Dieselgenerator
Dieselgenerator
Hej
Jag är helt ny på detta forum men är intresserad av att förstå och lära mig.
Har en "Dieselgenerator" ASEA som är kopplad till en dieselmotor. Denna
har troligen stått som reservkraftverk i någon försvarsanläggning. Kablarna
är kapade. Det fanns två likadana verk tillsammans som förmodligen var
hopkopplade till någon central eller dylikt.
Jag har för avsikt att köra detta helt manuellt vid behov och behöver således
inte alla kablar. Start och stopp mm som har med dieselmotorn att göra har jag
kläm på men funktionen hos generatorn begriper jag inte. Kan jag starta motorn
utan att ha generatorn inkopplad på någon förbrukare ? för test av motorn och
för framtida varmkörning innan inkoppling. Basic alltså.
Jag är mycket tacksam för all möjlig hjälp.
Jag är helt ny på detta forum men är intresserad av att förstå och lära mig.
Har en "Dieselgenerator" ASEA som är kopplad till en dieselmotor. Denna
har troligen stått som reservkraftverk i någon försvarsanläggning. Kablarna
är kapade. Det fanns två likadana verk tillsammans som förmodligen var
hopkopplade till någon central eller dylikt.
Jag har för avsikt att köra detta helt manuellt vid behov och behöver således
inte alla kablar. Start och stopp mm som har med dieselmotorn att göra har jag
kläm på men funktionen hos generatorn begriper jag inte. Kan jag starta motorn
utan att ha generatorn inkopplad på någon förbrukare ? för test av motorn och
för framtida varmkörning innan inkoppling. Basic alltså.
Jag är mycket tacksam för all möjlig hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Generatorn har väl något styrskåp/kontroll-box för frekvens/varvtal, magnetisering, spänningsövervakning och överströmsskydd?
Några bilder på detta och ev. schema är till stor hjälp.
Några bilder på detta och ev. schema är till stor hjälp.
Re: Dieselgenerator
En generator går bra att köra utan ansluten belastning, blir som ditt vanliga elnät
där du låter bli att stoppa in stickproppen i vägguttaget.
Finns det någon "matarmaskin" till ditt elverk är i så fall en mindre generator som är
monterad på den stora 30kVA maskinen? Drivs via en kilrem i såfall, eller tappar de av via en fas till magnetiseringslindningen?
Rotorn i generatorn behöver i regel ström för att det ska fungera.
Det är en synkrongenerator du har eftersom 1500rpm är ett synkront varvtal på för 50Hz (4-polig rotor).
Ser ingen uppgift om magnetiseringslindningen på märkskylten. Ska stå där texten "Exc." finns.
Har du en bild på hela maskinen?
där du låter bli att stoppa in stickproppen i vägguttaget.
Finns det någon "matarmaskin" till ditt elverk är i så fall en mindre generator som är
monterad på den stora 30kVA maskinen? Drivs via en kilrem i såfall, eller tappar de av via en fas till magnetiseringslindningen?
Rotorn i generatorn behöver i regel ström för att det ska fungera.
Det är en synkrongenerator du har eftersom 1500rpm är ett synkront varvtal på för 50Hz (4-polig rotor).
Ser ingen uppgift om magnetiseringslindningen på märkskylten. Ska stå där texten "Exc." finns.
Har du en bild på hela maskinen?
Re: Dieselgenerator
Om jag vore dig så skulle jag se upp med att köra "känsliga" laster vid provkörning, men det har du väl förstås listat ut själv.
Lämpliga laster kan vara sådant som t.ex. större värmeelement eller liknande. Om du har tillgång till drivor av gamla byggstrålkastare (eller för test bara halogenstavarna) så kan de vara vettiga.
Men hur magnetisering o.s.v. styrs är svårt att svara på utan att se mer. Som redan nämnts, någon slags schema vore bra.
Du bör kolla upp ifall den tål snedlast eller inte. Vissa generatorer mår dåligt om man inte belastar faserna lika hårt medan andra klarar det bättre.
Det verkar åtminstone vara rätt spänning för att köra vanlig "hushållsel". Det förekommer annars elverk som ger 220V mellan faserna (och 127V till jord men den anslutningen brukar inte användas). En sådan generator kräver ändringar i elsystemet på ett hus för att användas som reservkraft.
Lämpliga laster kan vara sådant som t.ex. större värmeelement eller liknande. Om du har tillgång till drivor av gamla byggstrålkastare (eller för test bara halogenstavarna) så kan de vara vettiga.
Men hur magnetisering o.s.v. styrs är svårt att svara på utan att se mer. Som redan nämnts, någon slags schema vore bra.
Du bör kolla upp ifall den tål snedlast eller inte. Vissa generatorer mår dåligt om man inte belastar faserna lika hårt medan andra klarar det bättre.
Det verkar åtminstone vara rätt spänning för att köra vanlig "hushållsel". Det förekommer annars elverk som ger 220V mellan faserna (och 127V till jord men den anslutningen brukar inte användas). En sådan generator kräver ändringar i elsystemet på ett hus för att användas som reservkraft.
Re: Dieselgenerator
Här kommer några bilder som jag förhoppningsvis kan bli något hjälpt med. Hur vet man om det tål snedlast som någon skrev.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Regulator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Konstig sak på utgående axel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Baksidan på regulator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Elskåp överdel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Elskåp nederdel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Elskåp under.
På denna del syns saken som sitter på utgående axeln. Kablaget går upp i skåpet.
Jag kan gärna fotografera mera om det kan vara till hjälp.
Kan man starta motorn utan belastning på generatorn ? Självklart sedan jag delat på utgående kablar och isolerat dessa
På denna del syns saken som sitter på utgående axeln. Kablaget går upp i skåpet.
Jag kan gärna fotografera mera om det kan vara till hjälp.
Kan man starta motorn utan belastning på generatorn ? Självklart sedan jag delat på utgående kablar och isolerat dessa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dieselgenerator
Kan den "konstiga saken på utgående axel" vara en enkoder för varvräknare/regulator? Alternativt en liten PM-generator för att få igång egentliga magnetiseringen?
Re: Dieselgenerator
För mig ser den där anläggningen ganska komplett ut.
Allt ser orört ut; inga lossade anslutningar lr klippa ledare i automatikskåpet.
Enda jag inte är helt säker på är utgående kraft, dock ser det ut att vara de tre nedre plintarna till höger, de där ledarna är märkta "1007xx"
Är det någon av kablarna från skåpet som är klippta, mer än utgående kraft s.a.s ?
Allt ser orört ut; inga lossade anslutningar lr klippa ledare i automatikskåpet.
Enda jag inte är helt säker på är utgående kraft, dock ser det ut att vara de tre nedre plintarna till höger, de där ledarna är märkta "1007xx"
Är det någon av kablarna från skåpet som är klippta, mer än utgående kraft s.a.s ?