BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av hanzibal »

BBC gick ju i bräschen på 70/80-talet och nu tycks de ta upp spåret igen:

BBC tar täten på nytt?
http://www.idg.se/2.1085/1.653802/micro ... spberry-pi
image.jpeg
Förvisso kan man ju även spåra Raspberry Pi tillbaka till BBC men Micro Bit känns ju också trevlig.

http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... -micro-bit
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst är det intressant. Jätteintressant.
Men precis som andra sköna enheter, Raspberry, Pokeehokkye, Esp8266! och Arduino, så är det väl egentligen bara Arduiono som har lyft!
Verktyget är lättförståelig programvara och många exempel.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av gOry »

Man borde väl kunna köra Arduino på M0?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av lillahuset »

Jag förstår inte vurmen för Arduino. :doubt: Varför inte välja Python? Då lär man sig iallafall något man kan ha glädje av på sikt.
Arduino känns lite som Dynamic C. En "kludge". https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_Se ... #Dynamic_C
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av gOry »

Handlar egentligen inte om vilket språk man har mest nytta av. Handlar om att skapa ett intresse. Lär man sig något språk och förstår sig på tänket så har man lättare att gå vidare. I slutänden så är de flesta språk rätt lika.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Min mening var inte att lyfta fram språket med sketcher. Utan det att man se hur andra har löst handfasta grejor.
Jag har varit nere hos Elektrokit och tjuvlyssnat på elever från Malmö Högskola, som har stor del i framgången, diskuterat olika lösningar. När flera gör samma uppgift blir det oftast klart vilken väg som är bättre.
Jag uppmanade ofta våra anställda att göra om ett jobb, när de var klara. På det viset vässar man lösningar.
Det är de goda exemplen som segrar, såväl i livet som med realtidsOS!

Och kom ihåg , det är sällan som den bästa produkten vinner, utan den som folk, av olika anledningar, har lättast att ta till sig
Säger bara Vespa och VHS som exempel.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tror inte att de som börjar använda Arduino för språkets skull, utan för att det är mycket enkelt att komma igång och bygga små system med och dessutom skitbilligt om man handlar från t.ex ebay. Det finns massor av lättillgängliga lösningar för i stort sett vad som helst när det gäller hemelektonik. Alla typer av givare m.m för att byga svävare, ubåtar, övervakning av sommarstugan m.m. Språket komer säkert i andra hand i början. Sedan lär man sig mer och mer programering genom att det man klistrar och kopierar inte är exakt det man vill ha.

Bland det första jag gjorde när jag hoppade på Arduino var en brevvåg bestående av en lastgivare en Arduino och en Bluetoothmodul som sände och presenterade vikten direkt på min mobiltelefon. Det var inte svårare än att vilken nybörjare som helst hade fixat med hjälp av de beskrivningar man kan hitta på t.ex YouTube.

Det ramlade in 2 inlägg medan jag skrev detta och de beskriver ju i princip samma sak som jag.

Edit: Jag glömde fråga varför man har mer nytta för framtiden av att lära sig Phyton I stället för C?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av lillahuset »

Jag föredrar C men Python, förutom att det är extremt kraftfullt, är visst dagens "förstaspråk". I min ungdom var det först BASIC och sedan Pascal. Därefter blev det väl C++ och Java. Jag gillar varken det ena eller det andra. Python skulle jag däremot gärna lära mig men jag är nog för präglad av C för att lära mig något nytt. Men vem vet? :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

lillahuset! Jag tror inte att vari sig TS eller jag som tog upp Arduino frågade något om språk!
Kan man be om att hålla tråden där den hör hemma. Dvs hur lyckas man med en liten dator!

Det är tillämplingsmaterialet som ger svaret. Jag tog upp Högskolan och dess lärare, men även Lawicels material är gott!

Det är alltid innehållet och budskapet som är viktigt! Inte språket! Så ge dig nu!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av lillahuset »

Lasp: Lugn och fin nu. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här är ju spännande som helst. Det visar på det vettiga i att satsa på kidsen men produkter som är lätta att använda och förstå.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av hanzibal »

Hoppsan, såg nu att jag av misstag skapat tråden i fel forumavdelning. Sorry.

Kanske någon moderator kan flytta till "Allmänt" eller "Inbäddade system / Inbyggda system".
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av gOry »

Tänk om man fick en sån här att labba med i skolan när man gick i sjuan istället för den fm-transistorradio vi fick löda ihop på en platta med kopparspikar. :|
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: BBC tar täten på nytt med Micro Bit?

Inlägg av hanzibal »

Var glad för det du, annars hade du inte varit där du är :razz:
Skriv svar