Sida 1 av 1

Likströmsförstärkare i Fordonsapplikation

Postat: 24 november 2005, 14:48:00
av Bochum
Det är 30 år sedan jag var aktiv med analog elektronik, hur löser jag detta.

Gissar att jag behöver något slags OPförst, Nortontyp

En reglersignal (DC ström) varierar mellan + 50 (100) mA och -120 mA. Läget -120 mA är intermittent men viktigt! Normal reglering svänger mellan -10 till +15 mA. Levereras av en spänningstabiliserad krets 8 V, lasten är en magnetspole R=20 ohm. Effekt alltså kring en watt.

Jag skulle vilja åstadkomma en justerbar pos strömbias på utgången så att magnetspolen kan grunddras med ca 40-50 mA pos och reglera kring detta värde medan en stor neg ström (-120 mA) får omedelbart genomslag fullt ut (oförstärkt). Reglersignalen skulle jag helst vilja kunna justera förstärkningen på säg från 1 till 2 ggr. Drivspänning 12V (13,6) finns tillgänglig.

Postat: 25 november 2005, 15:39:59
av Fritzell
Det var ett svårt fall

När du skriver -120mA, menar du att polariteten är skiftad då?

Postat: 25 november 2005, 15:57:16
av Bochum
Ja, det är det som är ett problem. Jag har funderat över en reläkoppling med en backkopplad "bypass" diod. Ett Darlingtonpar kanske skulle gå att använda som slutsteg? Jag har helt glömt av hur man dimensionerar sådana, dock.

Någon som har koll på en site med applikationsexempel i likström?

Postat: 25 november 2005, 15:59:25
av Fritzell
Eller en H-Brygga kanske skulle funka.. är inte så insatt i dessa dock..

Postat: 29 november 2005, 16:50:22
av pheer
Vad tror du om att "känna av" reglersignalen och generera en ny signal utifrån den?

Postat: 30 november 2005, 08:49:43
av Bochum
Det är precis det jag vill åstadkomma. Jag lägger ut frågan på mekatronikforumet också.

Postat: 30 november 2005, 11:15:24
av danei
Mer än en tråd med samma fråga gör bara folk iriterande. Ställ en tydlig fråga så får du nog svar.