Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör en egen ....

[VISA]
7U standard :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade en bra YT-kanal. Det bra är att TOIL (kanalen) presenterar en rad funktioner man behöver till sin synt och ger sedan några exempel på moduler för varje sådan funktion. En del info för DIYare ligger på GitHub osv.
Han visar också exempel på olika patchar man kan göra för att få vissa ljud.

TOILs YouTubekanal

Jag fick ett paket från Tüskland (Reichelt) idag och löder väl ihop de sista modulerna imorgon.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som vanligt fattas det alltid något medan somligt annat dyker upp som en skänk från ovan.

Det här är INTE en kommod från himlen:
IMG_4579.JPG
GÖR OM GÖR RÄTT!

Electrokit hade inte 78L05 på lager och jag hade lyckats beställa en en 79L05 från Tüskland. Det fick bli en "fulvariant".
IMG_4570.JPG
Jag fick hem kontakter och lite annat från Thonk i England och en påse från Electrokit så nu har jag kunnat komma lite framåt.

Hursomhelst - borra ny frontplåt till 1Song och löda klart ett otal moduler jämte en front till en VCO, fixa till en mixer (2 x 3 kanaler och gärna med panorering), en klockmodul med nerdelare och jag hittade en enkel med ändå avancerad (kul) sekvenser. Visserligen var den en 4-stegs men kan enkel ändras till en 8-stegs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Tema har 7805 på lager ... Jag har nog en och annan liggande också
Fast det är väl så isigt i din stad att du inte kan åka till götet
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag beställde ju fel från tyskarna ... :doh: SEdan tänkte jag ta mig ner till Götlaborg och spände på mig skrillorna och drog iväg men strax söder om Lilla Edet hade dom djävlarna saltat och sandat motorvägen ...

Den där lilla lödövningen var ju annars behändig träning inför vårens stora övning - två 14 pinnars och två 16-pinnars jämte fyra 8-pinnars SMD-IC och ett gäng annat smått skit lagom litet att fastna under naglarna.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Man kan ju lösa strömmatningsproblemet med en extern enhet..Jag byggde in en vanlig trafo 2x12V och 1,5A i en liten låda med regulatorer och glättning, säkring och powerswitch. Sedan kabel ut med en DINkontakt med färdig +12-0– -12V. Man väljer lämpligen en ”udda” DIN som inte passar i MIDI-uttag eller annat. Det är visserligen inte så ”käckt” med extern trafo men man slipper mycket råddande i synth-lådan.

Du hade en bra uppsättning filter såg jag, men ingen Moog-VCF? Jag byggde ett efter ett schema på Foniks sida:

http://www.modular.fonik.de/files/EFMfo ... 2_VCF2.pdf

Jag handmatchade transitorerna till ungefär 1% noggrannhet (vanliga BC550). Det låter otroligt bra!

Såg du förresten att Electrokit har börjat sälja synth-chip från SSI? Väldigt bra priser också…
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det närmaste enn Moogfilter jag kommer är Yusynths ladder-filter:

https://yusynth.net/Modular/index_en.html

https://yusynth.net/Modular/Commun/MOOG ... er-sch.jpg

Jag börjar sakta gå igenom och kolla status och hittar ett och annat som inte är riktigt klart för att stoppas i kabinettet. Det är en och annan fullödning, komponenter som fattas och inga anslutningar mellan kort och panel.

Jag anfäktades av en tanke att ha en trafo med likriktare och grovfilter och i min rack ha en regulator och ytterligare filter för varje rad. Tittar man på specar till moduler ligger de på 10-15mA/pol/modul. Tio moduler skulle kunna suga i sig 100-150mA så att mata ett helt rack med LM7812/7912 verkar inte alldeles tokigt.

Jag har beställt 2164 från Electrokit och såg nu att de hade mycket men bara ytmonterat. :cry: Jag har ju en 2240, VCO som skulle vara till en VC LFO men jag har ju en 2xVCLFO byggd och jag kanske bara gör en enkel VCO till (är sex stycken VCOer för mycket??).
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja lite synd att det är ytmonterat. Man kan ju sätta dem på adapter visserligen…. VCO:n verkar vara betydligt enklare att kalibrera än 3340:n.

Angående antal VCO:er - Keith Emersons modular hade 3 VCO…….
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som är kul med modularsyntar är ju att man kan välja och vraka vilka funktioner man vill ha. Att man har tre eller fler filter kan ju vara en "fördel" då olika filter låter olika.
Jag umgås med tankar om att ha stereo ut och måste därför ha en mixer med panorering och det blir ju därför också lite av nödtvång att ha flera funktioner dubblerade.

Undras om jag kommer ihåg vad jag senaste tittade på i syntväg på YouTube ... :humm: ... det var om en clock/divider och så något om sequential switches. Ska man köra regenerativ musik får man nog fundera på sådana moduler.
Jag har ett kort till en VCF (switched capacitor) liggande på Elby-Design men jag kanske borde lägga på några kort till så frakten/kort inte blir orimlig.

SEquential Switch

Gate Sequencer
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja fler VCO och VCF ger ju möjlighet till större variation. VCF:er färgar på olika sätt så olika typer har sitt berättigande!
Jag gillar ju att leka med arpeggiatorer och sequencers så helt rätt att ha olika sådana klock och sekvens-mojänger i synthen.
Sedan handlar det ju om hur mycket plats man har till förfogande……😬
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag byggde ju ut för nåt år sedan för att få plats med några få extra moduler men nu får inte de plats längre ... :oops: Jag får lägga mina sekvensers externt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sågade (om) träpinnarna till syntkabinettet för att få det lutande. Fixade inte att sänka sågklingan för att göra försänkning för frontplåten. Jag får leta efter något ställe som har en bra bordssåg med höj- och sänkbar klinga.
Däremot fick jag till gavlarna men inser att de kunde kortas lite. Pinnarna är egentligen lite för grova men det blir bra ändå.
IMG_4656.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Jag har justersåg. Går det att skicka?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska till språkkaféet men fixar en skiss när jag är tillbaka (och har ätit Schrimp Dianne).

Går det att skicka??? Skiter påven i skogen .... FEL! Är björnen katolik???
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Jag tänkte om ramen är isärtagbar innan den slutligen limmas med Bäverklister?
Skriv svar