Sida 1 av 2

Cykel+generator

Postat: 2 december 2005, 20:54:38
av henketobbe
Hej!

Har länge funderat på att bygga om en vanlig cykel till en träningscykel som levererar ström. har några frågor som jag skulle vilja veta svaret på så jag vet om det är någon vits att börja på det här projektet.

vad ska jag ha för generator? bilgenerator?
behöver axeln på en bilgenerator snurra fort och lätt eller sakta och tungt?
ska jag koppla så att generatorn levererar ström direkt till saken eller så att den laddar ett bilbatteri som jag sedan tar ström ifrån?

det kanske är någon som har gjort det här redan eller hittar nån sida med nån som gjort det, berätta/länka gärna i sådana fall!

Postat: 2 december 2005, 20:58:17
av danei
Generatorn är ju byggd för att snurra i minst 1000varv per minut. Så det ska vara ganska bra snurr på den. Det går nog att köra den direkt mot en förbrukare. Men du behöver nog en ganska stor kondensatorbank om laddnings regulatorn ska funka.

Postat: 2 december 2005, 21:07:46
av henketobbe
finns det nån annan generator jag kan använda, som inte behöver snurra lika många varv?
sen undrar jag: är det spänningen eller strömmen eller båda, som blir högre vid fler varv?

Postat: 2 december 2005, 21:08:52
av Fagge
Du får vell ha någon form av utväxling, vilket borde vara enkelt att fixa med olika stora hjul/kuggar & anpassa detta till en normal cyklings takt.
Och en sjusterbar strömbegränsare så du kan sjustera belastningen!.

Postat: 2 december 2005, 21:22:52
av henketobbe
"Och en sjusterbar strömbegränsare så du kan sjustera belastningen!. "
vad menar du?

Postat: 2 december 2005, 21:32:08
av danei
Späningen regleras med laddnings regulatorn. Vid högre varvtal kan du ta ut mer ström. Hur många varv den snurrar beror på hur länge du cyklar.

Postat: 2 december 2005, 21:34:28
av henketobbe
är spänningen den samma vid lågvarv som vid högvarv?

Postat: 2 december 2005, 21:37:02
av danei
om varvtalet är tillräcklig ger den ca14.4V med regulatorn.

Postat: 2 december 2005, 23:07:10
av v-g
Rätta mig om jag har fel men en människa (normal) kan avge en effekt på maximalt cirka en hästkraft. Tränade atleter ligger givetvis aningen högre.

Alltså kan man inte räkna med att driva några större saker med en träningscykel+generator.

Postat: 3 december 2005, 00:21:35
av gOry
1 Hp = 746 Watt
stämmer det du säger så kan man teoretistk kunna driva tja en dator,

Postat: 3 december 2005, 09:49:01
av Icecap
Räkna med att man kan avge ca: 480W över en längre tidsperiod.

gOry: är det inte 726W = 1 hp???

Postat: 3 december 2005, 10:20:55
av baltazar
Ha ha... jag kommer med tredje budet 1 Hp = 736 W.
En oreglerad generator ger en utspänning som är proportionell mot varvtalet, vridmomentet är proportionellt mot strömuttaget vid ett givet varvtal.

Postat: 3 december 2005, 10:25:23
av MNorrgren
Jag kikade precis i min formelsamling för att kolla var det exakta talet var.

735,5 Watt = 1Hk.

Där har ni det exakta, men man säger generellt att 736 watt = 1Hk.

Postat: 3 december 2005, 10:52:12
av grym
hm, kanske inte är rätt person att svara på frågan, för skulle jag bygga en cykeldriven generator skulle jag kolla efter en påhängsmotor dagen efter :twisted:

mitt allternativ är en bilgenerator,hög utväxling med kuggrem för minsta förlust på utväxlingen och sedan ta bort regulatorn och ersätta det med en reglerbar spänning från batteriet, då kan du reglera strömmen om du trampar rimligt fort
och om du reglera strömmen reglerar du momentet samtidigt, eller rättare sagt man reglerar effekten manuellt för att passa mot det man har ork att leverera
fördelen är att du kan välja vilket varvtal och moment du vill ha, inte det som batteri/regulator skulle ge, naturligtvis får man hålla koll så man inte överladdar batteriet

en enkel pulskvots reglering till magnetiseringen är både lätt att bygga och energieffektiv

Postat: 7 december 2005, 21:34:42
av Sparkz
Jag hjälpte min gamla lärare från mellanstadiet med ett sånt projekt för http://www.tanknik.com.
Generatorn drevs med rem från svänghjulet på en träningscykel och det räckte fint för att driva en liten 12V TV och videokamera. Inget batteri eller kondensator, men vi fick starta magnetiseringslindningen med ett 9V batteri.