Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Hur blev kaffet ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kaffet helt OK. Nordquists Gran Dia med grädde och lite kex med ost, västkustsallad resp jordnötssmör.

Nu löder jag brusgeneratorn, ekot/hörlursförstärkaren och VCA. Var dock tvungen att leta reda på ett förstoringsglas för att kunna läsa mikropunkterna på kondingarna. Motstånden mäter jag upp för det är för klyddigt med färgbanden men min LCR-meter har tappat spänningen (Batteriet slut). Kan det vara så att jag kan få lite ljud sedan??

Något som är lite snorigt är distanserna som används vid monteringen. De sitter på ovansidan normalt men jag får ta bort när jag ska rikta in omkopplare och potentiometrar eftersom dessa ska in på den sidan - all elektronik monteras på undersidan medan alla knappar och rattar och blinkenlights sitter på ovansidan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ingen bild säger mer än 1000 trådar ....

Gult = dagens löddrande:
abra_845.jpg
abra_846.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Ett riktigt pilljobb. Hoppas du har bra belysning !
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min LEDhund skäller om jag placerar komponenterna fel ...

Tyvärr har Soundtronics (taskigt namn egentligen) lagt detta kit på hyllan - för få sålda kanske? Men kitet jag köpt är fantastiskt - allt sorterat i separata påsar med BOMar i varje påse. Tyvärr, som jag skrev annorstädes, måste man ta hem ett gäng tidningar (kostar pengar) där synten är presenterad med info och uppgifter om hur man trimmar och justerar.

Ska jag ha en sista åsikt hade det varit roligt om den här synten varit patchad rakt av även om alla omkopplare snabbt kopplar ihop rätt moduler med varandra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så kan det låta:

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Monterat S&H (Sample and Hold) och Repeat Trigg (som gör att enveloppgeneratorerna tuggar på undefär som några oscillatorer) och kastar dit lågfrekvensoscillatorerna (LFO) alldeles strax.

Jag såg lite kul inlägg på Muff Wiggler (syntforum) där det fanns memes om nätdelar. Man kan få vilka knasiga och fantastiska funktioner som helst till sin (modular)synt men knappt en vettig nätdel. De nätdelar som finns (och den till Ultimaten) består av en LM7812 och en LM7912 och lite filterkondingar. Man kan ju säga att max strömuttag är runt 1A.

Efter lite sökande på AliX har jag grävt fram tre snarliga förslag till (färdiga) nätdelar som skulle kunna ge ganska mycket TJONG:

https://www.aliexpress.com/item/1005003198739333.html - den här ger ganska liten ström, 0.46A och både plus och minus måste belastas lika. Jag tror man kan hitta färdiga linja nätaggregat som funkar bättre.

https://www.aliexpress.com/item/1005002953131719.html - en modell som har separata kretsar för plus och minus. Här pratas om en typisk ström på 3.5A. Käckt är ju att man matar med en monopolär spänning.

https://www.aliexpress.com/item/32998481224.html - slutligen den här som känns lite overkill nästan. Den har tre utspänningar och passar inte alls, ser jag nu. Jag har sett sådana här boxar med två spänningar och effekter på 60W vilket räcker att steka de flesta syntar utan att slösa på grillolja.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man blir duktig på att läsa mikropunkterna på komponenterna. Det här är säkert en diod (två ben) som heter .... IIC-101.
IMG_4203.JPG
Jag monterade ett gäng moduler utan rattar och knappar men nu åkte alla i. De ska givetvis matchas mot frontplåten ... :eh: :humf: :humm:
IMG_4204.JPG
IMG_4206.JPG
Ska sägas att instruktionerna är ganska bra och med kitet var medskickat skruvar och distanser som bara skulle användas vid montagearbetet. Sånt gillar vi skarpt. Frontplåten skruvas ihop med kretskortet och så läggs en film över alltihopa, och den hålls på plats av muttrarna till omkopplarna.
IMG_4207.JPG
MIDI-komponenterna är kvar att löda på plats och så måste jag såga till träbitarna som ska utgöra chassi ... och fräsa dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ultimaten ska få en trälåda och trimmas men någon annanstans fick jag frågan om läget med T2000-synten, men den har definitivt hamnat på översta hyllan men den hamnade nog där för trixet med potentiometrarna vars axlar behövde vara några millimeter längre (se nedan).

Ungefär så här ska det bli men jag behöver trimma axlarna, men sen. Och en låda. Och ett klaviatur.
IMG_4238.JPG
IMG_4240.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tre moduler nästan klara - VCLFO (spänningsstyrd LFO), programmerbar rytmgenerator och en multiplier/divider som beroende på tar en klockpuls och ökar eller minskar frekvensen, spänningsstyrd dessutom :mrgreen: ).
I paketet återfinns 1song, en sorts självspelande grunka och en 4-ratts sekvenser och så QVCAn till vilken det ska komma komponenter om ett halvår :gah:
IMG_4252.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är mycket time-sharing och alldeles för mycket dödtid men jag har en idé för ett vårligt evenemang och borde få till modularen till vilken jag just nu beställer hem komponenter till en sekvenser och enveloppgeneratorer.
Noterar också att det är himla trångt speciellt som jag ska in lite mer i racken och jag får nog göra om panelerna till en VCO alla tre enveloppgeneratorerna (ska bli 4 stycken är det tänkt) och ekot ... och S&H jämte arpeggiatorn. Det blir några cm här och där och jag kan nog trycka in någon mixer, en joystick och ... nåt mer.
Rotation of IMG_4437.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Snyggt! Är det Bartons moduler?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Snyggt, mycket pillande där, både elektroniskt och mekaniskt.
När deadline för att vara med på HIFI syntmässan?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bocadillo skrev: 10 november 2022, 12:37:47 Snyggt! Är det Bartons moduler?
Det är en salig blandning: YuSynth, MFOS, ThomasHenry, CatGirlSynth och Barton.
VCO: Yusynt med LM398 resp 2SC1583, TH XR2206
VCF: MFOS 4-pol, Polivoks, EMS
VCA: TH VCA, CGS tube-VCA, Neutron QVCA
ADSR: Yusynth, CGS-78
LFO: EMM QLFO, BMS VCLFO, CGS Psych-LFO, MFOS 2xLFO
Noise: CGS Digital Noise, Yusynt Noise+S&H
RingMod: MFOS
Sequencer: MFOS 2x16/32-step, TH 16-step, BMS 4-knob, BMS 1-song, BMS Trigg-sekvenser, CGS Infinite Melody, PE 128-step
Övrigt: MFOS Kbd kontroller, BMS Quantizer, BMS Arpeggiator, BMS Mult/Div, CGS Analog Shift reg, Midi2CV (minimodul som är så liten att jag inte hittar den just nu).

Jag kan ha missat något. Jag ska fixa en joystick (glädjepinne har jag - med potar), behöver mixer-moduler och skulle greja panorering helst. Vill ju ha stereoutgång.

Det här är en cancer-synt; den har liksom vuxit ohejdat och jag har kastat in moduler som jag tyckt varit coola. Jag har lagt mesta jobbet att löda korten och "designa" panelerna medan få moduler faktiskt är klara = inte lött ihop korten med potar och kontakter :roll: .
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 10 november 2022, 15:04:24, redigerad totalt 1 gång.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Det här är en cancer-synt; den har liksom vuxit ohejdat och jag har kastat in moduler som jag tyckt varit coola.
Låter som en typisk eurorackmodular, hehe...
Skriv svar