Diskmaskin till Smådelstvätt
Diskmaskin till Smådelstvätt
Läste med förtjusning hur Jim på Classic Motor fixade en smådelstvätt av en bänkdiskmaskin.
Nu har jag kommit över en golvdiskmaskin som är "kass", så jag tänkte att jag behöver ju bara 3 knappar, "PÅ", "AV" och "Tömning" Då hela systemet ska fungera slutet. Värmeelementet få ju vara på när maskinen går, eller kan det vara en bra idé att ha en knapp till den med?
Då behöver jag väl bara tömningspumpen, Värmeelementet och pumpen som driver runt tvättvätskan?
Någon som har tankar om detta?
Maskinen jag kom över har ingen elektronik utan gammalt hederligt klockverk.
Nu har jag kommit över en golvdiskmaskin som är "kass", så jag tänkte att jag behöver ju bara 3 knappar, "PÅ", "AV" och "Tömning" Då hela systemet ska fungera slutet. Värmeelementet få ju vara på när maskinen går, eller kan det vara en bra idé att ha en knapp till den med?
Då behöver jag väl bara tömningspumpen, Värmeelementet och pumpen som driver runt tvättvätskan?
Någon som har tankar om detta?
Maskinen jag kom över har ingen elektronik utan gammalt hederligt klockverk.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Diskmaskin till Smådelstvätt
Borde väl gå att ha något termostat så att värmeelementet slås av vid en viss temperatur?
Vad är det du ska tvätta? Ibland använder man ju en ultraljudstvätt.
Vad är det du ska tvätta? Ibland använder man ju en ultraljudstvätt.
Skitiga motordelar med alkaliskt. Jag hoppas det finns en termostat
har inte öppnat upp hela maskinen än.

jag sparade min gamla bnkdiskmaskin (som inte alltid tömmer som den ska) efter att ha läst jims artikel, men har aldrig kommit mej för att bygga nåt.
Jag tnkte dock köra det mekaniska programverket rakt av.
Jag tnkte dock köra det mekaniska programverket rakt av.
-
Har en flång ny sjukhusdiskmaskin (grovsterilisator) stående sedan 15 år som var tänkt för detta...
Undrar när man får tid till alla bra att ha projekt
Undrar när man får tid till alla bra att ha projekt

Alla jag pillat på har haft termostat. Det kan bli tråkigt om vattnet börjar koka ju. De har även nivåvakter som jag rekommenderar att du behåller.
Diskmaskiner kan bli knäppa om nivåvakten slemmat igen, kolla gärna inlopp och slangar till dessa.
Diskmaskiner kan bli knäppa om nivåvakten slemmat igen, kolla gärna inlopp och slangar till dessa.
Jag har en golvdiskmaskin i verkstan med pump och termostat och element från en skrotad restaurangdiskmaskin. Den har ingen tömning och jag tömmer den bara genom att ösa ur tvättvätskan, ösa ur slammet och sen häller jag tillbaks tvättvätskan som aldrig byts och den är 20+ -år gammal. Tvättvätskan är alkalisk och till rörmjölkning egentligen samt en lagom skopa vanligt tvättmedel till,,,,,,,,nåt ändamål, troligen industritvätt av arbetskläder tror jag att jag fick tag på.
Funktionen är:
1: Sätt i handsken.
2: Vänta tills den är uppe i temperatur (98 grader).
3: Lägg in tvättgodset.
4: Slå på pumpen.
5: Stäng av pumpen efter lämplig tid (olika efter hur skitiga grejerna är).
6: Ta ut och skölj tvättgodset, dra ur handsken eller kör nästa sats.
Ju enklare desto simplare är den byggd efter och den fungerar utmärkt, vill man sen blästra godset eller avluta det så kör man dubbla tvättiden. Jag tvättade en Husqvarna motorsåg en gång, den blev skinande ren, inte ett uns färg var kvar på den och aluminiumet blänkte.
Funktionen är:
1: Sätt i handsken.
2: Vänta tills den är uppe i temperatur (98 grader).
3: Lägg in tvättgodset.
4: Slå på pumpen.
5: Stäng av pumpen efter lämplig tid (olika efter hur skitiga grejerna är).
6: Ta ut och skölj tvättgodset, dra ur handsken eller kör nästa sats.
Ju enklare desto simplare är den byggd efter och den fungerar utmärkt, vill man sen blästra godset eller avluta det så kör man dubbla tvättiden. Jag tvättade en Husqvarna motorsåg en gång, den blev skinande ren, inte ett uns färg var kvar på den och aluminiumet blänkte.

Blir det inte dåligt med alkalisk vätska om man kör aluminiumdetaljer ?
Apropå motorsågen, jag gjorde ju lumpen som flygmekaniker (Viggen) och när man fick "utbildning" på hjultvätten (bubblande naftabad) så sa befälet typ
"Och kom ihåg att INTE tvätta K-pisten i hjultvätten, den blir helt ren och man slipper lägga timmar på att rengöra den, men det är inte tillåtet" och flinade,
varvid ganska många gjorde just det, det gick väl ganska bra, förutom någon som hade ett väldigt hårt smutsat vapen, och lät den ligga länge, den var
då nästan plåtren när han plockade upp det igen, oops
Apropå motorsågen, jag gjorde ju lumpen som flygmekaniker (Viggen) och när man fick "utbildning" på hjultvätten (bubblande naftabad) så sa befälet typ
"Och kom ihåg att INTE tvätta K-pisten i hjultvätten, den blir helt ren och man slipper lägga timmar på att rengöra den, men det är inte tillåtet" och flinade,
varvid ganska många gjorde just det, det gick väl ganska bra, förutom någon som hade ett väldigt hårt smutsat vapen, och lät den ligga länge, den var
då nästan plåtren när han plockade upp det igen, oops

Alu funkar bara man kör kort och varmt o inte glömmer alu i badet.Då kan skiten vara borta helt....
Tvättvätska alkalisk variant har ju i manualen "förvaras inte i alu kärl"
Tvättvätska alkalisk variant har ju i manualen "förvaras inte i alu kärl"
Alu tar ingen skada för det finns inhibitorer tillsatt i diskmedlet annars skulle div. delar som pump mm. i rörmjölkningsutrustningarna rinna bort på en vecka. Likadant med maskindiskmedel från affären, det funkar likadant.
Fast när sambon mot bättre vetande ibland stoppar ner alu-prylar i diskmaskinen hemma så blir det INTE bra, dom får en svart nästan sotig yta som är ett helvete att få bort.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Multitabletterna med extra allt är mer aggressiva mot aluminium än pulver. Har man t.ex en sån kastrull med botten av alu så äter sig medlet in i skarven bara på ett par tre diskningar. Helt förstört blir det. Pulver är snällare. Men nej aldrig alu i diskmaskinen för mig. Det blir bara fult och jobbigt.