Kina-adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Kina-adapter

Inlägg av MadModder »

Det räcker tydligen inte att bara göra billiga kopior, det tas tydligen från högen med begagnade billiga kopior också... :mrgreen:
(Notera de avklippta kablarna)
image.jpeg
Fina märken på kondingarna också
Aishi och Chmec
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kina-adapter

Inlägg av breflabb »

Är det inte det som kallas för ÅTERVINNING?
Kina tog det bokstavligt, som bara dom kan göra :doubt:
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Kina-adapter

Inlägg av ekman »

Apropå billiga adapters. Jag har en billig som man ska kunna ställa in utspänningen mellan 3 - 12V. Men alla lägen visar 19.2V ca. Är den trasig eller är det för att det inte finns nån belastning inkopplad?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kina-adapter

Inlägg av Sverige »

Vad blir spänningen under belastning...?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kina-adapter

Inlägg av MadModder »

Skulle gissa på att det är en linjär regulator i som hälsat hem. De brukar gå i kortis när de pajar, och peta ut full oreglerad spänning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kina-adapter

Inlägg av breflabb »

Håller med. KORTIS
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kina-adapter

Inlägg av lillahuset »

Jag har inte funderat så mycket på vad man får för skit när man köper nätanslutna prylar men efter några trådar här på forumet har jag börjat fundera.

En kompis var på en demonstration av grenuttag och skarvsladdar hos räddningstjänsten. Efter det var det vissa fabrikat han vägrade befatta sig med. En del var så dåliga att det inte var något problem att få dem att brinna.
Bara för att det är ett "seriöst" fabrikat behöver det inte vara bra. Jag har fått en nätadapter från Dell och ett oscilloskop från Tektronix återkallat. Det kanske är det som är skillnaden, att de återkallar saker de misstänker att det är fel på.

Häromveckan öppnade jag en väggvårta jag fått med till en USB3-hub från Kina. Den kändes inte helt övertygande. Men den funkar.
För ett par månader sedan öppnade vi en funktionsgenerator från Kina. Ingen rolig syn. Själva funktionsgeneratorkortet såg seriöst ut men nätdelen var något en av killarna kände igen från sin tid som reparatör i hemelektronikbranschen. Och alla ledningar var av den tunna modellen man brukar använda för att koppla saker med låg spänning och låg ström. Fungerar, men hur säkert?

Borde man kanske öppna fler nätdelar? Hur kan man "veta" att det man köper är seriöst? Priset är absolut ingen indikation, det var länge sedan.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Kina-adapter

Inlägg av ekman »

Vet inte vad spänningen blir under belastning tyvärr

Men det finns ingen regulator i den. Det finns 4 dioder, 1 kondensator, 1 transformator med flera ingångar.
Ser ut att vara så att man väljer ingång till transformatorn för att få ut "rätt" spänning.

Så kanske nån lindning elr flera som gått sönder inne i transformatorn?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kina-adapter

Inlägg av lillahuset »

Flera utgångar. Det verkar vara något fel iallfall. Har du inget att testa att lasta med?
Skriv svar