Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan inte släppa Wave Table-modulen ... noterar att EPROMar är himla dyra (BHiAB) men billiga på Unicorn-Electronics (och AliX fast de är säkert ryckta från någonstans).

Hur programmerar man ett EPROM? Jag hittar DIY-grunkor med Arduino. Det kan lösa ett annat litet problem förresten.

Vad är en bin-fil? Tydligen en sorts binärfil. Jag har en sådan och om jag kunde "packa upp" den och skeppa över den till Arduino-programmeraren vore det ju guld värt.

Om det inte funkar, hur fixar man bra värden till PROMet? Tja man får bestämma sig för vilka vågformer man vill skapa. Schemat ovan hintar om 64 olika vågformer. Det kan ju inte vara så svårt: sinus, triangel, sågtand, omvänd sågkant och .... :humm: ... bara 60 vågformer kvar alltså.

På bordet - WASP-filtret. Jag är inte lycklig att jag inte har schema över hur panelen ska kopplas in och schemat nedan ger bara viss (dubbel hjälp, för det beskriver ver 1.0) medan schemat för ver 2.0 både är klarare och oklarare. Jag har fått ringa ut hur potarna och omkopplaren ska monteras. :roll:

Bild
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kodar-holger »

Vad är det för EPROM? Av vissa storlekar har jag sannolikt betydligt fler än min återstående förväntade livstidsförbrukning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ken Stone säger 2716 eller 2732. Jag har bin-filen men har inte kollat för vilket PROM den är avsedd.

Här har jag mer om modulen: https://sdiy.info/wiki/CGS_wavetable_for_VCOs

Den här var bättre: http://www.synthpanel.com/modules/wavetable.html
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kursiv »

Salig blandning av spänningar på modulerna. Fungerar gates och trigs tillfredställande bra? Kanske är samma tröskelvärden för dem trots att det är olika matningsspänning?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kodar-holger »

Tyvärr inga så små. 2764 finns men passar inte för den har fler ben. Men om du inte har färdiga PCB utan kan passa in något större så...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

kursiv skrev: 11 april 2023, 23:14:58 Salig blandning av spänningar på modulerna. Fungerar gates och trigs tillfredställande bra? Kanske är samma tröskelvärden för dem trots att det är olika matningsspänning?
Många 12V-moduler går på 15V (med smärre justeringar av kritiska komponenter) och många 15V-moduler går på 12V (med smärre justeringar av kritiska komponenter). Det mesta är ju standardiserat så om en gatesignal är 5 eller 7 eller 10V ska just inte spela roll, det sitter ofta normerande komponenter på ingångarna. För CV gäller 1V/oktav.

Kolla det här schemat för en burst-generator. Både trigg- och klocksignal tas om hand av en komparator som detekterar allt över 1.3V.
Cgs_schem_burst_generator.gif
Kodar-Holger skrev:Tyvärr inga så små. 2764 finns men passar inte för den har fler ben. Men om du inte har färdiga PCB utan kan passa in något större så...
Fungerar appselut. Man kan ju programmera halva eller 1/4 bara och jorda överflödiga adressledningar. Dock har detta projekt ganska låg prioritet för nu är det alla dessa =)(()&/%¤#/& kontakter jag måste leta upp och byta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kursiv »

Ahaa! Ganska snällt då. Hade varit kul att se hur det låter när du fått ihop allt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt på föregående sida kan du i alla fall höra lite hur Das Ultimate kan låta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fan vad roligt ... glapp i kontakten (3-pol DIN) till min lödkolv. Frågan är, hur byter jag ut den kontakten mot en ny. Jag menar hur löder jag in den??? Jag har en kinesisk kompakt sak med tempkontrollerad spets (antar jag). Jag försökte löda med den förut men det var något fel som var trasigt ... eller om effekten inte räckte till. (Det verkar i alla fall funka nu med kineskolven).
IMG_6600.JPG
Blev klar med en annan modul, fast den har varit hoplödd och monterad för massa år sedan men fick nu anpassas till min udda modulstandard. Det är en USB-MIDI till CV/gate (URRRK!).
IMG_6598.JPG
På annat håll plockade jag upp detta synnerligen talande flödesdiagram ... :vissla:
_20221108_094544.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En XR-VCO vilken har en XR2206 som kärna är färdigkopplad men ännu inte testad. Då har jag tre sådana. Men jag har också en massa XR2206 från olika källor, bl a Kina. Måste kolla upp se vilka som fungerar och hur.
Nu löddrar vi burst-generatorn. Om jag inte skrivit om den är det en modul som, när den får en triggsignal, skickar ut valbart 1-9 pulser i varierbar sprutt. Den här kan fungera t ex med en Step Rythm modul (typ Bartons BMC39). Burstmodulen kan triggas vid vissa steg i en sekvens och rassla ut ett par snabba pulser som i sin tur triggar en enveloppgenerator vilken då skapar ett "rasslande" ljud kallat "ratchening": Ratcheting: A Quick Overview.

För att inte hjärnan ska förstöras av allt mätande av sladdstumpar, skalanden av desamma och lödande på plats, och vad gäller speciellt Cat Girl Synths moduler där jag konterar korten lite annorlunda ett himla fiddlande, lyssnar jag på riktigt skön musik:

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

XR2206 är intressant! Har byggt flertalet funktion generatorer med dessa!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror det är lite kvalitet på dem; har inte spanat på specen men jämför man med de andra VCOer jag har (och måste kolla upp) är ju själva kärnan liksom färdig och man har ju bara att få till lin/exp-konverteraren.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

Ja, så är det!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så ä att, lärde jag mig att man sa i Karlshamnstrakten.

När jag travade tillbaka efter att ha källsorterat förpackningar efter alla konstens reglar tänkte jag på ett kort (40-50cm) metallrör jag har stående och om det gick att göra något kul av det. Man kunde t ex borra en rad hål och trycka in en radda fotodioder eller fotomotstånd och så kunde man koda av dessa och spela på röret som på en blockflöjt.

Sedan gled tankarna vidare till tio stycken "TTP223 Touch button module Self-Locking/No-Locking Capacitive switch single channel modifies sensor" (på aliexpressiska). Vad ska jag göra av dem?

Bild

Någon hade monterat dem under en plexiglasskiva och fått dem att funka finfint (YT).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Funderar fortfarande (eftersom de ligger på köksbordet) på de där touchknapparna...

Idag var det vernissage på pangsjonärsklubben och bland alla tavlor och virkade hattar hade jag utställt en korsett och några syntetiska grunkor. Noterar nu att när jag försökte sätta ett 9V batteri på plats i sekvensern lyckades jag väl i hastigfarten klämma in det fel (bakvänt) men byte av kretsarna (40106 och 4017) ska väl lösa detta. Tyckte annars att den sorgfälligt färdigställda modulen blev bra - en plexiglasbit som lackades på baksidan och så försökte jag beta undan färg för att dra över ett lager färg till för att text skulle synas.
IMG_6723.JPG
Jag ska fräsa spår längs frankanterna i träskivorna jag köpte så jag kan peta in plyfastrips (ev förstärkta) och skruva modulerna i dessa. Istället för att försöka måtta in hyllbitarna som i gamla låddan får jag nu en 20-22mm bred bit som positioneras enklare.
IMG_1510.JPG
Sedan en STOR fundering - jag måste ju trimma mina oscillatorer, eller stämma dem. Hur gör man det? Två saker ska stämma: 1V/oktav och högsta tonen. Övre gränsen får jag läsa på om men att ställa 1V per oktav är "enklare och jag ser två vägar att gå.
Man kan bygga en exakt kalibrator som ger 0V, 1V, 2V ... och trimma in så VCOerna ger exakt en oktav högre frekvens med varje steg. Eller matar man bara på med spänning men mäter väldigt exakt (4 1/" - 5 1/2 siffror). Att ha en kalibrator verkar annars lite lyxigt men VÄLDIGT behändigt. Jag hittar LT1021C och LM336Z-5.0 (5V = 5 oktaver) och TL431ACLP (justerbar). LM4040 är en 10V-referens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar