Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här var det balla kretsar som skapar en massa häftiga ljud:
https://honsitak-taiwan.com/products06.htm

Användbart?? Fan vet ...
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

Intressant! Vilka fräcka kretsar! Kan man bygga för olika ändamål! Dörrklocka, larm, timer mm.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

HUGGBÄVERN skrev: 13 november 2023, 12:24:14 Fran bygger en Sputnik-pipare:



Skulle det vara lattjo att ha en Sputnik-modul som inte gör annat än piper regelbundet, eller som Fran visade, sveper förbi sådär. Schemat finns ju där i video men PLUS_JORD ... :evil:
Hursomhelst man måste väl kunna bygga en Sputnik-pipare enklare och att få till det där med pipet som kommer och går (i volym) har jag en helt annat (tokig) idé. Jag har ett gäng mönsterkort till en enkel VCA (med tre ingångar) och om man tar två sådana kort och en LFO med triangelvåg skulle man kunna få till en panoreringsmodul - jag tänker mig stereoutgångar från modularen. Lägg därtill externa styringångar så annat kan styra panoreringsfunktionen.
Ja, vad roligt! Jag tittade nämnligen på den videon här om dagen! Tycker Fran är trevlig och hon har ju så många projekt och är så kreativ!

+ jord var ju inte så bra dock! Men så trevligt att hon använder hederliga germanium trissor så som när det begav sig! Jag har själv lite germanium 2N1305 i TO5 kopa! Det finns ju områden där dom kommer till nytta om inte annat som reservdelar!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I en "komposition" kan man tänka sig att ha det där blippet i bakgrunden, fast i en synt löser man det oändligt mycket mer komplicerat ... VCO med rätt frekvens, en klocka som triggar en enveloppgenerator som öppnar en spänningsstyrd förstärkare ett kort ögonblick ...

Fast man kan ju bygga ungefär samma krets med minusjord npn-trissor, Ge eller Si, vad man har (har uppenbarligen beställt hem väldigt många BC547 ...).

Hur effektfullt det är kan höras i den här fina låten: Doves - Satellites
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

Precis! Det är kanon det!

Ja, det går utmärkt!

BC547 är en trevligt trissa att jobba med! Så billig också så den passar även bra att labba med utan att känna dåligt sammvete!

Gillar 2N2222 alltså den varianten i TO18 kåpa. Tror den är MIL-specad?
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av gustavn »

Har du funderat på att ha en "ferrofluid"-visualisering på synthen? Ser väldigt läckert ut men vet inte hur krångligt det är att få till. Exempel på hur det kan se ut här:
https://cdm.link/2023/11/black-goo-ferrofluid-synths/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

<bild på dreglande hund>

Faktiskt har jag en tanke på något "optiskt". Jag har petat dit, limmat och skruvat fast träpinnar i kabinettet i vilka modulerna ska skruvas fast men översta plankan ska vara 45mm och jag måste såga till en träbit som är bredare än så MEN ....

... om jag sätter dit en smalare trälist och över denna fäller in vit plexiglas och bakom denna sätter en rad lysdioder i olika färg och mönster som på något sätt styrs av signalerna i synten, kunde ju det bli lite halvläckert. Det skulle ju kunna gå att lägga in någon sådan där flerfärgs adresserbar LED-remsa kanske.

Hursomhelst, tack för tipset :tumupp: .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köksbordet är överfullt av massa grejsimojs, mest moduler som fått eller ska få en ansiktslyftning i form av en kontakt för spänningsmatning. Alltmedan potatisen och broccolin kokar.

Jag har en tanke eftersom megamaskinen har många dubblerade funktioner att köra stereo och som slutknorr ha nån sorts panorama modul. Jag har pladdrat om detta förut men nu var det någon som byggt egna vactroler (*) till ett delningsfilter och eftersom jag har ett par påsar sådana och dessa komponenter är enkla att använda kunde utgöra basen i en sådan modul. Något att fnula med senare.

Under tiden tittar jag emellanåt på folks fantastiska hemmabyggda syntar och liknande. Jag ska inte vara så fjölig att jag bara kopierar rubriken från videorna och har dem som "beskrivning vad videon handlar om", utan bara listar ett gäng:





DEn här är definitivt imponerande, och titta hur den är uppbyggd!

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur i hela glödheta .... kopplar man en on-on-on-switch som en trevägs omkopplare??? Hur kontakterna funkar invändigt finns det 7000 skisser på men ... här var visst något....
Switches2_Diag_6.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av tingo »

HUGGBÄVERN skrev: 12 november 2023, 19:25:15 Eftersom jag släpade upp tygerna ur källaren kunde jag väl släpa upp de plastskyltar jag dåraktigt tog loss från Pribojens front. Jag tänkte se ur jag skulle kunna sätta tillbaka dem och inser att jag har problem.
Ursprungligen satt de fast med piggar som sedan smälts och plattats till på baksidan av alufronten. Dessa piggar (nu tillplattade) smäckte jag loss :doh: .

Jag tänkte mig nu att jag kunde dra igenom snygga svarta skruvar men vissa piggar (och där hål skulle borras) hamnar i texten på vissa skyltar. Och att limma går ju inte heller eftersom de inte är helt platta/plana på undersidan. :humm:
Det blir mye jobb, men det kan løses på følgende måte: man borrer (forsiktig) hull der som "piggene" har vært, men ikke helt igjennom. Så fester man en ny "pigg" i hullet med lim. Hvis det er plass nok, så kan "piggen" være en bolt eller en mutter.

Alternativt kan man lage en (tynn) mellomplate, slipe ned skiltene så de blir plane på baksiden, og lime dem fast på mellomplaten. Også mye jobb.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för bra tips :tumupp: !

Jag har skruvar jag köpt från Kina med en väldigt platt skalle och tänkte att jag skulle kunna använda sådana, åtminstone i hörnen av plastpanelerna. Ev skulle man kunna limma en skiva (plast) mitt under panelerna och fästa med ett bra lim eller kraftig dubbelhäftande tejp.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Om det fortfarande gäller att få fast dina paneler, så kan du ta en större bricka (typ nitbricka) och limma en försänkt maskinskruv i. Sen limmar du brickorna undertill på panelen på sidan av kanterna. Då får du bra fästpunkter = stor limmyta = bra hållkraft.
IMG_5182.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Missade att du redan skrivit att en/flera plexiglasskiva med skruvar i på lämpliga ställen vore en bra lösning.
Biltema har div plastskivor i tunnare tjocklekar.
https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/

Edit
Bitar av kretskort kan fungera då kan du löda fast skruvskallen (försänkta) i kopparytan så slipper du risken att den börjar snurra.
Så får du även ett jordplan på köpet Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här (några av) panelerna ut. Jag funderade på att fästa dem med genomgående skruv med platta skallar där jag markerat med röda prickar.
IMG_20231122_202325_732.jpg
Mycket att grubbla på, som vad det här är för recept.
IMG_8679.JPG
Så är jag igång med lillprinsens ljudmojäng. Det jobbet är egentligen enklare än det verkar, delvis för att jag ritade om placeringsschemat så det mer stämde med min verklighet.
IMG_8684.JPG
IMG_8688.JPG
Fick en galen idé att sätta in frekvensräknaren och voltmetern högst upp i racken. Frekvensräknaren får inte riktigt plats om jag inte lyfter upp displejen.
IMG_8678.JPG
Jag har inte planerat riktigt för den här grejen. Det är en 'DSP Digital Reverb Module' (https://www.aliexpress.com/item/1005006057034775.html) och den går att anpassa till en syntmodul, enligt beskrivning på Moddwiggler (https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=253880).
IMG_8674.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Ser verkligen framåt när dagen kommer då du gör någon slags premiärtestspelning/inspelning.
Hur man man ens ha koll på så många sköna rattar och reglage som skapar ljuden i modulerna?
Själv kan jag inte ens tända en tändsticka och andas samtidigt, du verkar vara multitalented.

Men det är säkert mycket kvar att bygga innan du blir klar med din Ryska supersynth.
Skriv svar