Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Det är inga dåliga projekt du ger dig på!! Ser fram emot lite musik från dig så småningom! (OBS! Vill inte stressa dig!)
Har själv ett projekt som eventuellt har ett startdatum någon gång….
Det är baserat på Electric Druids VCDO chip. Jaja den dagen…….
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu blir det lite av varje - Soundlabben Mk2, MFOS 32-stegs sekvenser, Brusrostaren (MFOS) och andra moduler.
Så ringde grabben och undrade om ljudmojänger och då landade jag i den här trådens början och originaltitel - Linufonen. Jag får väl bygga klart och skicka upp till honom så han får leka ljud.

Jag går och onkar mig lite; jag tror jag vågar spänningsätta MIDI Ultimate men tvekar, så jag kanske plockar ur alla IC utom oscillatorernas och filtrets och börjar därifrån. Tanken är att jag ska ha med mig "synt" till HiFi/DIY-träffen i vår så det vore fint med MINST en fungerande synt och en sekvenser så jag slipper spela.

Just nu har jag markerat upp en ny panel till en rör-VCA, nya potar är beställda och jag måste göra små justeringar (byta några komponenter).

På tal om pedaler, jag har ju tre sådana som också borde få bli klara.
IMG_2175.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 354
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Om du har ett reglerbart DC aggregat kan du böra från noll, öka till 0.5V och mäta på kretsarna samt
vara uppmärksam på DC amp på aggregatet. Mång aggregat har dessutom en inställbar strömbegränsning
som du kan sätta så lågt att inget går sönder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ETT DC-aggregat med ställbar strömbegränsning men den sketna synten bara MÅSTE matas med +/-12V. Lättare rycka kretsarna och stegvis få igång modul efter modul.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Scheissebajse ... Så man ställer till det för sig.

Idag lagade jag inte Vischyvattensoppa utan purjolöksgratäng (med bäjkån). Glömde salta och peppra men inget sådant behövdes så fläsket och osten gav bra krydda. Kämpar med julsnapsen - tar den aldrig slut.

Min rör-VCA byggdes för länge sedan och råkade få 4mm bananisar som anslutningar - det var ju FEL! Så en ny plåtabit hittades och jag måttade ut var kortet skulle placeras (långa skruvar) och borrade 3mm hål för dessa och sedan var potar, kontakter och en omkopplare skulle på plats. Sen sket det sig då jag borra upp två av monteringshålen :doh: . Har jag fler plåtabitar? Näääää ....
mat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara för att klargöra ...
7uyfhwej.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Mickecarlsson »

Vad är det för plåt? Jag har 0.8mm, hur stor bit behöver du?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är 0.8mm aluzink och jag har fri tillgång till sådan men jag måste få tummen ur vagnen eller röven ur arschlet och trampa bort till jobbet och då helst när de har lunch och klippa en hög plåtar.

En gång i tiden hade de spillbitar i koppar, guld och silver (infärgade) samt andra äckliga färger men jag glömde plundra jobbet på sådan plåt. Svart kan finnas och ... svart.

Paneler som man får med moduler man köper färdiga eller som kits är 2mm aluminium (aluminum på amrekanska) men jag tycker den här plåten funkar och så är den gratis.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 354
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

HUGGBÄVERN skrev: 26 januari 2023, 15:20:58 Jag har ETT DC-aggregat med ställbar strömbegränsning men den sketna synten bara MÅSTE matas med +/-12V. Lättare rycka kretsarna och stegvis få igång modul efter modul.
En enkel resistiv spänningsdelare som gör en virtuell jord ( och håller + och minus hyfsat i sync) löser detta
om ditt agg kan leverera 24V
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lungn i stårmen, Peter, sitt ner i boten så fixar det sig. Innan jag berättar om dagens upptäckter kan jag kasta ur mig en fråga. Van der Aarde står tydligen bakom en hörlursförstärkare med ett E88CC, och denna koppling vill kompisen med son bygga. Men var hittar man en nättrafo 2x115V (sekundär) och 9V? Jag vet två svar men tänkte om du visste något bättre.

Vad i h-e???????????????
IMG_5622.JPG
Har jag tagit fram ett mönsterkort till Yusynths VC-LFO????? Jag kan inte se att jag byggt någon sådan modul här hemma. Det är väl bara att bestycka och se glad ut (ända tills den magiska röken slipper ut och man tvingas se sur ut). Ibland förvånar man sig själv :eek2: .

Det får bli kaffe på den här upptäckten. Inte för att jag har mild autism utan mer av praktiska skäl står mina kaffepaket i nästan kronologisk ordning men så är de lite blandade så det blir variation. Burken frammanför, märkt SPECIAL ROST ett finkaffe från Ignited Snakes of America. Med *fin* menas så fin att man inte känner kaffesmak :humf: . Det enda det kaffet duger till är kallbryggt - och det blir sketafint, ska tilläggas. :tumupp:
På hyllan ligger mina middagskapslar med förkylningsmedicin - två röda bubblor med Efedrin och annat skojs. Det är också amerikanskt no-joke shit :wacko: .
IMG_5624.JPG
Nu ska jag ta fram en inköps lista till kompisen så han kan fixa till lurförstärkaren.


* Det står att kaffet är från 1921. Det stämmer nog ganska bra .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 354
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Tubetown har många trafos, en t.ex.https://www.tube-town.net/ttstore/toroi ... power.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är lurförstärkaren: https://headwizememorial.wordpress.com/ ... eadphones/

Jag tänker tyska Röhrentechnik resp Frag Jan som båda har standardtrafar OCH lindar special.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 354
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av petertub »

Jag skulle rekommendera ECC99 istället för 6AS billigare och använder novalsockel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tog hem ett gäng 6С19П (6S19P), som väl är välkända - en liten effekttriod, troligen en halv 6AS7. Ursäkta ryZZkan: https://rudatasheet.ru/tubes/6s19p/

Nu har jag i alla fall en full lista på löst strunt från Reichelt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Beställt massa smågodis från Electrokit igen. Det är motstånd, kondingar, IC, socklar och "sånt" till ett gäng av modulerna jag beställde från Australien (Cat Girl Synth). Från England beställde jag potentiometrar till rör-VCAn och reverbkresten till en av modulerna.

Men miott i allt kaotiska kan man fundera över det där kortet jag hittade och som jag liksom inte hade koll på att jag beställt - den spänningsstyrda LFOn (Lågfrekevensoscillatorn). Vad har man en sådan till?

Svaret finns nog tidigare i tråden men en LFO har man för att ge lite darr här och där. En långsamt fluktuerande spänning kan ge lite vibrato och tremolo om den matas in i en VCO, VCF, VCA. OM man dessutom har en spänningsstyrd LFO kan man som i exemplet nedan låta en sådan styra en annan och man kan om man vill ha RIKTIGT skôj, låta dem korsmodulera varandra.



Dagens hjärning: lämnat tillbaka böckerna om pingvinen och författaren (happy end).

Dagens mat: smörgåstårta med västkustsallad. Givetvis är västkustsalladen blandad till förbannelse och ingen ingrediens i den vet hut eller vet sin plats, för allt ska ju ändå blandas på vägen genom kroppen och vi vet ju alla hur det ser ut i andra änden (ändan).

Mer djärningar: Har sorterat ut massa foton på syntar och moduler och försöker rensa och få fram ett lagom antal som jag kan bygga en hemsida med.
Skriv svar