Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland drabbas man av hjärnstillestånd, som när jag börjat borra hålen för en ny panel till rör-VCAn. Jag har historiskt gjort mina paneler som en vinkel med potar och kraffs på "framsidan" och korten monterade på vinklen, men nu skulle jag montera kortet på distanser (M3) på "frampanelen". När jag märkt ut alla hål, borrat med 3mm och gick över med 6mm borr, borrade jag givetvis upp mina 3mm hål för kortet :doh: .
GÖR OM GÖR RÄTT!

Jag brukar designa en layout i Adobe Illustrator, printa ut och tejpa på plåten, körna och borra men nu tejpade jag plåten, måttade med linjal och körnade.
IMG_5631.JPG
Sedan borra-borra. Tyvärr blir det fnas när jag borrar i så tunn plåt, borret griper ibland tag i plåten och likt en bila hugger för sig av mjuk vävnad i handen, eller greppar tag i plåten och vriden till den eller eljest skapar "borrfnas", sådant man tar bort med en "deburrer". Jag använder 1ett 10mm borr och/eller en halvrund nålfil.
Drömmen hade varit ett pelarborr, och ska bara notera att det vinkliga Biltema-stativ jag har till min "powerdrill" betyder så oändligt mycket mer än att stå och borra på frihand.
IMG_5639.JPG
Dagens färger är blå, gul, grön och off-white. Blandar man två (eller fler) färger blir resultatet roligare. Idag blev det grönt och gult.
IMG_5655.JPG
Till middag blev det tonfisksallad, men med räkor istf för tonfisk. Tonfisk har jag i frysen och överväger något smaskens till helgen. Hursomhelst tror jag att hur jag än ansträngde mig kokade jag riset lite för länge och grönsakerna (hustrun skänkte mig en burk) var lite för blöta och salladen om än ätlig, blev lite blaskig.
Här är i alla fall dagens middag (jag hade gått ner 4 kilo i helgen då jag varit sängliggande halvtannat dygn och totalt saknade ork och lust att äta och tyvärr också att dricka - så mycket är nog pga uttorkning) som jag ivrigt glufsade i mig, jämte panelen som fått lite text, fyra potar och fem kontakter. De två stora hålen ska ge en glimt av röret, vilket jag lött dit fel (två ben förväxlade). Dessutom ska jag göra en del modifieringar.
mat.jpg
Efter helgens sjukdom börjat livslusten komma tillbaka, planering för kommande event (imorgon fm i Partille :fransman: ), till helgen Fagersta och Vänsterås.

PS. Det kan ha att göra med några bokstäver (PFM, BMC, OMD, DDT ...), men det där med mat och hur man äter är lite viktigt för mig. Hur andra äter bryr mig inte i ryggen, men jag blir sur när andra har åsikter min mat. Just intagandet av mat är en speciell process där gaffel OCH kniv används innovativt och i en skön harmonisk dialog. Däremot äts sallad med bara ett instrument - gafflen.

PPS. Jag hittar inte så mycket på U-tuben om just den här modulen mer än den här och några andra av samma skapare. Här visas att modulen också kan användas som dist-modul.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Morgonen började i Partille dit jag var inkommenderad för att spela huvudrollen i en liten kortfilm (kommer på en Youtubekanal när er, vad det lider). Dock följde jag instruktionerna från telefonens gps lite fel och parkerade bilen på en främmande tomt 25 meter från rätt och Råttan bestämde sig för att stod bra. "Jaja, vrid om tändningsnycklen hur mycket du vill, men här står jag bra!"

Filminspelningen gick bra och jag fick beröm. Beröm kan ju tolkas som "skitbra, polarn ...men vi ringer nån annan nästa gång ..."

Efter helgens rabiesinfektion är läget betydligt bättre men jag snyter pappersnäsdukar överfulla (låter äckligt, och det är det också). Men PostNo9rd hade levererat senaste laddningen från Electrokit och jag noterade genast tre saker: skulle beställt (fler) BC547, skulle (överhuvudtaget) beställt 20-varvs trimpotar och jag kan ha beställt komponenter till fel reverbmodul ... kan jag inte, ser jag men jag missade att avkopplingskondingarna skulle vara av SMD-typ (men det går ju att lösa).

Bild

Reverbmodulerna kommer i tre färgen - kort, medel och lång tid men det skiljer ytterst lite mellan dem och det skiljer inga yttre komponenter. Jag kör mellantid.

Så här tänker sig en konstnär att modulen ska se ut när den är färdig. Konstnären (vi kan kalla honom Lars Lärom) har missat en 5V-regulator.

Bild

Jag kan ha visat det här förut men så här gör jag när jag samlar komponenter till mina projekt. För att ha koll på allt och allt samlat printar jag ut BOMar, tejpar på en froggelitbit och trycker i komponenterna. Halvledarna hamnar separat (i detta fall för 4 projekt) med lite stanniol.
IMG_5691.JPG
Imorgon blir det till att löda. OCH jag måste ta hanom om rör-VCAn jag skrev om igår. Jag ska få fram sajten med modifikationerna så jag kan återställa. Och jag måste beställa fler minirattar från KIna ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Jag är impad över den goda ordningen. Och mängden av moduler. Får vi se dem på DIY ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av GeekJoan »

Testa att lägga en bit tyg (gammal t-shitrt) mellan borr och plåt när plåten är tunn ska du få se på "under".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Svar till Peter: Jag fyller bilen!

Svar till Geekjoan: DET måste jag bara prova. Tack för det tipset.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer svar till Peter:

Tyvärr ligger mycket i delar men somligt får jag bara skrapa ihop så gott det går men jag tänker ...

Bild

Och ...

Bild

och ...

Bild

Och ...

Bild

Och (min variant) av ...

Bild

Jag fyller på och släpar med den här ...
Megaproject.jpg
Och givetvis ställer jag stora hopp till den här:

Bild

Bara för att visa att jag sällan ligger på latsidan, när jag inte ligger på latsidan ...
IMG_2254.JPG
Nu är det Björn som satt ihop programmet så han får svara för eventealla mishaps.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tråkigheter:
Dammsugit och lyssnat igenom Tory Amos Boys For Pele. Gillar Tory men till en viss gräns. Nu får det bli Flamborough Head, en nederländsk neo-proggrupp :tumupp: .

Gett mig på mina mönsterkort från Elby-Design; jag svär lite för att man missar emellanåt med riktigt bra dokumentation. Jag fattar knappt vad modulen somliga moduler gör, än mindre hur de kopplas - varför finns det fyra 100k potar i BOMen men inga utritade på schemat????
Nåväl reverben är (nästan) färdig. Fattas en trimpot och jag kanske vill ha ett lagom kontaktdon och en panel. Jag väntar på små avstörningsdrosslar/ferriter-nånting från Kina. Kunde köra med motstånd på 10Ω, men kostade som en halv lever på Electrokit. Kom på att jag inte har några zzzztripz, så jag fäste klumpen med dubbelhäftande tejp av industriell sort. Och klupen sitter inte snett; jag tejpade fast den med frystejp när jag lödde den och sedan lossnade etiketten när jag lossade tejpen.
IMG_5707.JPG
Missade givetvis att avstörningskondingarna skulle vara ytisar, men hålisar kan ju funka de med.
IMG_5710.JPG
Intag av ren energi för att orka med mer: råstekt potatis och ett stekat kycklingbröst med en ostfylld pimiento och en grillad paprika i lake (ej salt/sur/söt). Nersköljt med Lidl-ölen och Schlätta.
IMG_5712.JPG
HÄR BRYTER VI FÖR ETT VIKTIGT MEDDELANDE: EN BRAND HAR UTBRUTIT I DALARNAS YTTRE SKÄRGÅRD DÄR ETT TANKFARTYG HAR GÅTT PÅ GRUND NÄRA SILJANSNÄS.
RYSSLAND HAR IDAG DRAGIT TILLBAKA ALLA INFILTRATÖRER OCH SABOTÖRER FRÅN SVENSK MARK - JIMMY ÅKESSONS FOLK HAR ÖVERTAGIT VERKSAMHETEN, MEDDELARE DEN RYSKE TYRANNEN FRÅN SIN KREMLA. OCH NU ÖVER TILL KULTURNYHETERNA.


Jaha, hej alla muppar och tomtebarn i avlånga grönsakslandet Sverige. I dagarna släppte den brittiska rockgruppen The Greatest Show On Earth sitt första och mycket efterlängtade album Horizon. Här är ett smakprov från den skivan - Real Cool World.



Jag har börjat bestycka det viktiga och randiga sviten, eller på engelska Weighted Random Switch. Den måttar fyra CV-ingångar och skickar igenom den kanal som är mest "viktad" ... tror jag. Hur den ska knåpas samman vete hudarna. Missar i genomläsningen av BOMen innebar missade beställningar (fattas 5 BC547, kan köra med 2N3904 men de har annan pinout ... ah ja, man får vände den helt enkelt).
Så här (enkelt :vissla: ) funkar den:
The weighted random switch is another module for introducing unpredictability into synthesizers. The original requirement was for a circuit that would, upon receiving a clock signal, randomly direct a single input to one of four outputs, but with a twist. Four knobs or control voltages could be used to sway the likelihood of one or more outputs being selected over the others.
Ett himla bra verktyg när man monterar massa småmotstånd och dioder är den där komponentbensvikaren. Ett förstoringsglas är bra när man ska inspektera.
IMG_5716.JPG
Nu hade någon någon annanstans intresserat sig för min T2000 och hoppades jag hade mönsterkort att sälja. Jag har något kvar men bättre jag delar med mig av Gerberfilerna.

Dagens gärning: Fakturerat för gårdagens reklamfilmsinspelning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

Här är en snubbe som använder tyg till tunn plåt.
Det blev bättre ju tjockare klump med tyg han hade mellan.
https://www.youtube.com/watch?v=rWU5DBO92kY

En annan variant är ju att ha två träbitar med hål rakt genom, och sen placerar man sin plåt mellan och klämmer ihop med klämmor och borrar i hålet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag testade med T-shirt idag, men den gick ju sönder :( ... Men ärligt det verkade ju faktiskt funka. Problemet jag hade var att pricka rätt och ett hål kom fel. Det får jag maskera. Nu är det 6 potar och 8 kontakter på ett veroboard som ska giftas ihop med panelen så Jag får jobba med fil för att få allt på plats.Men det får jag ta itu med imorgon.

Jag tyckte mig någonstans höra/se något om att den metoden funkar för att borra i plexiglas med. Måste bara testa. Rapport kommer strax ... imorgon.

Jag har några stora hål (för DIN-kontakter). Jag missade att man skulle ta småbitar och vika dubbla. Det får jag testa imorgon.


Jag ska testa att borra en tunn sketen panel imorgon till en MIDI-till-CV/GATE-modul. Jag tror jag har kontroll på själva modul-modulen - världens minsta. Jag har redan tappat bort den TVÅ GÅNGER och hittat den igen. Foton imorgon. Vitsen är ... jag förklarar imorgon.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär fyra moduler (kort) färdiga (nästan). Korten kommer från Elby-Design i Australien och bakom konstruktionerna står en Ken Stone (Cat Girl Synth, därv beteckningarna CGSxxx). En del kan bygga på Sergeis konstruktioner också, men skit samma.
CGS-modulerna är riktigt trevliga, eller de funktioner de erbjuder är trevliga men jag har emellanåt lite bekymmer med dem. Det handlar om dokumentation; BOMs som är inkompletta, scheman som saknar panelkomponenter, vilka ibland heller inte finns i komponentlistor. Det senare leder till att söka högt och lågt om någon annan därute har mött samma problem men löst det.

Här är de fyra första korten som är (nästan) klara (minus de komponenter som inte fanns i komponentlistorna). Det är ett reverb, ett CMOS-filter, en Weighted Random SWitch och en Burst Generator:
IMG_5740.JPG
Och här är ett gäng plåtabitar jag klippte till på jobbet igår. Jag skulle packa lite grejer men missade att fredagar är städdagar och allt fint förpackningsmaterial var kört till tippen redan.
IMG_5745.JPG
Om modulerna:
CMOS-filtret är ett vanligt spänningsstyrt filter där en CD4069 sitter i filtrets kärna.
Reverb-modulen är ett eko eller delay med stereoutgång.
Weighted Random Switch styrs av fyra inspänningar och släpper igenom den som är högst, fast lite mer "proportionellt".
Burst Generator triggas och skickar då iväg en skur triggpulser.
Känns som jag presenterat dessa moduler redan.
Nu har jag tre kort kvar att bygga men först ska jag borra hål och offra mer av min gamla T-shirt.

Här hittade jag en video där man bland annat jobbar med en Weighted Random Switch.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Körnat massa plåtbitar och kört sönder ett 2.5mm borr :x . Imorgon borrar jag upp alla hålen i alla plåtabitarna. Det roliga blir att lacka dehäringa.

Jag inser ett annat stort problem som tornar upp sig likt en tsunamivåg ... Hur ska dessa moduler kopplas ihop?? Illa nog är att de finns i två spänningar, men det är ju ett världsligt problem.

Jag har i alla fall beställt ett knippe, 5 x 4 längder, patchkablar, typ sådana här. Förväntningarna är höga då jag beställt från Kina där dessa kablar kostar en bråkdel av vad Syntbutiken i England eller USA tar.
patchkabel.jpg
Mina kablar var ljusgröna, ljusblå, gula och vita och av längderna 15, 30, 45 och 60 cm. Jag får säkert fylla på med fler sladdar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

nYA PANELER SOM DOCK GNÄLLER ÖVER ATT det inte finns plats i racken. Nya brädor måste inhandlas och jag ska nog göra konstruktionen "annorlundare" ...

Lackade panelerna jag borrat upp (några mha en Tee - funkar fint) men tyckte de såg trista ut så jag fick köpa en burk röd sprejfärg och vara lite konstnärlig.
IMG_5762.JPG
Färdigborrat och klart för gradning av hålen.
IMG_5767.JPG
Lackat och klart. Jag har kört blött i blött.
IMG_5770.JPG
Och med potar och omkopplare monterade. Fattas EN pot på 1kOhm - retligt att jag inte har någon men det blir snart en ny order från EC.

Liten ordlista:
WASP - En VCF byggd på CMOS-inverterare, 4069.
DRUM - Modul som emulerar fyra olika trumljud.
BURST - Efter att ha fått en triggpuls skickar modulen ut en skur av pulser, 1-9 stycken.
Bi-N-Tic - VCF/VCO som bygger på en switched capacitor krets.
VCLFO - Spänningsstyrd LFO (sådana är ju roliga då de kan korsmodulera varandra).
REVERB - Reverb/Eko-modul.
???? - Dual mixer med tre ingångar.
iNfinity Melody - Skapar egna musikslingor (i form av spänningar) från brus.
Weighted Random Switch - Skickar spänningar till fyra olika utgångar lite efter hur dessa spänningar förhåller sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ikväll är det Språkkafé och jag har inte beslutat mig för om jag ska fixa pytt-i-Anna före eller efter. Det brukar bli sent (mellan 7 och 8). Det innebär att jag får klydda med mina kretsar imorgon och på söndag hämtar jag åsloskåpen i Fagersta (om bilen vill - någon säger startmotorn/kolen - vilka kol? Bilen går ju på bensin!!!)

Slängt en flyttkartong och tre, nej fyra banankartonger och kan nog downsiza än mer. Från källardjupet har jag lyft fram en PP-förstärkare jag aldrig fick igång då. Ska titta på den och se vad det var för tjosan med den. Hittar jag månne rören??
6V6PP_07.jpg
Sedan måste jag bara testa mina moduler OCH dra igång Ultimaten.


Jag har ju tips om ett syntbygge av enorma mått:



Helt opåkallat kände jag att jag behövde fylla på skafferiet med vitaminer:
Limoncello di Capri - C-vitaminelixir
El Afilador Licor de Hierbas - örtextrakt
Ratafia dels Raiers - valnötsdekokt
Z.O Genever Gin - enbärsdricka
Amaro Averna- en annan sorts örtmedicin
Pacharan Etxeco San Fermin - slånbärssaft

De kommer att intagas i SMÅ doser då de annars motverkar det goda syftet.

Jag letar efter 4 stycken 6V6 och (numera) 1 styck 6SL7 (hittade en 12SL7) och hittade en CVpal. Jag trodde den var bortskänkt men icke. Det är en modul som omvandlar USB-MIDI till CV och Gate. USB-MIDI är lite tröttsamt och trist som streamad musik.

https://pichenettes.github.io/mutable-i ... al/manual/
https://pichenettes.github.io/mutable-i ... pal/specs/
https://pichenettes.github.io/mutable-i ... pal/build/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bortsett från, tidigare nämnda missar i BOMar, fyra moduler "nästan" klara och eftersom korten är smala ska de tydligen monteras så här:
IMG_5821.JPG
Och när de en gång hamnar i racken:
IMG_5826.JPG
Det är ansträngande att bygga syntar så det görs en kort paus for näringsintag - falukorv med käserösti. Röstin är tillagad med ampla mängder ghee (klarat smör), eftersom det ju är potatisen och INTE fettet (vilket vildhjärnor inte fattat) som blir de berömda "love grips". Jag har hackat ner resten av en Brieost och GIVETVIS använt HELA osten. Vill man bli av med det vita möglet och skär bort det är man inte bara dum i huvudet utan saknar all kunskap om biologi, då ju möglet har infiltrerat HELA osten med sitt mycel. Jag fyllde på med en ostfylld pimiento.
IMG_5827.JPG
Jag hade ett givande samtal med Palle500 och efter hans rekommendation ritade jag och printade jag ut denna skiss, som ska fästas på plyfaskivor, som ska utgöra en jigg att kapa mina gavlar rätt. Två små träblock, det ena som mothåll i gavelkanten och det andra för att lyfta gavlen i rätt vinkel, limmas/skruvas/skjutes på plats.
Måste också kolla om jag kan sänka klingan på jobbet så jag kan göra falsarna där panelen ska ligga.
Notera! Jag printade ut två mallar på ett papper och täckte ena mallen med gavlen och den andra visas alltså otäckt.
IMG_5829.JPG
Men nu, ut och cykla (om det inte regnar) och sno ett par plyfabitar på jobbet för att förbereda, dra upp kopior till ordlistan till kvällens film på Språkkaféet (Att Angöra En Brygga), handla lite på Lidl och COOP Extra. Gå igenom vad som saknas till modulerna ovan och beställa från Electrokit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEt blir nog bra det här. Får inte glömma att kapa gavlarna till rätt längd bara.
Limmar "stoppklossar" på plats men undrar om jag inte ska satsa på EN jigg. Jag funderade på TVÅ men jag kan ju får lite variation i gavlarna.
IMG_5831.JPG
Jag håller på med för mycket på en gång, fast den här, min första synth borde jag ju låta bli klar. Panelen är nog den fjuttifjortonde jag tagit fram till den och jag ansträngde mig verkligen att göra den kompakt ...
IMG_5832.JPG
Själva kretskortet sitter på distanser och kopplas till panelen med alldeles för många sladdar. Jag har nog noterat om någon som tog fram ett kort med "all inclusive" men för ytmonterat. Jag har skrivit upp mig på väntelistan.
IMG_5833.JPG
Men jag ville få en plåtabit att snyggt och prydligt få lite patina (rost) och fastän den tillbringat månader på balkongen och till och med saltats har den inte blivit mycket bättre än så här.
IMG_5834.JPG
Kvällen avslutas med G&T. COOP Extra säljer Schweppes Tonic för en femma. Gin är billig "skitgin" som kommit i 3-liters BiB. Man kan ju tänka sig att blandad drink kan gott göras på billig sprit, men faktiskt, med exklusiva drycker blir vanlig drink ännu godare.
Frukt&Nötter till drinken men det kunde vara mer valnötter.
IMG_5836.JPG
Därmed var det läggdags.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar