) Enpoligt brytande av nätström (klonk #1)
2) Polväxlare
3) A/B-tester av högtalare och förstärkare (med klonk #2 på hyllans andra ben)

Iom detta måste jag försöka få tag i en bit bakelit som jag mha ett par 3mm kopparplåtar bygger U:et av.

Sen har jag tänkt att montera allt på en liten 3" bred och 21mm tjock plyfa, längd än så länge oviss.

Kontaktblecken gör jag likt en märla där märlans båda ändar är böjda inåt, sen förser jag blecket med liten bit plåt till som får bli polanslutningen, det är ju liksom fullt möjligt att göra märlans inre bredd tillräckligt stor för en skruv (trots 3mm U-plåtar, menar jag).

MVH/Roger
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av jockysoft »

Stötte på denna idag, tyckte den passade här :)

http://www.thingiverse.com/thing:649284
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var cool!

Säker också :)

Men visst nämnde jag filmen om Frankenstein som inspirationskälla till klonken?

MVH/Roger
PS
Fast min kommer bli lika farlig som i filmen om Frankenstein även om nollan kommer ligga på kniven och fasen (genom förstärkarnas trafos) på blecket.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av NULL »

Mitt bidrag, hyresvärden bytte bänkarmatur+list och knappen sitter idiotiskt till, nu löst. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

:D , den var också cool!

Jag tror jag fattar men är inte helt säker, det sitter en brytare där inne under bänkskivan, väl?

MVH/Roger
PS
Smarta människor har en tendens att utelämna "enkel" information.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av NULL »

Jepp, det sitter en liten vippströmbrytare bakom eklisten, på den här gamla ritningen(sett på högersidan) sitter den under den röda pilen.
Det är en roterande rörelse som ska omvandlas till en linjär med den "P"-formade pinnen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för den informationen, mycket fiffigt :)

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av MiaM »

Kolla hur mycket din sladdströmbrytare är specad för. Vanligt är 2A och då överbelastar du den om dina slutsteg drar 4A.

(Det finns en halvovanlig sort som tål 4A).

Egentligen så ska det vara en tvåpolig brytare och den ska tåla 10/16A.

Det hade varit bättre om du använt en strömbrytare för fast installation trots att du kör med "lös" installation. Montera nån slags dragavlastare.

Alla andra har redan sagt att hembyggd knivbrytare för nätspänning är en dum idé, men jag instämmer. Om du ändå ger dig på så se till att det isolerande materialet är något som verkligen isolerar, typ keramik av något slag eller liknande. Äldre elcentraler som visats i tråden använde ofta marmor om jag förstått rätt.

Ett svepskäl gott som något att skaffa utrustning för att borra och skära i kakel och skaffa ett par kakelplattor!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Kakel var en häftig ide', undrar hur man bearbetar det?

Jag har fått tipset om bakelit (knivarna måste isoleras då jag vill ha möjlighet till tvåpolig brytning samtidigt som jag i detta fallet tänkt applicera nollan på ena kniven så att fas via förstärkarnas trafos bara finns på blecket som lättare kan isoleras, måttligt i alla fall) men bakelit känns svårt att få tag på, däremot är ju inte kakel speciellt svårt att få tag på.

Samtidigt, hur skär man ut en bit respektive borrar i kakel?

Jag har faktiskt, för mycket länge sedan, skurit ut fönsterglas, misstänker att det kan vara nåt liknande trick.

Men hur man borrar i kakel, det vete tusan.

Samtidigt, jag skulle vilja installera en magnetisk knivhållare i mitt kök, så att lära sig borra i kakel vore bra även om jag misstänker att man mest borrar i skarvarna i detta fallet.

MVH/Roger
PS
Min klonk ska vara tvåpolig för jag tänker ha en likadan för A/B-test av högtalare/förstärkare.
Skriv svar