Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

HUGGBÄVERN skrev: 25 november 2022, 15:57:17 Sågade (om) träpinnarna till syntkabinettet för att få det lutande. Fixade inte att sänka sågklingan för att göra försänkning för frontplåten. Jag får leta efter något ställe som har en bra bordssåg med höj- och sänkbar klinga.
Däremot fick jag till gavlarna men inser att de kunde kortas lite. Pinnarna är egentligen lite för grova men det blir bra ändå.

IMG_4656.JPG
En försänkning låter som ett jobb för en överhandsfräs.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Går även bra med en bordcirkelsåg om man kan såga hela vägen. Vilket är svårt om den är hoplimmad med Björnlim.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina 10-varvspotar funkar bara halvvägs. Efter dryg 40kohm är det tväravbrott.

Vill inte klippa/borra/lacka nya paneler (tror det bara är två) men tänker att jag skulle kunna köra med en koncentrisk potentiometer för grov- fininställning (*).
XR-VCO.jpg

(*) Jag har nån sådan pot som sitter i någon D-förstärkare och det är rätt käckt. Dock tar AliX 50-60 spänn för en pot + 40-50 för dubbelratten. Sedan tillkommer ytterligare 30-50 spänn för frakten. Das Musikding i Tyskland säljer mycket billigare men har slut i lager på rattar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hämtar kraft ....

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En bra sak med nya projekt är att man slipper ångesten när gamla ska avslutas ...
Här är dock ett nytt som ger mig ångest nästan innan jag börjat. Jag sprang på en cool sekvenser som i original bara är en 4-stegs men där man kan växla mellan en rad rattar (potar) och VC-ingångar. En pseudo-random generator kan klocka sekvensen i lite oordning och en omkopplare kan ge extra udda kombinationer. Jag vill ha 8 potar, inga VC-ingångar men behåller slumpgeneratorn och bygger på veroboard, och där börjar mina bekymmer.

Jag ser folk göra snygga (nåja) konstruktioner på veroboard eller strip-board som det ofta kallas men hur gör man ett snyggt bygge som inte innebär massa sladdstumpar kors och tvärs och då gärna över komponenterna i kopplingen? Jag vet att jag gör det onödigt svårt för mig då jag sitter fast i pcb-tankar och det är många anslutningar mellan kretsar men få passiva komponenter som man kan brygga med.
PHOBOs.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer att beställa tydligen (en omvänd potentiometer (500K rev log), några 14-pins socklar, en omkopplare on-off-on (och några till eftersom de går åt) och jag hittade ganska slimmade potentiometerrattar på Think (UK). (Till sekvensern ovan)

Jag har någonstans i samlingarna en menande skämtteckning med texten "... jaga sanningar så man slipper fånga dem ..."

Den här besten lurar nere i källaren. Jag har gjort ett grovt misstag med den redan men jag kanske hittar någon som kan fixa nya paneler till fronten (det fattas en dessutom). Åtta kretskort ska stoppas i, jag ska fixa en järnpinne som ska låsa fast dem på undersidan. Nätdelen (nätbrunn/trafo/likriktare/filterkondingar) ska bytas - har en toroidtrafo liggande för detta speciellt. Alla potar och vridomkopplare är bytta och jag har hittat nya rattar som påminner om originalen.
I sin låda (gjord för estradbruk och kommer i en massiv låda som väger ar-ton) är den otymplig men frågan är om jag åtgärdar?! Behringer samarbetar med Vladimir Kuzmin (Polivoksens designer) om att ta fram en Behringer-Polivoks. Det kan bli spännande!

Tills vidare på börjar jag nya projekt så jag slipper slutföra gamla ... :vissla:
IMG_4836.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite långsamt går det men viss liten framgång med att löda små sladdsnuttar på mina moduler. Tyvärr blir det inte alltid så vacker.

Sedan hotar mörka moln i fjärran. Sex mönsterkort är på väg in från Australien:
CGS306 - Burst Generator: Skapar en serie gatesignaler, 1-8 stycken i rad. Triggas.
CGS318 - Quad Drum Simulator: Fur trumsimulatorer ger, vid triggning olika trumljud.
CGS51 - Weighted Random Switch: kopplar lite slumpmässigt en av fyra ingångar till en utgång.
CGS95 - Reverb: En ekomodul byggd på ett eko/reverb-block.
CGS57 - Bi-N-Tic Filter: Switchat kondensatorfilter (udda)
CGS349 - Twin CMOS VCF: Filter som är uppbyggd av CMOS-kretsar.

Det som stör mig lite är att dokumentation är en aning skral. Jag har fått ihop BOMar till alla och scheman och skisser hur allt ska kopplas ihop men det fattas en hel del info fortfarande och somlig info kan vara förlegad.

Sedan hoppas jag att paketet som lämnade Melbourne för 7 dagar sedan inte har ramlat av jordklotet. Australien ligger ju under jorden så risken finns.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Paketet från Australien har landat (i Stockholm).

Tyska paketet landade igår och jag monterade dit dubbelpoten. Jag måste sätta en bricka på insidan också eftersom hålet är lite för stort. Rattarna var mindre än jag tänkte mig men detta kan ju fungera; grovinställning på stora ratten och finjustering på den lilla. Det rör sig om 5-6 oktaver.
IMG_5093.JPG
________________________________________________________

Jag har ett projekt med en SN76477 ljudchip, vilket tillsammans med ett fåtal extra kretsar blir (nästan) en hel synt och jag har några till av detta chip (men varför packade man chipet i en kapsel med en udda bendelning??).
Men nu sprang jag på en ny tråd på LookMumNoComputer där någon tittat på en programmerbar ljudkrets (Yamaha?). Emedan 76477an enkelt styrs via ett otal analoga ingångar styrs Yamahakretsen av register på chipet och man måste skriva in data i registren för att styra oscillatorer och diverse sekvensfunktioner, förstärkare, brusgenerator och sk*t.
Ytligt sett är denna och liknande kretsar inte lika versatila som 76477 om man nu inte maxar sina programmeringsförmågor, eftersom man måste ha nån sorts "intelligens" som skriver (ljudliga) instruktioner till kretsarna.
Jag har en AY-3-8910 resp en SN76489, som båda är programerbara och inte på något sätt ohanterbara. De har 8 data/adress-ingångar, signaler för läs/skriv/chip select och analogutgång. Man skriver in i registren genom att skicka in två bytes - en för att välja register och en för data som ska skrivas i registret. Detta data berättar vad som ska komma ut på analogutgången.
För AY-3-8910 ser registren ut såhär:
R0-1: Kanal A grov/fin-inställning av frekvens
R2-3: Kanal B grov/fin-inställning av frekvens
R4-5: Kanal C grov/fin-inställning av frekvens
R6: Brusgenerator
R7: Enable in/ut, brus, ton (kretsen har digitala in/utgångar)
R10: Amplitud kanal A
R11: Amplitud kanal B
R12: Amplitud kanal C
R13-14: Enveloppperiod
R15: Enveloppgenerator/cykel

Det finns lite exempel på nätet där sådana här kretsar använts och då styrs av en Arduino, PIC eller en Teensy. Tricket är att liksom titta i båda ändar - hur ska modulen se ut från användarens sida? Ska man ha en panel med massa rattar och knappar som motsvarar vad som ska skrivas i registren, eller ska man styra helt via MIDI?? Och beroende hur användargränssnittet måste man skriva styrprogrammet efter detta.
Här är data på mina båda kretsar.

http://www.pastisch.se/HF/AY-3-8910.pdf

http://www.pastisch.se/HF/SN76489AN.pdf

Lite ljudexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=9UvnqF7i0mw

https://www.youtube.com/watch?v=zxemavFbjYE

https://www.youtube.com/watch?v=_h3KB9-uvTU

https://www.youtube.com/watch?v=fPRPqmMjrqE

https://www.youtube.com/watch?v=4m38570sYJA
[VISA]
Fast ärligt, de där dataspelsljuden låter rent för jävligt :trash:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Väldigt snygg trälåda må jag säga! Blir ju en riktig monstersynth!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Just nu har jag lött en av VCO-modulerna. Det är Tomas Henrys XR-VCO med XR2206 som kärna. Det är lite pilligt att få till alla sladdsnuttar, somliga någon cm mellan rattar/knappar och kretskort. Sedan måste jag leta upp min planka med +/-12V aggregatet så jag kan börja testa.

Jag sålde min Behringer Crave, vilken var perfekt för att testa allehanda grejer med och min Anushri verkar inte funka (förutom de digitala delarna).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

XR-VCO #1 klar (men inte testad/trimmad). Dubbelpoten är lite liten men inser att det kommer att funka sketabra; innerratten grov- och ytterratten fininställning. Nu hoppas jag att det låter bra för jag har tre sådana här (och två YU-VCOer och troligtvis en byggd på CEMs VCO-krets ... :vissla: ).
IMG_5213.JPG
IMG_5215.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finlir.
Behövde en komparator till nya projekten men det fanns bara ytmonterade av den önskade typen så jag fick åla till plusset. Jag hade sådana här fina kort från Kina så det blev lite jobb med finaste lödtennet och (grova) lödkolven.
IMG_5384.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rattarna på plats och MIDI-kanalväljaren.
IMG_20230117_123057_816.jpg

Törs jag spänningssätta och försöka pressa ut lite (o)ljud?? Ska kanske först se till att alla kretsar är felvända ... rättvända, menar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tog tag i modularen men jag har bundit ris till min rygg för knappt hälften av modulerna ska matas med +/-15V och resten +/-12V men det är möjligt att köra lite separat matning. Alla VCOer kör på 15V och en del VCFer och VCAer.
IMG_20230121_183721_848.jpg
Borde ... borde och borde ... gör klart min stora sekvenser. Det ska till nån (enkel) grindkrets som hindrar gatesignaler att skickas och därmed 'mutar' sekvensern.
sequencermodforgateswitches.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fy fan ... jag tänkte köra lite timesharing och högg in på min näst minsta syntsynd - Soundlab Mk2. Det är knappt hundra anslutningar mellan kort och panel och jag vet liksom inte riktigt hur jag ska ro detta i land då sladdar kommer från alla håll och ska till alla håll ... Men jag färgkodar så KANSKE det blir lättare. Men jag hittar inte en anslutning - X32 - finns på panelen men hittar INTE på kortet.

En sak till, 4mm banankontakterna är jäkligt sega att löda, varför jag nu när jag allt borde vara monterat byter mot en annan (fulare) sort med lödöron.
IMG_5597.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar