Jag skulle ha testat att lägga grovt plattjärn på båda sidor, om det går, kanske 9-10 mm om du kan hitta någon skrotbit (eller handla på skroten).
Sedan svetsa efter sidorna på dessa mot det gamla godset så att det går ut minst någon decimeter från sprickan på båda sidor, i allafall det underliggande plattjärnet bör göra det så att man slipper få försvagade punkter i ändarna på det.
Då kommer det att bli ohyggligt starkt.
Går kanske med klenare plattjärn också, eller U-balk, etc beroende på vad du har tillgång till och vad som får plats.
Det där är inte så svårt som det ser ut.
Edit, lägg på ordentligt med 5-56 eller bensin på skruvarna och låt det stå och dra in en stund, värm eventuellt med tex en gasol låga sedan om det inte går att få loss så borde du nog med litet tur kunna återanvända byglarna som de är.
Glen, det är en lång stång i mitten som löper från fronten till bakänden och utgör nedre delen av ramen, dragbelastningen från kopplet går genom denna stång och de båda hjulparen sitter monterade på denna dragstången, jag tror bygeln är på grund av att centrumstången från draget är väldigt låg av någon anledning så att hjulen måste löpa in en bit i denna när man svänger tvärt.
Vi har en liknande kärra men ännu äldre som har en stång av trä i mitten där man kan flytta det bakre hulparet efter den längd men vill att den skall ha, gissningsvis en ombyggd hästkärra...
Dedär var ganska vanliga på 40 talet, men på 60 talet gick man över till modernare kärror som tålde högre belastning från moderna maskiner och då försvann dessa som ursprungligen var utvecklade för att kunna dras även efter arbetshästar man ändå använde i skogen vid denna tid.
(min morfar körde med häst som "dragfordon" nästan in på 50 talet då den kunde ta sig fram överallt nästan och det då inte fans såmånga begagnade maskiner i omlopp som det gör idag.).
Dessa kärror fungerar faktiskt utmärkt fortfarande till enklare grejer som att hämta ved, dra bräder, osv.
De tål förvånansvärt mycket för att vara gjorda av trä och så vekt stål.