Sida 1 av 2
Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 19:20:19
av abracaebaber
Hej! Jag är relativt ny på ellära och kört fast på en fråga som någon på det här forumet kanske kan hjälpa mig att förklara då jag inte hittar något i min ellära bok.
Fråga: Startmotorn till en bil kan dra 600 A en kall vinterdag. Den behöver en drivspänning på minst 5,5 V. Strömmen från batteriet kommer via en 3,5 m lång kopparledare med arean 50mm^2. Vilken är den lägsta batterispänningen som får bilen att starta?
Resistiviteten för koppar är 0,018
Enligt facit ska detta bli: R= 1,28 milliohm. U= 6,26 V
Någon som kan visa hur jag ska räkna ut det då jag t.ex får R= 1,26 milliohm (0,018x3,5/50)
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 19:28:03
av TomasL
Skolfrågor tenderar vi inte svara på här, men som en "hint" Ohms lag.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 19:55:14
av mrfrenzy
Det känns som en kuggfråga. Insprutningen fungerar inte under 9V så bilen kommer inte starta ändå.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 20:00:57
av Biker
Ja men den som skapat uppgiften kanske inte tänkt på det...
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 20:07:02
av Klas-Kenny
mrfrenzy skrev:Det känns som en kuggfråga. Insprutningen fungerar inte under 9V så bilen kommer inte starta ändå.
Med tanke på att inte batteriets inre resistans räknas med i frågeställningen så kan man ju enkelt lösa det problemet, genom att inte mata insprutningen genom samma sladd som startmotorn.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 20:33:50
av Tranzorb
Räkna ut resistansen i kabeln har du gjort, ditt svar är rätt - facit är fel.
Räkna sedan ut spänningsfallet över kabeln när det går 600A i den.
Beräkna batterispänning genom att addera spänningsfallet i kabeln med motorspänningen;
\(U\)batt=\(U\)kabel+5.5V=6.256V (~6.26V)
-T
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 21:10:22
av YD1150
Bilen kanske har förgasare

Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 22:47:33
av mrfrenzy
Klas-Kenny: frågan gällde ju batterispänningen, Insprutningen kan knappast få högre spänning än så oavsett hur många kablar du drar.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 26 april 2016, 22:49:34
av abracaebaber
Tranzorb skrev:Räkna ut resistansen i kabeln har du gjort, ditt svar är rätt - facit är fel.
Räkna sedan ut spänningsfallet över kabeln när det går 600A i den.
Beräkna batterispänning genom att addera spänningsfallet i kabeln med motorspänningen;
\(U\)batt=\(U\)kabel+5.5V=6.256V (~6.26V)
-T
Tack så mycket för hjälpen!
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 05:27:00
av peo007
Kan ju vara en Dieselmotor också

Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 06:41:48
av Swech
Är helt ovesentligt om bilen startar eller ej då det är en fråga rörande ellära och inte
en djupdykning i alla ingående delar i en motor.
Annars kan man argumentera att datorn i bilens styrsystem säkert inte kommer att tillåta en start
med såpass låg spänning.....
Swech
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 08:08:10
av Glenn
peo007 skrev:Kan ju vara en Dieselmotor också

En modern dieselmotor är ju insprutad också iofs, men en gammal, eller en förgasarbil skulle ju som sagt funka.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 09:16:53
av TomasL
Alla dieslar är insprutade, äldre med rent mekanisk insprutning, sedan finns det ju bensinbilar med mekanisk insprutning också.
Dieslar brukar dock kräva glödning, vilket kan vara svårt med urladdat batteri och bensinare behöver spänning till tändningen, dock kan bensinaren vara försedd med magnettändning.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 09:32:42
av tecno
Varför i hela friden skall de flesta trådarna spåra ut och bli OT så in i he-e?
Re: Problem med Fråga inom ellära
Postat: 27 april 2016, 09:48:19
av TomasL
Bra fråga, gissar att det var MrFrenzy som ursprungligen drog den OT.