Stegmotorn missar steg (mach3)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av Anders K »

Har precis börjat koppla ihop elektroniken på skrivbordet och provkör lite i mach3 för att se att allt funkar. Det verkar det göra, så när som på den lilla detaljen att stegmotorn inte alltid rör sig trots att koordinaterna rör sig på skärmen. Den verkar göra vissa pauser på någon sekund då och då, för att sen fortsätta som inget hände. Har kört de olika demoprogrammen som ingick i mach3.

Funderar på om det kan ha och köra med min sladdsallad på skrivbordet där högspänning och lågspänning är relativt blandade eller om jag ska börja leta i mjukvaran? (hade inte tillräckligt med kabel hemma, men var ivrig att få komma igång... så vissa av kablarna blev kanske lite i kortaste laget)
A_DSC7261.jpg
Har provat med annan stegmotor och drivsteg men felet är kvar.

Felet förekommer oavsett om man konfigerar motorn som X, Y eller Z.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8280
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av X-IL »

Det kan bero på flera saker, jag gissar på att det är accelerationen som är ställd för högt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av Eli »

Mach3 fungerar inte tillförlitligt om det är andra program igång i datorn.
PS. Det är även lämpligt att rensa bort en hel del normala win funktioner.

Det är skillnad på missade steg och fördröjda steg.
gunnerfeldt
Inlägg: 87
Blev medlem: 29 november 2010, 00:32:55

Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av gunnerfeldt »

Svårt att veta dina förutsättningar men det här med parallelport / OS / interrupt är det jag tänker på.
Men det kanske du har koll på?

Eller om du kör extern sync så är det ju inte det. Fast då hade väl Mach3 strejkat vid ett stepfel iofs.
H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av H.O »

Det faktum att DRO'n visar rörelse men motorn inte rör sig tyder på hårdvaruproblem eller att motorn överbelastas och tappar synkroniseringen. Om det är Windows-problem så borde inte DRO visa rörelse, den borde också "hacka" - vilket den ju inte gör.

Testa att köra G1 X1000 F1000 t.ex, går motorn jämt och fint när du gör det?

Annars, delge gärna mer information om systemet....
Kör de med LPT-port eller extern motion controller?
Stationär dator?
Dedikerat grafikkort?
Vad är det för motor?
Vad har du för drivspänning?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8280
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av X-IL »

På bilden ser man en Gecko av något slag och ett BOB med en parallellkabel in. Tror fortfarande på för hög acceleration eller för hög pulshastighet över lag (inte lika troligt). Men det kan väl vara fel på BOB:en också, Geckos grejer brukar väl vara ganska bra annars.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av Anders K »

Jag tror inte det är accelerationen. Den är enligt standardinställningen. (120 hastighet och 4 acceleration har jag för mig det stod, kommer inte ihåg enheterna dock)
Det är mitt i en rörelse som motorn plötsligt pausar och sen "hickar" igång igen någon sekund eller några sekunder senare. Verkar inte ske på samma ställe om man kör samma program två gånger, utan sker sporadiskt. Men ingen av demokörningarna har varit ryckfri.

Kan mycket väl vara något problem med OS eller parallellporten. Datorn är en gammal P4 och skulle kanske haft lite mer RAM-minne för att vara helt optimal.
Inga andra program igång samtidigt, virusprogram och sånt är bortrensat. Windows XP som är relativt rensat på funktioner (men kanske kan rensas ytterligare).
Extern sync har jag ingen aning om ifall jag kör, men är det någon inställning så gör jag det inte. Programmet är
Finns det någon term man kan googla på för att försöka förstå lite mer?

Jag provar att köra G1 X1000 F1000 ikväll och ser hur den beter sig. Lägger upp lite mer info om hårdvaran om det fortsätter krångla.
ABBZ
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 januari 2008, 16:12:01
Ort: Oskarshamn

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av ABBZ »

Hej, jag vill minnas att jag med haft problem med tappade steg då jag första gången byggde cnc, för min del löste det sig via att jag ställt in mach3 att trigga på negativ flank och inte uppgående som jag vill minnas att det ska vara.(Du har en inställning för det i programvaran och utförligare förklaring hittar du i manualen)
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av Anders K »

H.O skrev:Testa att köra G1 X1000 F1000 t.ex, går motorn jämt och fint när du gör det?

Annars, delge gärna mer information om systemet....
G1 X1000 F1000 funkar, men var 50mm (ungefär) hickar den till. Inte stannar, bara några tiondels sekunder på annat varvtal och sen fortsätter som innan.

Märkte ikväll dock att stegmotorn inte alltid går "rent". Funkade i X+led när jag satte igång det ikväll, men i -led lät det som den misstände nästan. Lågt RPM, hackigt. Två minuter senare gick den som vanligt i både + och - och sen har inte felet kommit tillbaka efter det (behöver ju inte ha något samband men tänkte ändå att det var värt att nämna).

Hårdvara:
80V nätaggregat. Nedställt till 65V mest för att det står uttryckligen i Geckomanualen att minsta lilla spänning över 80V har sönder dem.
Geckodrive G203V
68kOhm motstånd i geckon (borde egentligen ha 65kOhm då servomotorn är specad till 4.2A)
Wantai Stegmotor 4.2A / 1.8°/steg
Ebay breakoutboard matat via printerporten från datorn
24V trafo för att mata breakoutboarden och induktiva givare

Pentium 4, 3.00GHz
1gb ram
200gb hårddisk
Windows XP, SP2


ABBZ: Tack! Har läst manualen (och håller på att läsa den igen parallellt med denna tråden), men hittade inte det kapitlet ikväll. Ska fortsätta imorgon. :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8280
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av X-IL »

Då låter det mer som att du har problem i själva pulsgenereringen, men då borde inte DRO:n i Mach3 röra sig heller tycker jag. Har du kört testprogrammet som följer med (ska kolla hur väl din dator klarar att generera pulserna)?
H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av H.O »

Polariteten är viktig (och lätt att prova, bara att skifta i Ports & Pins och se om det blir någon skillnad).
Men det åter helt klart som något i datorn som "stör" Mach3's LPT-port driver.
Har du (eller har du haft) något program på datorn som kräver en hårdvarudongle av något slag? Kanske en "fulversion" av MasterCAM, ArtCAM eller nått annat high-end program.... (?)

Att den "pausar" nån tiondel är nog svårt att se i DRO'n men först sa du att det rörde sig om någon sekund varje gång.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av sm7tjc »

Jag hade samma problem.
Med lite tur kunde det gå felfritt i någon timme, men oftast så fick jag samma fenomen och funktionen var fullständigt opålitlig.
Jag bytte i stort sett allt, och installerade windows med så lite grejor som möjligt. Inget hjälpte.

Sedan köpte jag ett drivkort som går på USB i stället för parallellporten. Nu har jag kört ett par hundra timmar utan något missat steg.
svanted
Inlägg: 5093
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av svanted »

för linux finns "latency test", som testar hårdvaran för blivande stegmotorstyrande datorer
den kör man under lång tid och av maxvärdet ser man direkt om datorn klarar jobbet.
det borde finnas liknande i windowsversion.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av danielr112 »

Hade liknnande på min 6040. Jag bytte styrkorten då dom inte funkade med de stegmotorerna. tappade typ 3-4 steg per 20 minuter.
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av Matthew »

Anders K skrev:
H.O skrev:
Pentium 4, 3.00GHz
1gb ram
200gb hårddisk
Windows XP, SP2
Är det en stationär eller bärbar pc? Har hört (men ingen erfarenhet av det själv) att det inte är rekommenderat att köra från bärbar pc utan som sagt en stationär dator med få eller helst inga andra applikationer installerat (antivirus mm).

Windows XP utan servicepack är bra mycket kvickare att boota upp än XP med SP1.

Prova först att döda (högerklicka på aktivitetsfältet och välj aktivtetshanteraren) alla processer som inte behövs innan du startar Mach3

//Mattias
Skriv svar