TGB 11
Postat: 25 november 2015, 11:10:16
Efter att ha fått tillgång till en garageplats så började jag kolla runt efter en egen TGB 11. Det slutade med att jag hittade en utanför haparanda som jag slog till på och köpte osedd. I början av oktober dök den upp på en trailer 100 mil närmre min garageplats.
Nu kanske ni undrar varför jag skapar en tråd på det här forumet och det är helt enkelt för att bilen har ett 24V system och jag har nu börjat inhandla prylar för att bygga upp ett separat 12V-system för leksaker.
Det separata systemet skapas för att det är så tråkigt om man leker slut på startbatterierna och när man ändå bygger nytt kan man köra 12V där utbudet av prylar är större.
Jag har lite galna planer att ta upp Arduino-programmeringen igen, att kunna ha en arduino framme i hytten för alla knappar och en bak vid batteriet som styr alla relän, och då kunna ha en seriell kommunikation mellan de två för att slippa dra en ledare per relä genom hela bilen.
Vi får se hur det blir, det kanske är enklare att dra många ledare bak till relän men fortfarande ha en arduino fram för styrning. Då kan den ha lite smartare funktioner än en vanlig vippbrytare, till exempel timerfunktion som slår av förbrukare om de lämnas på när 12V-systemet inte laddas (motorn av), möjlighet att övervaka batterispänning så inte batteriet djupurladdas osv.
Nog om lösa framtidsplaner, vi börjar med det roligaste, att handla prylar.
Jag har köpt en CTEK D250S Dual som ska få sköta batteriladdningen. Primärt för att den klarar av att dra upp spänningen så 12V-batteriet blir ordentligt fulladdat även om spänningen in är låg. Extra features är inbyggt stöd för att koppla på solceller och möjlighet att ladda via generator om jag i framtiden vill montera en 12V generator också.
Utöver det blev det en billig 24V->13.8V "45A" kinaomvandlare från Aliexpress. Tanken är att den ska slås på endast när motorn går för att inte kunna ladda ur 24V startbatterierna. Det här är enklaste lösningen för att få laddström och komma igång med 12V-systemet.
Utöver det har jag beställt lite kabelskor och annat för att kunna koppla ihop allting.
Utöver detta så var jag ute och testkörde bilen på en 4x4-dag Botkyrka MK där vi missbedömde vattendjupet lite vilket resulterade i att jag nu också måste göra storservice och byta alla oljor och filter och se var det kommit in vatten.
Nu kanske ni undrar varför jag skapar en tråd på det här forumet och det är helt enkelt för att bilen har ett 24V system och jag har nu börjat inhandla prylar för att bygga upp ett separat 12V-system för leksaker.
Det separata systemet skapas för att det är så tråkigt om man leker slut på startbatterierna och när man ändå bygger nytt kan man köra 12V där utbudet av prylar är större.
Jag har lite galna planer att ta upp Arduino-programmeringen igen, att kunna ha en arduino framme i hytten för alla knappar och en bak vid batteriet som styr alla relän, och då kunna ha en seriell kommunikation mellan de två för att slippa dra en ledare per relä genom hela bilen.
Vi får se hur det blir, det kanske är enklare att dra många ledare bak till relän men fortfarande ha en arduino fram för styrning. Då kan den ha lite smartare funktioner än en vanlig vippbrytare, till exempel timerfunktion som slår av förbrukare om de lämnas på när 12V-systemet inte laddas (motorn av), möjlighet att övervaka batterispänning så inte batteriet djupurladdas osv.
Nog om lösa framtidsplaner, vi börjar med det roligaste, att handla prylar.
Jag har köpt en CTEK D250S Dual som ska få sköta batteriladdningen. Primärt för att den klarar av att dra upp spänningen så 12V-batteriet blir ordentligt fulladdat även om spänningen in är låg. Extra features är inbyggt stöd för att koppla på solceller och möjlighet att ladda via generator om jag i framtiden vill montera en 12V generator också.
Utöver det blev det en billig 24V->13.8V "45A" kinaomvandlare från Aliexpress. Tanken är att den ska slås på endast när motorn går för att inte kunna ladda ur 24V startbatterierna. Det här är enklaste lösningen för att få laddström och komma igång med 12V-systemet.
Utöver det har jag beställt lite kabelskor och annat för att kunna koppla ihop allting.
Utöver detta så var jag ute och testkörde bilen på en 4x4-dag Botkyrka MK där vi missbedömde vattendjupet lite vilket resulterade i att jag nu också måste göra storservice och byta alla oljor och filter och se var det kommit in vatten.