Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av hcb »

Tjusigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag är det nästan inneväder så jag ska leta upp mitt Biltemastativ till elektriska slagborrmaskin för att kunna borra "raka" hål, dvs vertikalt. Dessutom måste jag fundera över vad för slags skruv jag ska använda men jag har bra svarta träskruvar som kan bli bra - inget som glänser här.

Och så har AliExprutt gjort det igen fast tvärtom. Jag beställde små (diameter) rattar till moduler där potar hamnat lite för tätt inpå varandra. Efter ett par veckor meddelade firman att det inte blev någon leverans och betalade tillbaka de USD 9 rattarna kostade. Idag kom de med posten. Troligen har man någonstans missat att registrera försändelsen för den var fysiskt liten, men vi tackar Kina för denna fina gåva. Jag beställde från en annan firma sådana smårattar (ytterdiametern är väl 10mm vill jag minnas). Grejen är dock att de färgglada rattarna är mer för potar med D-axel.
IMG_6195.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

HUGGBÄVERN skrev: 6 mars 2023, 18:18:34 Ääääääääntligen fick jag tummen ur röven och trampade bort till jobbet för att a) såga gavlar i en jigg iordningsställd efter beskrivning av Palle500. När jag blir känd syntkompositör ska jag dedikera en syntsnutt till Palle.
Funderade och funderade och funderade en gång till och kom sen på hur jag skulle köra ner "spåren" i lång- och kortsidorna. Justerade anhåll efter alla konstens regler och hittade sedan pinnar som jag lade sidorna på och körde genom kapen (man kunde inte ställa klingans höjd uppenbarligen). Det blev nästan bra.
Nu hittade jag ett borr som kan användas till att ta upp hålet på baksidan för alla in/utgångar. Kanske gör detta på jobbet med då borrmaskinen där har varvtalsreglering.

IMG_6180.JPG

IMG_6184.JPG

IMG_6187.JPG
Jätte snyggt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

facepalm.jpg
Det funkar varje gång, när man letar efter något ska man alltid leta efter något annat istället. Tyckte jag hade för många hylsor till 3,5mm hörlurskontakter och borde ha själva kontakterna någonstans ... Beställde just dessa tre rör (billigt) från Tyskland men ändå.
IMG_6203.JPG
Hursomhelst, sju patchkablar lödda och jag har sladdstumpar till 4-5 till. Tre patchkablar för att koppla 3,5mm kontakter till 6,3mm.
IMG_6202.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

A small step for synthkind, a giant stride för me ...

Och så kom jag på hur dumt det är att köra handöverfräsen i vardagsrummet :wall:

Men MIDI-kontakterna kommer ju hur rätt som helst. På tal om rätt; jag hittade en ekplanka, 18cm tjock, och som jag kapade i två lika delar MEN de delarna är 3mm för korta för att utgöra gavlar. Den ena är nog förresten lagom lång men hade jag inte ytterligare en liten plankbit liggande någonstans?? :humm:
IMG_6211.JPG



Jag tänkte att jag skulle nödgas (SATAN!!!! Jag åkte ju till COOP för att köpa billiga ägg ... :doh: :doh: :doh: ) gräva fram Råttan idag men bara högersidan (bara sidan) var igensnöad och snön ramlade av när man fes på den. Gjorde en självmordsgrej; öppnade sidorutan för att se om man kunde skicka en surfis innifrån bilen men vågade inte chansa utan stängde fönstret UTAN att ett endast snökorn ramlade in.
IMG_6206.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här velas det hit och dit ("Folkpartiet har alltid velat ..."). Jag köpte ett pianogångjärn en gång i tiden och jag skulle kunna använda det nu. Det skulle kunna skruvas i bakkanten och i panelen, så man skulle kunna öppna upp synten. Om jag "fräser ner" kanten blir det perfekt.
IMG_6213.JPG
Gångjärnet kan ju skrivas i träet med försänkta träskruvar och fästas i panelen med korta M4-skruvar. En mutter får ju precis plats när gångjärnet är stängt. (Fast det där är en M3-mutter)
IMG_6216.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med tanke på den begränsade tillgången på rediga träbearbetningsmaskiner ger jag hundan i gångjärnet. Jag vill bli klar med bygget; och jag ett nätaggregat som ska på plats med ... på något sätt. Det har en extern väggvårta (trafo 12VAC) - PSUn är likriktare/spänningsdubblare, filter och regulatorer.

Hålet är i alla fall på plats men det behöver vara nån mm bredare och antingen är min rasp för slö eller är eken för hård. Det får nog bli lite frihandskörning (jag har ett anhåll) med fräsen från helvetet.
IMG_6301.JPG
Nätaggregatet var det ...
IMG_6309.JPG
En tanke är att klippa till en plåtabit till lådbotten och skruva (på distanser) nätdelen på den. Det sitter en DC-kontakt som går att rikta in mot ett hål i bakpanelen. Tanken var nog att lådan skulle vara lite högre på något sätt och (BAJS! Den här uschla datamaskinen kan ju inte hantera Photoshop o dyl så ska jag processa bilder (mer att förminska och beskära, blir det att sätta sig vid back-upmaskinen) ...
... jag tar fram skissen på "originallådan" eftersom jag ändå måste skriva ihop en 2-timmars föredragning om Ukrainas politiska historia till på tisdag. Och vad kan jag om Ukrainas politik???

Jag fick just idéernas idé om nätdelen. Jag skulle vilja ha till en vettig kontakt UT för +/-12V till nån extern modul som en sekvenser. Man skulle kanske kunna köra med en 3-pols DIN-kontakt även om det känns lite sådär.




Och helt OT:

(Tänk vad mycket trevligt folk det finns på forumet. Hur ska man säga - forumkompetensen kan man väl ge betyget 11 av 10 möjliga, men förmåga att argumentera, följa forumregler eller bara få till ett bra flöde i trådar - NOLL!
Den här fina kommentaren fick jag av nån som inte gillade att jag skrev om min senaste gärning i tråden om Senaste Gärningen och därmed störde en OT-diskussion som hade svämmat över alla bräddar. Lite märkligt att få skit för att man HÅLLER sig till ämnet, men det är tyvärr ofta forumets trista och fula baksida.
Det är i alla fall betydligt mer intressant med en diskussion om vedeldning än ditt svammel om något fruntimmer som tappat sin mobil :roll:
Noll intresse för utomstående :!:
Nu skiter vi i den tråden med, så slipper man stångas.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här ser "originalet" ut. Givetvis kom inte skissen på sidorna med med det är ett rejält lut på originaldesignen. Dock ligger det en plyfaskiva parallellt med frontpanelen så det är massa luft under skivan/synten och där sitter nätdelen skruvad i en plastlåda. Det är lådan/PSUn man ser genom hålet på bilden.
MidiUlt_1.jpg


Igår kväll var jag och tre goda vänner från den ukrainska flyktinggruppen och lyssnade på jazz i Ljungskile. Jag har svårt för jazz men första halvan som var mer jazz-jazzig var faktiskt helt acceptabelt och efter ett tag förstod jag hur de olika instrumentalisterna faktiskt spelade IHOP, trots att det kunde synas som att de hade olika partitur.
Andra halvan var lugnare och vackrare. Hursomhelst kvällen var definitivt lyckad (trots att nån kärringdjävel inte kunde hålla reda på sin telefon). Det var inte mycket till EL på konserten men en sampler (??) användes stundom.
IMG_6283.JPG

För att inte få skit för OT - jag har ett "drömprojekt" eller två faktiskt. Jag fick ju tag i en M110 DCO från SGS-Ates. DEt är en oscillatorkrets med kbd-skanner och trots att den är digital kan den ändå moduleras. Sitter bl a i JEN SX1000. En annan projekt är PAiAs Proteus 1, en udda men analog synt. Den har något sorts udda minnessystem där man kan lägga in inställningarna från från alla rattar och återkalla inställningarna vilka visas med LED, så man får ratta rattarna till rätt lägen.
Den här maskinen kanske är oändligt mycket enklare att sno ihop om man skippar minnesfunktionen.
2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av okhan »

Kul att läsa din tråd. Om du är sugen på att knåpa ihop ytterligare en synt kan du köpa ett DIY kit om en vecka från www.analogsweden.com (SWEnigiser)
Har designat/caddat PCBer till synten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ok ... :humm: ... byta koppling på bilen eller ett syntprojekt till .... (får bara köra i nedförsbackar då och lägga i en lågväxel i värsta fall ... :doh: ). Jag lägger din länk högst bland i synt-bokmärken. :tumupp: 8) :idea:

Sådär nu har jag fått ta fram dammsugaren för 4 gången på en vecka ....
IMG_6317.JPG
Egentligen skulle jag försänka panelen .... jag får ha några sessioner med min psyktrik .. pyskitr .. psykdoktor först.

Jodå, PSUn får fasen plats där inne i mörkret. Men det är inte så mycket mer.
IMG_6313.JPG
Och för dem som vill bekanta sig med PAiAs Proteus har lite material här att spana igenom:

8750_Proteus_1_Assembly_Instructions_600.pdf

8750_Proteus_1_Calibration_and_Using_Manual_600.pdf

8750_Proteus_Voice_Card_600.pdf

Och det andra drömprojektet - JEN SX1000-typ ... ish:

Bild

Bild

Bild

Bild

Funderade på grillad tonfisk idag men kom på att jag borde nog börja tina fisken redan från mannan (morgonen) så det blir grillade grönsaker med Hallå-ost.
mat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade man haft ordning på sina tänder hade man snabbt knapprat till den där försänkningen ...
beaver.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jorå, min fräsmaskin funkar och gör sitt jobb men jag får fnixa och fnula för att träpinnen inte ska fara rum som en tallrik kräm. Jag fick fräsa en urspårning för kontakten till spänningsmatning på kortet, göra en ful grej till DC_kontakten på baksidan och kunde fräst ner mer för in/ut-kontakten. Återstår att leta efter slippapper (då hittar jag nog ett gäng 3.5mm hankontakter :roll: ).

Läste i instruktionerna att man skulle fixa dragavlastning för sladdarna till in/ut och MIDI. God idé för jag fick löda om några sladdar som lossnat. Använde inte smältlim utan Casco Rubberfix. Funkar inte att täta läckande skor med men till elektronik är det super.
IMG_6323.JPG
IMG_6326.JPG
IMG_6327.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad en hoppande webshop kostar?? Vem fan vill ha en sådan?

Dagens gärning: kört till Alingsås och hämtat min symaskin. Nu ska den väl gå som en ... maskin??? :vissla:

Grinigheten: Har ingen lust till nåt. Kanske yttre krav sänker lusttröskeln ... tröskLEN. Jag som började få lite fart på klartbyggandet.

Jag satt och fnulade och lödde för att få ihop en mycket enkel sekvenser igår. Troligen för att jag är ovan (hatar) veroboard och bestämde mig för att bygga på den minsta lilla bit jag hittade funkade det inte så bra (alls) (tror jag). Jag ska kolla med mitt oscilloskop för säkerhets skull.
Här är en bild på hur jag skulle kunna bygga nu:
Åtta 100K potar på kanten av veroboard och gott om plats att dra lite lösa sladdar hit och dit. Bara en 40106 och en 4017, fast kör jag med lite andra kretsar - U/N-räknare och en 4028 OCH en 40106 kan jag få en maskin som kan gå bram- och faklänges. Å andra sidan det ska ju sekvensern som syns i andra änden av kortet göra (och random). Dessutom säger den ungerska polisen ofta till fortkörare: Keep It Simple Stupid - KISS. Det var till den här jag funderade om en Source Driver kunde funka bra.
IMG_6377.JPG
Chassit till MIDI-synten tar sakta form. När jag borrade hål för träplugg häromdagen gled bitarna isär och jag fick plugga och göra om. Imorgon ska jag försöka fästa den främre biten. Inget jag ser fram emot.
IMG_6378.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Nästan) Senaste köpet anlände idag före utsatt tid (nästan). Färgglada patchkablar lite slumpvist patchade. Jag har ju ett 20-tal jag lött ihop själv (fast svarta).
IMG_20230321_133045_914.jpg
Chassit färdigt och oljat, undras om oljan nånsin slutar kleta??? Jag har torkat av överflödig olja dock.
IMG_20230321_133230_125.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DAGENS :doh: :doh: :doh: :doh:

Det började redan igår men fortsatte idag. Jag ska sno ihop en sketaenkel sekvenser - CD40106 oscillator + CD4017 dekadräknare och ett gäng potar. Börjar med den sketaenkla oscillatorn som beter sig högst besynnerligt. Den oscillerar bara när jag petar på komponenterna och när jag stänger av matningen till densamma. Byter kretsen, byter konding, motstånd och tom sladdarna till potentiometern. Oscilloscopet tas fram, laddas och så spanar vi - vad i hela glödheta Stromboli är detta.
Spanar spejar - kortslutningar/lödbryggor (veroboard) eller avbrott????

Ska testa ett annat kondensatorvärde .... :wall: Rött är inte bara sött utan också hur man INTE ska koppla.
cd40106-oscillator-460x500.png

Jag letade upp ett fotomotstånd och funderade på att införa lite randomness, men jag tror inte jag törs det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar